Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Livet etter Rampete Robin

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-11, 21:54   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Livet etter Rampete Robin

Åtteåringen min leser som en gud nå, men hun er skeptisk til å lese bøker med tett og liten skrift og mye på hver side. Derimot sluker hun Rampete Robin og bøker omtrent på det nivået i hopetall. Hun følger hver minste snirkel i plottet på den siste Harry Potter-boka uten problemer når jeg leser høyt,* så jeg gleder meg til hun skjønner at hun kan lese sånt selv også.

Så hvilke bøker kan jeg skaffe for å lokke henne utpå?

* Jeg kunne selvsagt sluttet tvert midtveis i HP7 for å se hva som skjedde, men det vil jeg tross alt ikke.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 21:58   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Livet etter Rampete Robin

Følger med på denne. Eldste har funnet noen nå, som heter "Sarion" eller noe.

Gammel 27-11-11, 22:01   #3
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Koste Kari og de andre ungene. Kanskje Roald Dahl? Jeg slukte de da jeg var fersk sololeser (husker ikke nøyaktig alder, men 7-9 et sted). Språket er forholdsvis enkelt og historiene spennende. Matilda eller Heksene, for eksempel.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 22:02   #4
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Ellers så kan du gjøre som min far: "Du får 200 kroner når du har lest ferdig Hobbiten." Jeg var riktignok 11.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 22:05   #5
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Det forheksede slott-serien har fanget snart syvåringen her, som er til forveksling lik det du beskriver ellers. Jeg hører hvordan han ligge rog leser høyt for seg selv etter at lyset egentlig skulle vært av.

http://www.libris.no/nb-NO/Barn-og-u...slott-7-12-ar/

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 22:06   #6
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Eller tenkte du at du ville ha noe mer snirklete?

Gammel 27-11-11, 22:07   #7
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Har hun lest Tzatsiki-bøkene?

Gammel 27-11-11, 22:10   #8
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heksebøkene ser jo absolutt ut til å være i hennes gate. Men jeg lurer også på hva som kan funke som neste trinn etter lettlestbøkene.

Gammel 27-11-11, 22:15   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sortlands mysteiebøker, Wilmarks mysteriebøker.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 22:17   #10
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Tja, vi er såvidt i gang med Den Lille Vampyren. Det er tydelig neste skritt, men han gidder ikke lese mer enn en halv side selv der ennå.

Jeg synes vampyr-bøkene er uhyggelig dårlig skrevet og/eller oversatt, så jeg kan egentlig ikke anbefale dem.

Gammel 27-11-11, 22:18   #11
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Hos oss løsnet det med sortlandbøkene. Nå er hun akkurat ferdig med Harry Potter nummer 5, men der hjalp det litt å ha sett noen filmer først. Fant henne lesende klokka 01 i natt for det var SÅ spennende.

Gammel 27-11-11, 22:21   #12
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsket Den lille vampyren og Gulltopp-bøkene da jeg var 6-8 år.

Gammel 27-11-11, 22:26   #13
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg elsket Den lille vampyren og Gulltopp-bøkene da jeg var 6-8 år.

Jeg også, og derfor var det sjokkerende å oppdage hvor dårlige vampyrbøkene var blitt.

Gammel 27-11-11, 22:30   #14
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg også, og derfor var det sjokkerende å oppdage hvor dårlige vampyrbøkene var blitt.

Jeg har ikke åpnet de bøkene etterpå, og jeg skjønner at jeg bør la det være også.

Gammel 27-11-11, 22:32   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gutten min, som er litt eldre, har akkurat falt veldig for "En pingles dagbok"-serien og har lest en på norsk og tre på engelsk. Han liker best å lese dem på engelsk. De er skrevet i dagbokform med små strektegninger innimellom som bryter opp teksten litt. Jeg har ikke lest så mye i dem selv, så jeg vet ikke om de appellerer mest til gutter. De har ihvertfall inspirert ungen her til å skrive dagbok nesten hver kveld, med små illustrasjoner, han leser høyt for meg fra den av og til (så lenge det varer).

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 22:42   #16
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva med Hedvig-bøkene? Hedvig er skikkelig kul.

Hvis hun kan lese nynorsk er jo kanskje Vaffelhjarte eller Tonje Glimmerdal noe?

Eldste hadde en fantastisk bokopplevelse med ei bok som het Sølveselet for noen måneder siden. Jeg rakk aldri lese den. Forfatteren heter Sonya Hartnett, og den boka står vel fortsatt som den beste niåringen har lest.

Sist redigert av Stellebord : 27-11-11 kl 22:47.
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 22:44   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gummitarzan?
Har dere lest Doktor Proctor? Eller er de for mye tekst, kanskje?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 22:45   #18
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Vi har lest alle Proktor-bøkene høyt, men ikke Gummi-Tarzan, nei.

Gammel 27-11-11, 22:45   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker at jeg slukte Bobsey-barna da jeg var på den alderen, men det er vel erkeeksempelet på mindre god litteratur. Det fikk meg til å finne lesegleden, så det var kanskje ikke helt dumt allikevel.

Gammel 27-11-11, 22:45   #20
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tsatsikibøkene ja! De er veldig veldig morsomme. Og lettleste.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:45.