|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Nysgjerrig på krim av Jørn Lier HolstEr dette bra krim? Altså ok plott, - det trenger strengt tatt ikke vært 100% troverdig hvis det er godt skrevet - logisk oppbygning, flere spenningstopper, og en avslutning som ikke preges av hastverksarbeid og løse tråder. Hva er bra, mindre bra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Det ordner seg alltid
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nysgjerrig på krim av Jørn Lier HolstJørn er selv politietterforsker og bruker mye av sin erfaring derfra i sine bøker. Hovedpersonen William Wisting er ikke en slik typisk politimann/etterforsker som du finner i andre krimbøker (ref. Harry Hole og Varg Veum). Jørn har laget Wisting slik han ønsker at en ordentlig politietterforsker skal være, og vil at han og handlingen i bøkene skal reflektere sånn det virkelig er. Det er 7 bøker om Wisting. Den første heter "Nøkkelvitne" og den siste, som kom nå i høst, heter "Vinterstengt". Den har fått gode kritikker. Har selv ikke rukket å lese hele bøker av Jørn, kun bruddstykker, men det har vært bra og vet han har en trofast leserskare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Nysgjerrig på krim av Jørn Lier HolstTakk, Jenna! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Nysgjerrig på krim av Jørn Lier HolstJeg liker Holst og har også Staalesen som en favoritt. Men jeg liker Nesbø også da og har ikke lest noe av Mankell, troooor jeg.
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Nysgjerrig på krim av Jørn Lier HolstKjøpte den nyeste boken hans i går, som gave. Aldri lest noe av ham selv.
![]() |
#7 |
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nysgjerrig på krim av Jørn Lier HolstSynes også han er helt ok, men ikke noe must. Jan Mehlum synes jeg også er ok i tillegg til de over her. Og Tom Kristensen da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
I farta ...
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Nysgjerrig på krim av Jørn Lier HolstJeg liker også Lier Horst. Har lest alt utenom den nyeste. For meg er det et tilleggsmoment som gjør de spesielt morsomme, at jeg er godt kjent i området de er skrevet fra. Jeg liker forøvrig også Jan Mehlum, som skriver om Tønsberg-advokaten Svend Foyn. Litt samme type krim som Lier-Horst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() Sv: Nysgjerrig på krim av Jørn Lier HolstJeg liker bøkene hans godt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
![]() Sv: Nysgjerrig på krim av Jørn Lier HolstJeg har lest to av hans bøker, og liker dem godt. Lettleste, og ikke så veldig tjukke. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|