Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å varme opp mat to ganger

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-11, 11:35   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å varme opp mat to ganger

Jeg varmer aldri, aldri opp mat to ganger.

Men i dag stod jeg og funderte litt. Jeg har tatt litt god kjøttsaus opp fra frysen. Den skulle tines og spises med pasta. Men så fikk jeg lyst til å lage lasagne av den. Det blir jo ganske mye mat, det er nemlig en del kjøttsaus, og med ostesaus og mye plater vil vi nok ikke klare å spise det opp. Det kan ikke spares til i morgen eller til i kveld da, ikke sant? For det er jo det samme som å varme den opp to ganger.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 11:44   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å varme opp mat to ganger

Hmm, nja... tja... Jeg hadde nok kunnet finne på å gjøre det.

Men om du veldig, veldig ikke vil varme to ganger, så lager du to lasagner da, og varmer bre en om gangen?

Gammel 29-11-11, 11:46   #3
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor varmer du ikke opp mat to ganger?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 13:58   #4
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det forringer smaken, men i Hyacinths tilfelle vil jeg bare latt som ingenting, laget lasagne og til og med spist den oppvarmet etterpå.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 14:03   #5
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å varme den opp igjen. Jeg spiste senest i går lapskaus som var varmet opp for 2. gang. Jeg laget en stor porsjon for et par uker siden og restene ble fryst. Dette ble tatt opp igjen søndag kveld, tint i kjøleskap og spist til middag i går av mann og barn. Deretter ble siste rest satt i kjøleskap. Jeg kom sent hjem og varmet resten opp og spiste i går kveld. Dette gjør vi ofte. Jeg tenker at det går greit så lenge man er nøye på å kjøle maten ned raskt og oppbevare den kaldt i mellomtiden, for så å varme den skikkelig opp igjen.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 14:03   #6
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har vel med bakterievekst å gjøre?

Gammel 29-11-11, 14:08   #7
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det har vel med bakterievekst å gjøre?

Det skal ikke være noe problem om man varmer opp godt nok, et oppkok er mer enn godt nok. Det har mest med smaken å gjøre, mens noen helsekostmennesker mener man bare skal spise nylaget mat, og ikke oppigjenvarmet.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 14:14   #8
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Oppigjenvarmet er nå en ting, men oppvarmet to ganger er jo litt mer.

Jeg vet at mamma alltid sa at jeg ikke skal fryse noe uten å ha gjort noe med det. Altså, kjøpt rått, stekes, fryses, og varmes. Men utfra dette leder jeg at jeg deretter kunne fryse det igjen, fordi jeg hadde "gjort noe med det", og dermed varme det igjen. Hvilket jeg sånnsett ikke akkurat har for vane å gjøre ofte, men... jo, jeg hadde kunnet komme til å spise den lasagnen to ganger, jeg hadde nok det.

Gammel 29-11-11, 14:18   #9
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

:skjønner ikke problemet:

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 14:18   #10
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fant dette på KK sine kostholdssider:

Gjenbruk med måte

Ikke varm opp maten for mange ganger. Én og to ganger går som regel greit, men fordi matbakteriene trives i lunken mat bør du unngå å varme opp maten mange ganger.

Dette er særlig viktig å huske på når du varmer opp mat i mikrobølgeovn. Hele porsjonen må bli tilstrekkelig varm.

Varmmat skal først varmes opp til 75 grader og så holdes varm på minst 60 grader. Kort sagt skal varm være varm, og kald mat skal kald.

Temperatur som kan oppfattes som lunken, er årsak til rask bakterievekst. Ved svært gode forhold kan antall bakterier fordobles hvert femtende minutt.

Det er viktig at maten ikke står for tett, da blir den fortere dårlig. Lett bedervelige næringsmidler som kjøtt og pålegg bør alltid oppbevares i kjøleskap hvor temperaturen skal være fire grader eller lavere.

Gammel 29-11-11, 14:20   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

I mitt hode synes jeg det er en for stor risk å ta å
-først lage maten
-kjøle den ned igjen
-varme den opp igjen
-kjøle den ned igjen
-varme den opp igjen.

Jeg varmer mat opp en gang etter den er laget uten betenkeligheter. Jeg lager f.eks gjerne store porsjoner og fryser ned. Men å kjøle den nes og varme den opp ENDA en gang? Det trodde jeg virkelig ikke noen gjorde, skal jeg være ærlig.

Gammel 29-11-11, 14:22   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg vet godt hvilke råd som anbefales og er også utdannet innen bl.a. mathygiene. Ut fra det jeg vet, er ikke det å varme mat opp igjen for andre gang noe jeg ønsker å gjøre.

Gammel 29-11-11, 14:23   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Det skal ikke være noe problem om man varmer opp godt nok, et oppkok er mer enn godt nok. Det har mest med smaken å gjøre, mens noen helsekostmennesker mener man bare skal spise nylaget mat, og ikke oppigjenvarmet.

Det er jeg ikke enig i. Og jeg presiserer igjen at jeg mener å varme maten opp på ny for andre gang. Det er altså totalt tredje gang den blir varm.

Gammel 29-11-11, 14:26   #14
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg vet godt hvilke råd som anbefales og er også utdannet innen bl.a. mathygiene. Ut fra det jeg vet, er ikke det å varme mat opp igjen for andre gang noe jeg ønsker å gjøre.

Det er jeg sikker på - men det virket ikke som alle andre i tråden hadde hørt dette om bakterievekst før.

Min mor er veldig rigid på dette med matbehandling - så jeg varmer heller aldri opp mat to ganger. Jeg varmer kun opp den porsjonen jeg skal ha.

Gammel 29-11-11, 14:27   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ja, det var ikke et spark til deg spesielt, Zoe. Sorry hvis det ble oppfattet sånn. Jeg er enig i at det virker som mange ikke er opptatt av dette, og jeg synes det er mye rar praksis ute og går hver gang vi diskuterer dette emnet.

Gammel 29-11-11, 14:28   #16
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Hadde ikke hatt noen problemer med det.

Gammel 29-11-11, 14:31   #17
Malama

Malama sin avatar

Standard

Altså, jeg har ikke for vane å varme mat tre ganger, jeg nøyer meg med to.

Men som jeg skrev, nja, njo, jeg kunne på å spist lasagnen to ganger. Jeg forutsetter at du kjølte ned på fornuftig vis første gang, og at du selvsagt gjør det denne gangen også. Ikke setter lasagnen på kjøkkenbenken for å kjøle seg, og lar den stå der og glemmer den til du putter den i kjøleskapet når du legger deg, og så varmer den lett i micro til lunsj sånn halvlunkent...

Men siden jeg stoler på at du ville tatt kjøling og oppvarming seriøst, hadde jeg nok våget meg til å spise lasagnen to ganger. Men, du unngår det ved å lage lasagne i to former, en til middag og en til resten.

Gammel 29-11-11, 14:34   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg kan lage to former, ja.

Og jeg kjøler også ned mat og varmer den opp igjen, altså. Men ikke to ganger, altså enda en gang deretter.

Jeg er svært skeptisk til å sette mat i kjøleskapet som ikke er helt kald, så jeg bruker aldri kjøleskapet til å kjøle ting ned i. Om vinteren lar jeg det ofte avkjøle på terrassen, men småting som ikke tar lang tid, avkjøler jeg på benken.

Gammel 29-11-11, 14:38   #19
Malama

Malama sin avatar

Standard

Når jeg kjøler ting på benken, hender det altså at det står der til jeg skal legge meg, og da blir det "søren, den glemte jeg, nå har den stått her så lenge at det bare er å kaste"

så TANKEN om reste-lunsj er hyppigere enn realiteten, hjemme hos meg.
Jeg er ikke så veldig strukturert da...

Gammel 29-11-11, 14:46   #20
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er jeg ikke enig i. Og jeg presiserer igjen at jeg mener å varme maten opp på ny for andre gang. Det er altså totalt tredje gang den blir varm.

Da er jeg med, tror jeg. Da ville jeg nok laget to former heller.
Jeg syntes det var veldig rart å ikke kunne varme oppigjen en middag

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:43.