Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Tørke appelsinskiver i ovnen

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-11, 13:19   #1
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Tørke appelsinskiver i ovnen

Noen som har en god og sikker måte å gjøre dette på? Leser på nettet og det er alt fra 30 grader - 100 grader.. Viktig at de ikke blir svidde.

Gammel 13-11-11, 13:51   #2
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tørke appelsinskiver i ovnen

Prøver meg frem jeg... 100 grader først...

Gammel 13-11-11, 13:52   #3
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Ble bare litt nysgjerrig, hva skal du bruke det til? Pynt? Rapporter gjerne om resultatet

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 13:53   #4
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Følger litt med på denne jeg. Er nysgjerrig på både hvordan man lager og hva man bruker dem til.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 14:00   #5
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Det kommer jo an på hvordan du tørker også.
Hvis du har 1 cm tykke skiver og tørker de på rist, feks, og passer på å sne de nå og da så hadde jeg begynt med 80-100 grader og så dempet når de har fått hinne på begge sider. Kommer jo an på hva du skal bruke de til også.
Varmluft funker best, og litt lufting nå og da er lurt.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 15:27   #6
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Jeg er arbeidsleder for Ung Husflid, og neste gang skal vi flette pilkranser som vi pynter
med tørkede appelsinskiver, kanelstenger, tovede kuler og bånd. Tørke på 100 grader i varmluft går fin fint, snur de hver halvtime.

Noe sånt:

Gammel 13-11-11, 18:02   #7
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg gjorde det i fjor.
Tror jeg hadde på ovnen på 60 grader ca. Og det tok maaange timer før de var ferdige.
Og husk bakepapir (jeg var tom), for appelsinskivene satte veldig merker på plata som jeg aldri fikk vekk igjen.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 18:26   #8
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

100 grader på varmluft ble bra. Ikke skjær skivene tykkere enn maks halv cm. Snu de hver halvtime. Hadde 3 brett inne samtidig, tok 3-4 timer. 4 timer med de tykkeste skivene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:40.