Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

O, alle kjolesyere

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-11, 21:09   #1
Honey
Aktiv

Medlem siden: Oct 2006
Honey imponerer mange og er sikkert smartHoney imponerer mange og er sikkert smartHoney imponerer mange og er sikkert smartHoney imponerer mange og er sikkert smartHoney imponerer mange og er sikkert smartHoney imponerer mange og er sikkert smartHoney imponerer mange og er sikkert smartHoney imponerer mange og er sikkert smart
Standard

O, alle kjolesyere

.....

Sist redigert av Honey : 13-05-15 kl 15:38.
Honey er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 00:23   #2
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: O, alle kjolesyere

Det er fordel å sy i stoffer som er elastiske, jersey er et av dem. Så må du velge om du vil ha ull, bomull eller syntetisk jersey.
Les på innholdsfortegnelsen, der skal det stå om stoffet inneholder 100% bomull eller 98% bomull og 2% elastan eller lycra.

Det er lurt å bruke en nål som er beregnet på elastiske stoffer(heter stretch på Stoff og Stil). Den nålen er litt butt i enden(du kan ikke se det) og "skyver" trådene i stoffet fra hverandre.

Maskinen bestemmer selv hvor fort stoffet går gjennom. Du skal bare støtte(undertransportøren - de tennene som er under symaskinfoten - drar stoffet gjennom).

Det er lurt å bruke en elastisk søm når du syr i elastiske stoffer, ellers kan tråden lett ryke.
Har du ikke spesifikke elastiske sømmer kan du bruke vanlig sikksak med smal bredde.

Gammel 10-11-11, 23:58   #3
gullet
stille

gullet sin avatar

gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Les i instruksjonsboka til maskinen.

Overlocksøm

Coverlock

Gammel 11-11-11, 07:27   #4
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Om du syr rettsøm på stretch, vil sømmen ryke. Den strekker seg nemmelig ikke sammen med stoffet.

Siden du har vanlig symaskin, bør du velge et stoff som ikke er helt lealaust, så og si. Kjenn på de ulike jerseytypene. Jeg hadde ikke valgt jersey i det hele tatt om det er den første kjolen (kanskje med unntak av det S&S kaller ribbb/stretch jersey). Jeg hadde gått for fleece eller ullfilt. Neste stoff på listen ville være chenille/velour med stretch, Isoli (joggebuksestoff med flosset bakside).

Om du har bruksanvisningen til symaskina di, så står det antagelig hvilke sømmer som er stretchsømmer der.

Stoffet må IKKE dras av symaskinen når du syr stretch. Da vil sømmen bli bulkete. Symaskinen skal dra stoffet selv.

Gammel 11-11-11, 09:07   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har jo bare sydd et par kjoler, og har lært alt jeg kan fra Heiko.

Jeg har sydd vanlig søm, og kjolene har vært masse brukt uten å ha røket. Heiko har fortalt meg at det er enklest å sy i fleece. Men siden jeg skulle sy sommerkjole så var det uaktuelt. Så hvis du er helt nybegynner, så anbefaler jeg fleece.

Jeg har sydd kjolene mine i velour.

Sist redigert av Tjorven : 11-11-11 kl 09:16.
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 09:13   #6
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje vi skulle ha en symaskinskurs sammen? Bruke en kveld på å sy litt sammen. Jeg har en flunkende ny symaskin som jeg ikke har brukt Den fikk jeg akkurat når vi flyttet til USA i 40-årsgave, men jeg kunne ikke bruke den der for den gikk ikke på 110v.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 09:42   #7
Molly

Molly sin avatar

Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Symaskinkurs hadde vært helt topp! Jeg har nettopp børstet støv av mammas gamle maskin som jeg fikk for to år siden. Forrige helg sydde jeg meg skjørt og veske i cord. Men jeg er veldig glad i velourkjoler, og har lyst til å lære meg å sy slike med maskinen jeg har arvet.

Gammel 11-11-11, 21:36   #8
gullet
stille

gullet sin avatar

Standard

Ta med maskinene og kom til Tønsberg. Det er plass rundt bordet mitt!

Gammel 11-11-11, 23:35   #9
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Leser ivrig her uten å skjønne stort. Det virker både tøft og koselig å lage egne kreasjoner. Finnes det håp selv for de mer håpløse tilfellene? Kan ikke huske hvordan jeg trer maskin engang Har arvet svigermor sin, kanskje jeg skal se om det er liv i den en dag....eller kanskje holde meg til å følge med hvordan det går med Honneybunny sitt prosjekt: Håper vi får se bilde!

Gammel 12-11-11, 09:18   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Ta med maskinene og kom til Tønsberg. Det er plass rundt bordet mitt!

Åh, det høres koselig ut med sykveld hos gullet!

Gammel 12-11-11, 10:17   #11
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Åh, det høres koselig ut med sykveld hos gullet!

Helt enig!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 15:04   #12
gullet
stille

gullet sin avatar

Standard

Jeg er klar!

Gammel 12-11-11, 15:18   #13
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Å, da må jeg bare få meg en symaskin først. :drømme:

Gammel 12-11-11, 19:30   #14
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Honeybunny, tror du ikke det ligger gjemt en bruksanvisning på Internettet et sted?

Gammel 12-11-11, 20:11   #15
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Honeybunny: Du har nok en overlocksøm på maskinen din, men den er ikke som den du får på en egen overlockmaskin. Jeg ga opp overlocksømmen på min Janome og kjøpte meg overlock.

Gammel 12-11-11, 20:15   #16
gullet
stille

gullet sin avatar

Standard

Du har overlock på Janomemaskinen.
Det ser ut som en sikksakk med en rettsøm over og under.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:09.