|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Boktips, videregående skoleJeg ser at jeg må skaffe ett eller to klassesett med norske/nordiske samtidsromaner til norskseksjonen ved skolen min. Det er sannelig ikke lett å finne noe; vi idémyldrer vilt i seksjonen men jeg vil gjerne ha innspill fra FP også hvis noen har gode tips.
![]() |
#2 |
St(r)ikkeplante
|
![]() Sv: Boktips, videregående skoleDenne er kanskje for litt yngre, men slenger den på allikevel. Det er en ålreit bok. Jeg tenkte å lese den selv nå, kan komme med nærmere tilbakemelding etter det. Det er fantasy da, det er kanskje utenfor ønsket?
![]() |
#3 |
50 & somewhat fab
![]() Sv: Boktips, videregående skoleNei, fantasy tror jeg ikke vi går for. Er nok ute etter litt "tyngre" litteratur som gir de flinkeste litt å strekke seg etter samtidig som de svakeste ikke ramler helt av lasset. Men takk for tipset! Skal gi det til Frøkna mi, jeg.
![]() |
#4 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Boktips, videregående skoleFrøydis Kvåles debutroman fra 2001, 174 sider: |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
St(r)ikkeplante
|
![]() Sv: Boktips, videregående skole
Vi hadde besøk av forfatteren da jeg var i praksis, så jeg falt nok litt både for ham og bøkene.
![]() |
#6 |
Lille tyrann
Hvor: Oslo
![]() Sv: Boktips, videregående skoleHva med noe av Selma Lønning Aarø?
![]() |
#7 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Boktips, videregående skoleTenkte først Olaug Nilssen, Få meg på for faen. Men den er nynorsk.
![]() |
#8 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Boktips, videregående skolePopulærmusikk fra Vittula?
![]() |
#9 |
50 & somewhat fab
![]() Sv: Boktips, videregående skolePopulærmusikk har vi; den skal vi lese i min klasse fram mot jul. De andre skal sjekkes ut. Ping pong luftballong ser veldig aktuell ut, i hvert fall.
![]() |
#10 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() Sv: Boktips, videregående skoleJohan Harstad, ja! "Darlah - 172 timer på månen" anbefales varmt! Det er sci-fi/horror, da, men velskrevet og spennende.
![]() |
![]() |
#11 |
Licence to thrill
![]() Sv: Boktips, videregående skoleForresten - nordisk kan jo være finsk .(?!). Arti Paasilinna har utgitt en rekke bøker og er internasjonalt anerkjent. De kjennetegnes alle av snåle persongallerier litt på siden av samfunnet. Kollektivt selvmord var den første jeg leste, morsom! Selv om den altså begynner med to som vil.. Nettopp. Ser den ikke passer som klassesett. De hengte revenes skog er også fin, Harens År osv. Sist redigert av Charlie : 22-11-11 kl 19:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
50 & somewhat fab
![]() Sv: Boktips, videregående skoleUlempen med finsk er at det er så ulikt norsk. Vi har nemlig et eget kompetansemål på Vg2 som dreier seg om oversettelse fra andre språk til norsk, og da må jo utgangsspråket være noe elevene forstår. Det går ikke med finsk, naturlig nok.
![]() |
#13 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Boktips, videregående skoleVidunderbarn av Roy jacobsen! Veldig lettlest, pageturner. Med humor og underfundigheter.
When you know better, you do better. Sist redigert av Ine : 22-11-11 kl 20:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Licence to thrill
![]() Sv: Boktips, videregående skoleNår jeg nevnte Pasiilinna, mente jeg en oversatt bok, altså... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
50 & somewhat fab
![]() Sv: Boktips, videregående skoleSkjønte det, Charlie, men hvis vi først leser en oversatt roman bør vi også kunne jobbe med utdrag fra den på originalspråket og sammenligne med den oversatte utgaven. Det går ikke når originalspråket er finsk.
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Boktips, videregående skoleHva med en bok av Jonas Hassen Khemiri? "Et øye rødt" er veldig bra og det samme er Montecore (men den er vel tyngre). |
![]() |
![]() |
#17 |
Licence to thrill
![]() Sv: Boktips, videregående skoleKanskje akkurat 2011- boka? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
50 & somewhat fab
![]() Sv: Boktips, videregående skoleJa, det der er en vanskelig balansegang, Charlie - men noen ganger vil det være riktigere å unngå en tematikk framfor å hente den fram, fordi det kan ta fokuset fullstendig bort fra teksten for enkeltelever. Man skal absolutt "se" hver enkelt elev sine utfordringer, men trenger ikke alltid ta dem opp. De fleste dukker jo opp gjentatte ganger ifbm dikt og noveller vi leser, men det å få en hel klasse til å lese en roman er såpass arbeidskrevende i seg selv at jeg helst vil styre unna sånne ekstrating.
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Boktips, videregående skoleJeg tenkte først på Vi som aldri sa hore, men den er både for lang og for nynorsk.
![]() |
#20 |
Passiv
|
![]() Sv: Boktips, videregående skoleHva med "Nu, jävlar" av Heidi Linde? Jeg har ikke lest den, men det sies at den er veldig bra. |
![]() |
![]() |
|
|