|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
kamerat
|
![]() Diskusjonstråd: Jonathan Franzen: The Corrections (Korrigeringer)Åpent for diskusjon!
![]() |
#2 |
kamerat
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jonathan Franzen: The Corrections (Korrigeringer)Jeg er veldig ambivalent til denne. Jeg kunne sant å si ikke fordra den fram til Alfred ramler i vannet. Alle personene var ufordragelige, personkarakteristikkene var grunne, satiren var bare teit (både hva angår Litauen, Norge og legemiddelindustrien), og da Alfred altså røyk over bord, tenkte jeg «Endelig!»
![]() |
#3 |
Textrovert
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jonathan Franzen: The Corrections (Korrigeringer)Selv elsket jeg boka. Jeg leste den rett etter "Freedom", så jeg sliter litt med å holde bøkene fra hverandre. Jeg klarer i alle fall ikke å se den helt store forskjellen på Richard Katz og Chip. Jeg er enig med Toffskij i at satiredelene ikke var det helt store. Men jeg synes Franzen beskriver det menneskelige i oss på en veldig sann og ubehagelig måte. Hvordan alle virker ufordragelige, helt vi kommer inn i deres indre og så plutselig ser vi et sårbart menneske der inne.
![]() |
#4 |
Borte
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jonathan Franzen: The Corrections (Korrigeringer)Nå er det en stund siden jeg leste ut boka så jeg har egentlig helt andre bøker i hodet nå. Men here goes; min opplevelse av Korrigeringer:
![]() |
#5 |
Textrovert
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jonathan Franzen: The Corrections (Korrigeringer)Jeg synes det er rene katarsisen å lese slike bøker. Jeg føler meg plutselig så normal og i likevekt.
![]() |
#6 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jonathan Franzen: The Corrections (Korrigeringer)Åh!
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 21-11-11 kl 22:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Textrovert
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jonathan Franzen: The Corrections (Korrigeringer)Jeg likte aldri Enid. Og ikke Alfred heller. Av en eller annen grunn var Gary den jeg likte mest, uten at jeg helt klarer å se hvorfor. Kanskje fordi Caroline var så fæl at jeg hadde lyst til å brøle høyt hver gang jeg neste noe om henne.
![]() |
#8 |
kamerat
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jonathan Franzen: The Corrections (Korrigeringer)Jeg likte faktisk Alfred til slutt, den historien om hvordan han hadde funnet ut om Denises affære med Don Armour og sagt opp for å unngå at det kom ut noe som helst, og deretter aldri lot henne merke det siden, det var rørende, syntes jeg.
![]() |
#9 |
Borte
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jonathan Franzen: The Corrections (Korrigeringer)Jeg hadde iallefall dyp medfølelse for Alfred som måtte høre på klagingen til Enid inn i døden.
![]() |
#10 |
kamerat
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jonathan Franzen: The Corrections (Korrigeringer)Han var jo fæl mot henne, da. Hva skulle han med henne, egentlig?
![]() |
#11 |
Textrovert
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jonathan Franzen: The Corrections (Korrigeringer)
Mens jeg synes at han på en måte fikk som fortjent. Selv om jeg også likte Alfred hakket bedre etter at det kom fram hva han hadde gjort for å beskytte Denise.
![]() |
#12 |
Borte
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jonathan Franzen: The Corrections (Korrigeringer)Ja, han var absolutt fæl med henne, men hun irriterte meg mer og det med de daglige besøkene med mas om hvor fæl han var gjorde uslettelig og dypt inntrykk på meg. Han skulle jo dø, det måtte da være nok at hun ble fri fra han på den måten.
![]() |
#13 |
Textrovert
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jonathan Franzen: The Corrections (Korrigeringer)Jeg skjønner henne godt, jeg. Selv om jeg synes hun var svært tafatt og stakkarslig og burde ha fjernet skylappene for lenge siden. Men hun er jo kvinne av sin generasjon, og jeg synes jeg ser veldig mange trekk eldre kvinner jeg selv kjenner.
![]() |
#14 |
Borte
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jonathan Franzen: The Corrections (Korrigeringer)Jeg hadde stor sympati for Alfred hele tiden pga. sykdommen, som jeg i likhet med Pøbelsara syns var veldig godt beskrevet. Angsten og fortvilelsen i de korte, klare øyeblikkene, de daglange prosjektene for å få tisset og musklene i bena som bare tidvis lystrer. Det er jo helt forferdelig å tenke på. Parkinson og Alzheimer - da har du max uflaks og straff nok altså.
![]() |
#15 |
Textrovert
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jonathan Franzen: The Corrections (Korrigeringer)Ja, jeg synes beskrivelsene av sykdommen var fæle. Gjorde meg vettaskremt. Men det var ikke nok til å begynne å like Alfred.
![]() |
#16 |
Borte
|
Nei, for all del. Jeg likte ingen av dem, utenom kanskje Denise, og Enid og Gary minst av alle.
![]() |
#17 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jonathan Franzen: The Corrections (Korrigeringer)Jeg synes det var facinerende hvor lik Gary var faren, til tross for at faren var så steil og Gary var så veik. Beskrivelsen av hvordan de begge satt inne på sine hobby/arbeidsrom og lyttet på familien som lo sammen på utsiden uten å klare å ta del var vond å lese. Jeg fikk så lyst til å hjelpe alle personene i boka med å snakke med hverandre, slik at de kunne forstå hverandre litt bedre og ta vare på hverandre litt bedre. Ingen av dem var jo egentlig slemme synes jeg, de ble det som et produkt av "skjebnen" (i mangel på et bedre ord) og dårlig forståelse for hverandres behov. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jonathan Franzen: The Corrections (Korrigeringer)Har vi begynt, ja. Sist redigert av Kreps-77 : 24-11-11 kl 16:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
kamerat
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jonathan Franzen: The Corrections (Korrigeringer)Jeg er også delt fortsatt. Jeg vet ikke helt om jeg kan tilgi alt som irriterte meg noe så inn i hampen.
![]() |
#20 |
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
lesesirkel |
|
|