Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvilket bakovervendt barnesete?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-11, 01:14   #1
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvilket bakovervendt barnesete?

Minsten har rundet 9 måneder, og er tett oppunder 9 kg og 72,5 cm lang ved forrige måling.
Vi har Britax babysete (det minste) med isofix-base, og det passer nok et par cm til.

Men jeg både elsker og hater at det er jungel der ute med valgmuligheter... Jeg synes selvsagt at det er bra med mange valgmuligheter, ettersom hvert barn er unikt, og ulike kroppsfasonger, ulike biler/varierende plass og hva som passer bra og alt det der.

Men jeg ønsker jo nå å finne Det Beste for vårt barn, i forhold til bil, brukervennlighet, sikkerhet, varighet, osv, takker og bukker for de som vil synse litt om hva som kan være alternativ...

Vi har VW Transporter som familiebil, med isofix på seteraden i midten. Mannen har en Opel varebil, med plass til 2 passasjerer (uten airbag foran), og selv om det ikke skal brukes som privatbil, så hender det jo at barna må fraktes i den bilen også, så setet bør være lett å flytte/montere i annen bil, uten isofix-/beltebase.

Og jeg ser helst for meg et bakovervendt sete som varer /er stort nok en god stund, både mtp rygglengde og benplass.
Finnes det gode bakovervendte seter som kan festes i isofix OG med bilens egne belter (uten ingeniørutdannelse i bilsetemontering?!)

:help:

Oppdatert behovet/spørsmålet:
-setet må ha lange nok støttebein til en VW Transporter (ligner veldig på caravelle)
-evt Opel Vivaro
-trenger ikke passe til isofix, eller i britax-base (finnes knapt seter med alle de punktene har jeg funnet ut)
-må kunne monteres bakovervendt på godkjent/forsvarlig måte

Sist redigert av Høyt&Lavt : 30-06-12 kl 14:10.
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 08:55   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket bakovervendt barnesete?

Akta Graco Duologic kan brukes både med og uten isofix. Hvor lenge den varer og hvor god plass den gir, det vil jo variere med barn og bil.

Jeg tror ikke nødvendigvis jeg hadde låst meg fast på det med isofix. Det er klart det er lettere å montere setet, men sikkerhetsmessig er det jo ikke veldig stor forskjell på et sete montert med isofix, og et korrekt montert sete uten. Britax Hi-Way og Two-Way Elite er to gode seter uten isofix, som er lette å plassere, lette å montere, og som kan brukes lenge.

Gammel 24-11-11, 09:43   #3
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært veldig fornøyd med Britax MultiTech.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 10:07   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Britax hiway. Evt graco duologic.

Gammel 24-11-11, 10:44   #5
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi er veldig fornøyde med Britax Hi-way. Det har ikke isofix, og det er bra for vår del. Isofix er bare godkjent til 18 kg. Lillebror er 19 kg nå (4år og 5mnd), og han skal forhåpentligvis sitte i Hi-way til sommerens bilferie er unnagjort. Da vil han være 5 år og 2 mnd.

Gammel 24-11-11, 10:57   #6
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er dette vi har hatt. Og jeg synes våre barn har hatt god plass i det, selv om jeg ikek har hatt særlig små barn

Gammel 24-11-11, 23:44   #7
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk for svar, folkens!!

Jeg har sett på two-way elite før, og var ikkef ornøyd med et eller annet mener jeg å huske. Men det er jo et par år siden jeg så på det, så kan jo hende de har endret modellen siden da?

Ang iso-fix: det er viktigere at det kan festes med bilens egne belter i biler uten iso-fix, ettersom vi trolig kommer til å flytte setet mellom forskjellige biler.

Veslegutten vår er jo såvidt rundet 9 måneder, og kanskje såvidt 9kg, så det haster jo ikke å bytte babysetet enda, og bra er det, ettersom det tydelgvis kan ta tid å bli enig med seg selv i denne saken.

Gammel 24-11-11, 23:50   #8
Anita72
endelig ferdig studert

Anita72 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Jeg har Britax, kan brukes både bakover-og forovervendt. (Tror det er det samme som linket til over her.)Skal du ha en stol du kan flytte mellom flere biler ville jeg ikke gått for sete som har støtteben og forankringsele. Større hærk skal du lete lenge etter. Stående fast i en bil er Britax supert, går opp til 25kg.

Gammel 24-11-11, 23:56   #9
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anita72, her.

Jeg har Britax, kan brukes både bakover-og forovervendt. (Tror det er det samme som linket til over her.)Skal du ha en stol du kan flytte mellom flere biler ville jeg ikke gått for sete som har støtteben og forankringsele. Større hærk skal du lete lenge etter. Stående fast i en bil er Britax supert, går opp til 25kg.

Støtteben har jeg vært borti før, og det i seg selv er jo tungvint nok (men uunngåelig, vel?)
Jeg skal ha et bakovervendt sete, trenger ikke være både forover og bakover engang.

Gammel 25-11-11, 00:17   #10
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Støttebenet er sjelden et problem dersom det henger fast i stolen som f.eks på duo logic, hiway osv.

Jeg anbefaler Hiway. Synes det er et veldig lett og godt sete.

Gammel 25-11-11, 00:20   #11
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har Britax multi-tech og duologic til vår 3-åring. Han sitter fint i begge. Tok de i bruk da han var rundt 7 mnd så vidt jeg husker.

Gammel 25-11-11, 11:14   #12
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Støtteben og forankringsseler er ikke noe problem, så lenge man kjøper ekstra forankringseler så man har i alle bilene. Da slipper man hærket med å få på plass selene hver gang.

Hi-way er rask å flytte på. Tre på plass og klikk i bilens sikretssele, og klikk i forankringselene som ligger klare på gulvet. Vi er veldig fornøyd med det setet.

Gammel 25-11-11, 18:11   #13
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Vi har Britax multi-tech og duologic til vår 3-åring. Han sitter fint i begge. Tok de i bruk da han var rundt 7 mnd så vidt jeg husker.

Og jeg synes det er ganske enkelt og montere også.
Samt at det er stødig.

Gammel 25-11-11, 18:21   #14
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Stemmer i de som sier Hi-way. Multi-tech tar større plass og så er det vel noe med at det må monteres helt inntill baksete og derfor ikke gir spesielt god beinplass.

Vi har hatt DL, TWE og Zento. Har vert fornøyd med alle til sitt brukt. DL var genial å montere men var noe med selene på det jeg ikke likte over hode, og så går det jo bare til 18kg siden det er isofix. Men ingen forankringseler så tar bare sekunder å montere. Men tungt å dra på.

Til nestemann skal vi ha en Hi-way og sikkert et isofix sete om ikke ikke går for en TWE i den andre bilen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-11, 19:00   #15
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Med 3 barn har jeg gjort meg noen erfaringer på bilstolfronten gjennom årene. Størsta satt forøvrig bakovervendt til hun var 2,5 år, noe som visstnok var lenge den gang. Setene vi har/har hatt i mellomklassen er: Akta Graco Cosmic, Britax Secura (ganske likt Hi-way), Britax TWE, Akta Graco Duologic, Besafe IZI Kid X3 isofix og Brio Zento.

Av disse setter jeg Besafe høyest pga komfort og lett innfesting med isofix, men både Britax Secura og Brio Zento er knallenkle å feste med belte. TWE synes jeg er vanskeligere å få skikkelig stødig i mange biler, og Duologic ble vi uvenner med etterhvert når det ble tull med beltehøyden og diverse. Cosmic var grei nok, den brukte vi i mamma sin bil som besteforeldresete til Mellomste fram til i fjor.

Når Minstemor en gang vokser ut av Besafen så blir TWE tatt i bruk. Dvs dersom det ikke er kommet noe nytt og spennende som jeg absolutt MÅ prøve ut. Synes Axkid Kidzofix ser spennende ut, men kunne tenkt meg å sett den i sikkerhetstest. Den kan jo monteres med isofix opp til 18 kg og med belte til 25 kg.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-11, 19:05   #16
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hatt Akta Graco Cosmic XTP, Britax TWE, Brio Zento og Britax Hi-Way.

Cosmic: God sittestilling, men et veldig plasskrevende sete. Fungerte best i forsetet, egentlig.
TWE: Kjempefint som reise/reservesete, siden det er nokså hendig og lett. Lett å montere, men kan være vanskelig å få helt stødig, ja. Litt stort i vidden til de aller minste.
Zento: Rar vinkel på setebeltene, så de er vanskelige å stramme helt inntil barnet. Alt for store "skulderputer" på selene. Ellers har det god dybde i setet, så det gir mye vokseplass til bena. Til bena stikker utfor setet.
Hi-Way: Best sittestilling til liten ettåring, av de vi har prøvd. Vi har Britax sin løse hodestøtte i setet, og da er det perfekt til minsten. Lett å montere, og står fjellstøtt i de to bilene vi har hatt det i.

Gammel 25-11-11, 20:56   #17
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan føye til at vi også har Britax sin løse hodestøtte i Securaen som står i nr.2-bilen, og den er super. Anbefaler alle med Hi-way/TWE/Secura å kjøpe den.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-11, 21:18   #18
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har Hi-way Secura II til Knøtteliten og er ganske fornøyd. Det er litt for bratt, så hun faller frem med hodet når hun sovner. Men det vil hun gjøre i de fleste seter uansett ...
Vi skal ha et til, og foreløpig sitter Knøtteliten i Cabriofix-en i bil nr.2.
Vi blir ikke enig om hva vi skal ha i den andre bilen ..

Gammel 25-11-11, 22:22   #19
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Vi har en Hi-Way II og en Akta Graco Belogic. Sistnevnte tar litt mer plass, men Pjotten sitter mye bedre i det, og både mannen og jeg er mest fornøyd med det. Hadde vi hatt plass, ville vi hatt bare sånne, dessverre går det ikke bak førersetet i noen av bilene våre. Småtten har babysetet sitt lenge ennå, men etter hvert må vi ha to i hver bil. Jeg tror vi lander på ett til av hver, og setter Hi-Way-setene bak fører.

Gammel 25-11-11, 22:26   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Plutten sitter forresten i et HTC-sete, han hadde et britax multitec tidligere, men det byttet vi ut fordi vi ikke fikk det til å stå godt i bilen vår og det var ganske dårlig beinplass der. Vi er veldig fornøyd med htc-setet, men jeg hadde aldri kjøpt det om det skulle byttes mellom to biler, det er rett og slett ganske tungt å drasse på, og isofixvarianten kan av en eller annen grunn ikke monteres bakovervendt med seler.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:50.