|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Bursdag på annet språk enn norskVanskelig å finne en god overskrift, men dette er historien. Vi bor i en bydel med forholdsvis høy andel innvandrere. Det er ikke ukjent for ungene våre at kompisene deres snakker et annet språk i tillegg til norsk.
![]() |
![]() |
#2 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bursdag på annet språk enn norskJeg synes det er en selvfølge at man snakker det språket som er felles for alle når man er sammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Bursdag på annet språk enn norskHm. Jo, det er litt uhøflig. Samtidig har jeg en viss - ganske stor - forståelse for at det lett kan bli slik. Bare se hvor stor tendens voksne nordmenn har til å falle over i norsk i grupperinger hvor en-to snakker f.eks engelsk.
![]() |
#4 |
By the Sea
|
![]() Sv: Bursdag på annet språk enn norskAt skravling mellom de voksne foregikk på morsmålet skjønner jeg godt, og det synes jeg ikke er uhøflig. Men om fellesbeskjeder ala "Nå kan dere forsyne dere med kake!" og sånn ikke ble sagt på et språk alle forstår er det definitivt uhøflig.
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Bursdag på annet språk enn norskNei, jeg vet jo heller ikke hva han reagerte på. Men jeg vil egentlig tro at det største problemet var at det meste av leken forgikk på dette språket og ikke på norsk. Jeg vil anta at ca 3/4-deler av barna hadde dette som morsmål.
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Bursdag på annet språk enn norskJeg synes det er uomtenksomt, men skjønner godt at det kan skje. Har jo selv jobbet som _voksen_ i flere utland og sett hvor lett det er å skravle avgårde på et språk de andre ikke skjønner uten å tenke seg om. Kanskje særlig hvis det er en stund siden man har snakket "eget" språk, man switcher jo selv uten å tenke seg om og av og til er det bortimot ubevisst også vil jeg tro. Og så tar men seg inn og skjerper seg og snakker det felles språket selvsagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Bursdag på annet språk enn norskTror ikke jeg ville blitt fornærmet for dette. Selvsagt er det greit å være lei seg fordi bursdagen ikke ble den overstrømmende opplevelsen som de ofe er for 4-åringer. Norske barneselskaper er rimelig konforme, og man skal ikke bevege seg langt utenfor normalen før barna synes det er rart.
![]() |
#9 |
Teller ned
![]() Sv: Bursdag på annet språk enn norskIkke optimalt, men jeg ville vært forsiktig med å ta det opp, det kan lett oppfattes som kritikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Tjøme
![]() |
![]() Sv: Bursdag på annet språk enn norskDette er en typisk "culture crash". Sist redigert av Adrienne : 28-11-11 kl 07:24. Årsak: Fjernet egenreklame |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Utenlands
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bursdag på annet språk enn norskDersom de fleste barna i selskapet var tospråklige, var det nok også mest naturlig for dem å prate morsmålet sitt sammen. Jeg forstår at det opplevdes som vanskelig for barnet ditt, men dette er noe som kan være vanskelig for tospråklige barn å forstå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Bursdag på annet språk enn norsk
Akkurat det tror jeg faktisk ikke. De leverte sin sønn og gikk i knertens bursdag bare noen uker tidligere. Det er sånn man pleier å gjøre det i barnehagens bursdager. Men både de og vi bor like i nærheten. Disse vennene kom sikkert fra hele byen, og jeg skjønner at man ikke da leverer i bursdag for å dra igjen når alt blir spist opp i reisetid.
![]() |
![]() |
|
|