|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hva smaker belgisk smør?I morgen kommer det visst belgisk smør i butikkene. Spiller ingen rolle for meg, jeg har fem pakker smør fra Tine i kjøleskapet. Men jeg kom til å tenke på en ting: Smaker dette smøret det samme? Jeg spiser alltid smør i utlandet. Det smaker sjelden smør. Jeg elsker smaken av norsk meierismør. Dansk Lurpak ER kanskje smør, men det smaker ikke sånn. I beste fall smaker det margarin. Italiensk og gresk smør, samt mange andre, smaker ikke det jeg forbinder med smørsmak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva smaker belgisk smør?Aner ikke? Lurer på det selv jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hva smaker belgisk smør?
De er laget på samme måte, men veldig mange land pasteuriserer melk på mye høyere temperaturer enn vi gjør her i norge. Da blir smaken annerledes.
![]() |
#4 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hva smaker belgisk smør?Ah, er det det som gjør det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ekvilist
|
Vet du om dette gjelder i Sverige? Har for første gang kjøpt svensk smør av type bake- og stekesmør, men har ikke fått prøvd det ut enda. Bordsmør har jeg kjøpt mye av i Sverige, og det smaker veldig godt.
![]() |
#7 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Hva smaker belgisk smør?Det er flere faktorer som virker inn på smaken. Selv liker jeg smøret i Tyskland og Frankriket minst like bra som det norske. Husker ikke helt det danske. Det beste smøret har jeg fått i Frankriket, til og med kjøpt med hjem. Noe smør er laget av ferskere fløte enn i Norge, altså ikke syrnet helt på samme måte som her, om i det hele tatt. Himmel, vi må da tåle litt forskjell før vi blir mistenksom |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Erfaren
![]() ![]() |
He, he, alt norsk smør med unntak av det økologiske Rørosmeieriets og Brimis (tror jeg) er farget med carotene. Falsk seter og engbeite. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Kontrollfrik
Jeg tåler da forskjeller. Herlighet. Jeg liker bare smørsmak og den har jeg aldri funnet noen andre steder. Jeg lurte på hvorfor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Erfaren
![]() ![]() |
Om vi er heldig blir det en velkommen variasjon ; ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Ekvilist
|
Mistenksom?
![]() |
#13 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hva smaker belgisk smør?Joda men jeg har nå smør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hva smaker belgisk smør?Jeg mener belgisk smør er noe mindre salt enn norsk? Jeg synes hvertfall smaken er litt flatere, men god likevel.
![]() |
![]() |
#15 |
Erfaren
![]() ![]() |
Nei, ikke pasteuriseringen, fargen kommer fra foret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva smaker belgisk smør?Smaken er så forskjellig. Jeg har brukt å blande meierismør med margarin i kakebakst, fordi jeg syns bare meierismør blir litt for særpreget. Altså, hvis oppskriften sier 200 g smør, tar jeg bare 100 gram + 100 g melange. Det er nå sånn jeg liker det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#18 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() Sv: Hva smaker belgisk smør?Rørossmør er det beste.
![]() |
#19 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Hva smaker belgisk smør?Det er i alle fall mulig å si at ulikt beite gir ulik næringssammensetning i melka, og dette vil igjen påvirke smaken på smøret, tror jeg. Jeg fant noe:
Kuer i andre land spiser annen mat enn norske kuer, det gir ulikt smør. I tillegg er det ulik tradisjon for salting og pasteurisering, det gir ulikt sluttprodukt.
![]() |
#20 |
can-jur
|
Ja, dette er jeg klar over, det er fargebiten jeg lurer på
![]() |
![]() |
|
|