|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ekvilist
|
![]() Er det riktig å ta Utøya tilbake?Det er en ting jeg har tenkt en del på etter det som skjedde på Utøya. Det er det at det ganske umiddelbart etter tragedien ble sagt fra AUF; "Vi skal ta tilbake Utøya!". Det virker å være en holdning som råder, at dette igjen skal bli AUF sitt leirsted.
Så da tar jeg sjansen. Jeg kjente at det vred seg litt i meg allerede de første dagene etter hendelsen, hvor dette ble proklamert. Jeg synes det var rørende og flott, samtidig lurte jeg på om det er etisk riktig og praktisk mulig å ta Utøya tilbake som AUF sitt leirsted.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 13-10-11 kl 14:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Borte
|
![]() Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Dette kan aldri bli en diskusjon som baserer seg på andre ting enn følelser. Min magefølelse sier meg at jeg syns de skal arrangere leir der igjen. For å ikke la drapsmannen vinne i sin kamp mot AUF og alt de står for, og for ikke å la drapsmannen ødelegge for det Utøya betyr for AUF og politisk bevisst ungdom. Et minnested og sørgested vil det alltid være uansett, men for meg er det ingen motsetning mellom de to og det at det arrangeres sommerleir og andre AUF-møter der. At de nettopp tar øya tilbake og ikke lar den stå igjen som symbol på drapsmannens handlinger, det er det som føles riktig for meg.
![]() |
#3 |
intro
|
![]() Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Det var et veldig reflektert og godt innlegg, Irma. Jeg har ikke tenkt på det slik før. Og så er jeg glad for at AUF/Ap sier at de vil tenke seg grundig om før det tas en endelig avgjørelse om fremtidige sommerleire på Utøya.
![]() |
![]() |
#4 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg har også tenkt på det samme Irma. Jeg lurer på om det lar seg gjøre jeg da. Å få til en hyggelig leirstemning med så mye død og tragedie rundt seg.
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Det kan jo være både riktig og viktig å ta utøya tilbake, men spørsmålet er om det er mulig? Vil det være mulig å jage vekk det spøkelset som har kommet dit, vil det noen gang få uskylden tilbake? Ei øy med kun ett saktegående kjøretøy som transportmulighet ved krise... Jeg ville vært litt bekymret for hva som kan skje neste gang. Om andre galninger kan finne på å lage kvalm i mindre skala.
![]() |
#7 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Godt innlegg, og jeg har tenkt på det samme. Man skal rive et bygg fordi så mye grusomt skjedde der, men samtidig skjedde det jo mye grusomt på hele øya. Jeg tror det kan være vanskelig å "ta utøya tilbake", om man med det mener å gjenskape det som var før. Gjerningsmannen ødela mye, jeg er redd han nok ødela Utøya også, for veldig mange.
![]() |
#8 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg kan jo legge til at jeg har en mistanke om hvorfor jeg har tenkt på disse tingene. Jeg opplevde noe som sammenlignet med Utøya blir svært så trivielt. Jeg var med pappaen min på trening på SATS. Det var aller siste gang jeg fikk se ham. Neste gang jeg skulle møte ham for å trene kom han ikke. Jeg hadde en dårlig magefølelse, ringte haugevis med ganger på mobil og hjemmetelefon, tittet jevnt mot trappen på alle som kom for å trene. Hjertet dunket raskere enn normalt, og det skyldtes ikke hard sykling. Ventet i cafeén etterpå, kanskje hadde han trodd vi skulle møtes kl. 12 og ikke 11? Pappa kom altså ikke. Han var var død. Etter dette kom det ganske sterke reaksjoner hver gang jeg kjørte forbi SATS. Det var utenfor der jeg sto og viste ham at det var lurere parkere der og ikke der. Det var mitt siste blikk på pappa i live. Jeg trente aldri der mer. Jeg gikk etter en lang stund tilbake til SATS, jeg gråt og bearbeidet. Men jeg sa opp abbonementet mitt. Å finne treningsgleden der igjen var ikke mulig for meg. Og ikke er jeg så sikker på om det hadde noen hensikt å jobbe med å få dette til å bli et positivt treningssted for meg igjen, det fantes andre steder å få trent.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 13-10-11 kl 14:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg har tenkt på det jeg og. Jeg kunne aldri sett for eksempel auschwitz som noe annet enn det det er. Utøva blir annerledes, men også likt. Jeg tenker at det beste man kan gjøre med Utøya blir for eksempel et monument over kampen for samhold og motfremmedfrykt og rasisme. Men et sted hvor barn og ungdom koser seg på sommerleir tror jeg ikke går mer. |
![]() |
![]() |
#10 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?
Nei, men Auschwitz ble jo bygget som en konsentrasjonsleir - det synes jeg ikke blir sammenlignbart i det hele tatt. Det ville vært helt utenkelig og grotesk å "bygge om" leiren til f.eks. et spaanlegg. Utøya var derimot et leirsted i utgangspunktet, så det er ikke snakk om å bygge stedet om til noe annet enn det det har vært.
![]() |
#11 |
Ingen skravlebøtte
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Det er viktig å opprettholde AUF's sommerleir, men det tror jeg ikke det er muli gå gjøre på Utøya. ihvertfall ikke på mange år!
![]() |
#12 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Veldig bra innlegg og jeg tenker det samme som deg. Reaksjonene blant vennene mine har vært litt undring over om dette er mulig. Jeg er enig i tankegangen men desverre så tror jeg det det for veldig mange ikke vil gå an. Selv for folk som ikke var der 22. Juli.
![]() |
#14 |
kan tilsettes alkohol
|
Det vred og vrir seg i meg også. Min magefølelse er at det ikke vil være rett å ta Utøya tilbake. Utøya er nå er sørgested og bør få være det.
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Det blir jo noe annet enn konsentrasjonsleirene med tanke på bygninger og sånn ja. Jeg tenkte mer på at det var det første eksempelet jeg kom på for et sted det har skjedd noe uendelig grusomt. |
![]() |
![]() |
#16 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Kanskje det vil være riktigere å lage i stand et minnested av noe slag på Utøya. Jeg synes også det er veldig vanskelig å tenke meg, særlig om jeg prøver å sette meg inn i rollen som en etterlatt, at stedet skal kunne brukes til alminnelig virksomhet og moro.
![]() |
#17 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg tenker på om jeg ville sendt ungene mine dit på leir selvom vi ikke er berørt i det hele tatt. Jeg tror svaret på det er nei. |
![]() |
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Interessant tråd. Jeg lurer også på om det vil være mulig å ha en leir der igjen etter det grusomme som skjedde. Jeg regner med at AUF og AP vil ta en grundig vurdering, snakke med etterlatte og vurdere alle sider ved dette før de tar en beslutning. Øyen har jo også blitt brukt av andre ungdomsorganisasjoner, så det må tas stilling til om det skal åpnes for det seinere også. Jeg har tillit til at AUF tar den beste beslutningen for dem.
![]() |
#19 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Dersom vi blir redde for å sende ungene våre til Utøya på leir, hvem er det da som har vunnet?
![]() |
#20 |
flisespikker
|
Jeg tror ikke det er redsel det er snakk om? Mer en respekt kombinert med sorg i forhold til det som har skjedd der.
![]() |
|
|