|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Proteiner til 3-åringHar en kresen 3-åring som i tillegg er småspist. Han har hatt melke-egge-og kiwiallergi siden han var født, men har mer eller mindre vokst av seg melke-og eggellergien. Har imidlertid fått vite av ernæringsfysiolog at det ikke er uvanlig at barn med matallergier blir kresne og småspiste da de ikke assosierer mat med noe positivt. Vel, han er stort sett frisk og rask, aktiv gutt. Men, han spiser ikke kjøtt, ingen pålegg heller, så dermed får han i seg lite proteiner. Det går mye i karbohydrater og noe frukt. Tips til hvordan jeg kan få i ham proteiner? Han burde nok også hatt mer fett i kosten, helt klart. Han spiser ikke smør på skiven (er som mamma'en der). Har forsøkt å lure inn olje og smør i ting, men det gjennomskuer han. Han spiser litt egg, men kun eggehviten, så eggerøre går ikke. Fisk spiser han vel ikke heller annet enn om det er type panert med griljermel osv. Da kan det til nød gå.
![]() |
#2 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() Sv: Proteiner til 3-åringSmoothie kan kamuflere så mangt, som f.eks noen valnøtter og ett rått egg; smakes ikke!
![]() |
#3 |
![]() Sv: Proteiner til 3-åringTakk, det må jeg nok forsøke. Valnøtter utgår da han også er allergisk mot nøtter, men egg går. Men kan man altså bruke rått egg? Det har jeg ikke tenkt på. Hva mer er godt oppi?
![]() |
#4 |
Søkende
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Proteiner til 3-åringJeg bruker rått egg, olje, mandler og avacado når jeg lager smoothie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Proteiner til 3-åringvi har proteinpulver i smoothien, det merkes ikke av ungene. Vi pleier og å ha i chia- eller hampfrø, som gir litt sunt fett i tillegg.
![]() |
#7 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Proteiner til 3-åringHva med puré av belgfrukter (linser, bønner, kikerter osv) blandet inn enten i sauser og supper til middag, eller blandet inn i smoothie? Min liker også hummus, tipper det har noe med den jevne konsistensen å gjøre. Kan også hende kesam vil falle i smak, det inneholder jo i alle fall en del proteiner, og dersom han faktisk trenger fett kan du jo velge bort lett-variantene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Proteiner til 3-åringSkyr med smak? Den inneholder mye protein og smaker samtidig godt. Minner om tykk yoghurt. Det forutsetter jo at han da kan innta litt melkeprodukter her og der, siden du skriver at han ikke helt er fravokst melkeallergien.
![]() |
#10 |
![]() Sv: Proteiner til 3-åring
Så vidt jeg husker likte han det ikke sist jeg forsøkte, men verdt å forsøke igjen. Takk for tips!
![]() |
#11 |
![]() Sv: Proteiner til 3-åringTakk! Ja, jeg tror ikke jeg tør å bruke rått egg.
![]() |
#12 |
tankefull
|
![]() Sv: Proteiner til 3-åringSer du har fått mange gode tips her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |