Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Måling av radon

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-11, 09:54   #1
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Måling av radon

Jeg fikk med meg uka som var at naboen har satt inn noe utluftingsgreier for å utbedre radon-nivået i huset sitt. Jeg har jo hørt om radon før, men i grunnen ikke satt meg inn i det, eller lest meg opp på hva det er, hvor(dan) det forekommer, og hva man evt gjør med det. Nå har jeg lest.

Så da spør jeg; har dere målt huset for radon? Er det sånt som "alle" gjør, bare at jeg ikke har fått med meg det?
Tenker å bestille det vi trenger for å få målt, så jeg vet hvordan vi ligger an. Det var jo ikke dyrt å måle heller.

http://www.nrpa.no/radon/fakta-om-radon

Gammel 10-10-11, 10:06   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Måling av radon

Om man bor i et radonområde bør man være obs og evt. gjøre tiltak.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-11, 10:17   #3
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Det er ikke dyrt å måle, men det kan jo være dyrt å ikke måle, ha for høye konsentrasjoner og bli en del av dårlig statistikk.

Vi bor radonutsatt, og målte gjennom en vinter. Vi var på grensa, og har gjort noen tiltak, så vi tenker å måle igjen denne vinteren.

Du bestiller noen målegreier, henger de opp, lar de henge en gitt tid (noen måneder?), tar de ned og sender til analyse.

Tiltak behøver ikke være veldig dyre, ofte er det snakk om tilstrekkelig lufting.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-11, 10:56   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

http://www.ngu.no/kart/arealis/ kan gi en antydning. Velg Kart -> Norges Geologiske Undersøkelse -> Radon aktsomhet.

Gammel 10-10-11, 11:26   #5
Manitoba
Passiv

Standard

Hva slags tiltak er aktuelle i et bolighus?

Svar med sitat
Gammel 10-10-11, 11:37   #6
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Ventilasjon. Hvor avansert, kommer an på hvor mye radon som siver inn. I noen (alle?) kommuner kunne man før få penger til tiltak. Vet ikke hvordan det er nå. Tror det er fra november man skal måle, så lurt å få tak i bokser nå.

Gammel 10-10-11, 11:48   #7
Manitoba
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Ventilasjon. Hvor avansert, kommer an på hvor mye radon som siver inn. I noen (alle?) kommuner kunne man før få penger til tiltak. Vet ikke hvordan det er nå. Tror det er fra november man skal måle, så lurt å få tak i bokser nå.

Kan det være tilstrekkelig med en vifte i veggen eller må det noe mer avansert til? Vi har målt i kjelleren og skal måle en gang til nå i vinter. Har planer om å pusse den opp, men det stanger på radonmålingen. Vi har målt såvidt over grenseverdien, men jeg skjønner at den er i endring.

Svar med sitat
Gammel 10-10-11, 11:53   #8
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

På kartet er det et rart skille som gjør at jeg antar de ikke har målt utenfor dette skillet. Dvs ikke målt akkurat her jeg bor. Men i nærheten, og "overalt" i nærmeste områder er forekomsten høy. Men det kan variere til og med fra nabo til nabo leste jeg. Lurt å måle for oss tenker jeg.

Gammel 10-10-11, 11:55   #9
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Kan det være tilstrekkelig med en vifte i veggen eller må det noe mer avansert til? Vi har målt i kjelleren og skal måle en gang til nå i vinter. Har planer om å pusse den opp, men det stanger på radonmålingen. Vi har målt såvidt over grenseverdien, men jeg skjønner at den er i endring.

Vi er i samme situasjon, jeg vet ikke mer enn jeg skrev. Skal pusse opp og investere i varmepumpe, men vil vente til vi har målt i vinter. Vil kontakte profesjonelle om vi kommer over anbefalte verdier.

Gammel 10-10-11, 12:44   #10
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Vi målte i fjor, og hadde da radon som var litt over den gamle grenseverdien på 200 Bq/m^3. Vi har ikke somlet oss til å gjøre noen tiltak enda, men vi har allerede varmepumpe, og fikk beskjed fra målefirmaet om at varmepumpa ikke har noen effekt på radonnivået. Vi planlegger å installere ventilasjonsanlegg, men har ikke kommet så langt enda.

Sist redigert av skyfri : 10-10-11 kl 13:10.
skyfri er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-10-11, 13:08   #11
Tuva Birgitte
Aktiv

Tuva Birgitte sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Sola - Rogaland
Tuva Birgitte er litt kul
Standard

Tusen takk for påminnelsen. Nå har jeg fått bestilt to radonmålere slik at vi kan få målt soverommene i første etasjen.

Tuva Birgitte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-11, 21:48   #12
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Der kom jeg på at vi har liggende 4 eller 5 radonmålere (ett eller annet bortgjemt sted) som jeg helt har glemt bort. De ble bestilt for mange år siden og ligger fortsatt i folie-plasten sin.

De har helt sikkert gått ut på dato, så jeg bør vel bestille nye.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-11, 22:25   #13
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Jepp, hadde måling her i 2 måneder i vinter. Ble påvist for høye verdier for noen år siden og de hadde gjort forbedringer etter det. Så dette var etterkontroll og prøvene hos meg var fine. Naboen ved siden av har for høye verdier.
Vi målte også hos x-svigermor for en del år siden, men OK verdier der også. Vet x skal måle igjen når han blir ferdig i kjelleren.

Gammel 11-10-11, 11:31   #14
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av mamaria, her.

På kartet er det et rart skille som gjør at jeg antar de ikke har målt utenfor dette skillet. Dvs ikke målt akkurat her jeg bor. Men i nærheten, og "overalt" i nærmeste områder er forekomsten høy. Men det kan variere til og med fra nabo til nabo leste jeg. Lurt å måle for oss tenker jeg.

Det er sannsynligvis fordi det er forskjellige grunnforhold.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:06.