Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva skal dere ha til middag i jula?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-11, 10:26   #1
guttemamma
Superduperaktiv

Medlem siden: Aug 2007
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Hva skal dere ha til middag i jula?

Jeg er "allergisk" mot å gå i butikker i jula! Vil helst ha alt hjemme og bare kose oss istedenfor å stå i kø i matbutikker. Så jeg holder på å planlegge menyen for juleuka, men sånt er jeg ikke særlig god på.

Gode desserttips ønskes også!

Så jeg lurer på hvordan dere pleier å ha det? Kanskje vi burde hatt noe godt til lunsj også nå i juleuka? Forslag og planer mottas med takk!

Min foreløpige middagsplan er foreløpig:

23.12 Koldtbord til kvelds med gjester. Varme karbonader, reker, rekesalat, pålegg, godt brød osv. Gjestene har med hver sin dessert/kake vi koser oss med etterpå!

24.12: Grøt til lunsj. Pinnekjøtt til julemiddag. Riskrem og kake til dessert.

25.12: Juleselskap hos slekt. (rester av koldtbordet til kvelds!)

26.12: Julemiddag hos foreldre med ribbe

27.12: Komle med rester av pinnekjøttet

28.12:Laks, ovnsbakte poteter og wooka grønnsaker

29.12:

30.12:

31.12: Kalkun m/tilbehør. Dessert: ukjent.

1.1.2012: Kalkunrester!

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 18:47   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal dere ha til middag i jula?

Ribbe julaften. Stek hos mamma og de 1.juledag. 2.juledag får svigermor lage noe fisk tror jeg? 3.juledag tror jeg vi tar noe enkelt som taco eller pizza.
4.juledag blir det koldtbord hos venner. Resten av jula aner jeg ikke.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 18:58   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lille julaften: Fiskepudding/reker og grønnsaker i hvit saus i terteskjell.

Julaften: Pinnekjøtt, poteter og rotmos + mulekrem til dessert.

1.dag: Svinestek, poteter og grønnsaker + brun saus. Antakelig blir det ostekake i posjonsform til dessert.

Gammel 20-12-11, 19:02   #4
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Pinnekjøtt julaften.
1. og 2. juledag er vi invitert bort så da vet jeg ikke hva vi får.
Så blri det fisk hvertfall en dag i romjula.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 19:39   #5
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Lille julaften blir det Risengrynsgrøt (Nissegrøt med mandel).
Julaften inntar vi en bedre frokost/lunsj, og i år bryter vi den livslange tradisjonen med Ribbe og vil da innta pinnekjøtt.
1.juledag blir det brunsj med godt pålegg av fisk og kjøtt, ribbestykker, og rester samt div tilbehør.
2 juledag skal vi spise kveite er tanken men kanskje blir det gravlaks istedet. Får høre med gjestene hva de helst vil ha.
4.juledag er vi invitert bort.
5 og 6 juledag blir det nok lett mat.
Nyttårsaften skal vi ha kalkun med en enkel forrett og Dronning Maud,s dessert.

Sist redigert av Michelle : 20-12-11 kl 20:26.
Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 19:46   #6
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Lille julaften er det grøt.
Julaften spiser vi ribbe, medisterkaker etc.
Førstedag pleier mamma å ha lutefisk og kald laks. Ikke alle som liker lutefisk.
Pinnekjøtt står også på menyen en dag.
Nyttårsaften vet jeg gutta ønsker seg kalkun så det regner jeg med de får

Vi har god lunsj på julaften med hjemmelaga rundstykker, godt pålegg og hjemmelaga varm sjokolade.

Gammel 20-12-11, 19:58   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lille julaften: Panert torsk, salat, og hvitløksdressing.
Julaften: Ribbe m/tilbehør
1. juledag: Hos svigerfar. Tipper oksestek.
2. juledag: Lammelår
Tirsdag: Pizza
Onsdag: Juleskinke m/tilbehør
Torsdag: Gryterett
Fredag: Håper på vær til pølsegrilling ute. Ser ikke lovende ut, i grunn.
Nyttårsaften: Pinnekjøtt
1. nyttårsdag: Vet ikke hvor og hva enda.

Gammel 20-12-11, 20:11   #8
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Lille julaften: Grøt
Julaften: Ribbe
1.juledag: Lutefisk

Så er jeg usikker på hvordan resten av listen ser ut (alt er handlet inn). Men jeg tror det står rester av ribba 2.juledag hvertfall.
Og jeg vet det står både fiskeboller i hvitsaus og taco der.. Nyttårsaften er ikke så stor her i huset, men vi skal vel ha noe kyllinggreier tenker jeg. Ellers er det mest vanlig mat de andre dagene.
1.nyttårsdag skal vi ha seibiff.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 20:19   #9
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lille julaften: Risegrynsgrøt og grøtpinn
Julaften: Ribbe med tilbehør, riskrem eller multekrem til dessert
1. Juledag: Kveite
2. Juledag: Skal spise sen lunsj, så sikkert noe lettvint

Resten av jula vet jeg ikke. Men det frister med andebryst eller kalkun på julaften.

Gammel 20-12-11, 20:30   #10
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Julaften: Ribbe
1. juledag: Marinert kalkunbryst
2.juledag: Kveite(tror jeg)

Ellers vet jeg ikke helt. Blir sikkert pizza en dag, fiskekaker en dag. Også skal vi sikkert spise hos en venninne en dag.
Nyttårsaften skal vi til en venninne og hennes barn, og da kan jeg tenke meg at vi kanskje har kalkun, men vi har ikke snakket om menyen enda.

Gammel 20-12-11, 22:08   #11
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

23/12: Pasta
24/12: Ribbe
25/12: Pinnekjøtt
26/12: Kveite
27/12:
28/12:
29/12:
30/12:
31/12: Kalkun
1/1:

Vi skal ha stek en dag, og nasi goreng en annen, men akkurat når er ikke bestemt. Ellers er det ganske blankt..

Gammel 20-12-11, 22:31   #12
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lillejulaften - risengrynsgrøt og litt spekemat
Julaften - ribbe
1. juledag - middag hos svigers (sannsynligvis juleskinke)
2. juledag - kveite og agurksalat
27. des - ikke planlagt
28. des - ikke planlagt
29. des - familieselskap hos oss. Koldtbord
30. des - muligens pizza eller taco (vanlig fredagsmat hos oss)
Nyttårsaften - kurvfest hos venner. Enten tapas eller mer tradisjonell koldtbordmat
1. nyttårsdag - rester

Gammel 20-12-11, 22:42   #13
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

23/12 - Terteskjell med fyll.
24/12 - Risengrynsgrøt til lunsj, med lefse og sylte.
Ribbe, pølse og medisterkaker til middag + karamellpudding.
25/12 - Stor brunsj. Pinnekjøtt med tilbehør til middag + riskrem.
26/12 - Torsk m/tilbehør. (svigers)
27/12 - Forhåpentligvis ingen middag, men stor kveldsbuffet.
28/12 - Juletapas. (dvs. rester)
29/12 - Hos mamma... vet ikke.
30/12 - Hos pappa... vet ikke.
31/12 - Kalkun m/tilbehør.

Gammel 20-12-11, 22:43   #14
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Lille julaften spiser vi risengrynsgrøt sammen med venner
Julaften er vi hos svigers og får servert ribbe med tilbehør
1. juledag er det laang julebrunch hos min søster
2. juledag serverer svigermor kalkun
3. dag er vi hjemme igjen og finner nok på noe enkelt og lett
4. dag disker vi opp med juletapas for mange gjester
5. dag har vi kanskje pinnekjøtt
Lille nyttårsaften er det fredag og pizza
Nyttårsaften skal vi ha selskap og helstekt okse indrefilet, fløtegratinerte poteter og rødvinssaus

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 08:14   #15
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

23.12 Risgrøt ved middagstid til meg og jentene, kveldsmat med masse pålegg og rundstykker etter at treet er pyntet og minstejenta er i seng
24.12 Ribbe, medisterkaker, sossiser og tilbehør
25.12 Rester av julemiddagen og sikkert litt koldtbordaktig til lunsj. Vi er alene og skal slække
26.12 Koldtbord/julelunsj hos familie
27.12 Da blir det ikke julemat, men kanskje pizza eller taco eller noe lett

Ellers er ikke alt planlagt, men det blir en dag med bayonneskinke, fløtegratinerte poteter og noe godt tilbehør, og en dag med kalkunbryst.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 08:26   #16
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Tja noe sånn her

23.12 : vet ikke helt,mann jobber vanlig og vet ikke om vi får besøk. Men ungene bruker å få julegrøt denne dagen og jeg og mann spiser noe annet om kvelden , men han bruker ofte å spise grøt ilag med ugene.Bare jeg som er rar og ikke liker grøt

24.12: Kylkun til middag hos mamma med karamellpudding, gele uten sukker og sjokolademoos uten sukker og vaniljesaus uten laktose og sukker.(ungene spiser ikke karamellpudding) Før hadde vi bestandig multekrem med ekte kyst finnmarks multer (får vann i munnen med å tenke på multene) men det spiser ikke mann

25.12: Mannen sin farfar har bursdag .Vanligvis spiser vi sen frokost hos mine foreldre.Vet ikke om vi skal ha noe middag i tilegg

26.12:Vi bruker å spise hos svigermor denne dagen siden vi ikke er ilag med henne julaften. Ofte får vi servert kald elgsteik,håper vi får noe annet i år, eller at elgen er varm

resten av dagene har jeg null ide. tar det litt på sparket,er jo bare å dra på butikken en dag i romjula å kjøpe. Men ofte får vi invitasjon til mormoren til mann i romjula og et vennepar

28.12: denne dagen er det festdag på ungdomshuset, først juletrefest med ungene så juletrefest for de store senere på kvelden Snakker om vi skal dit så da blir det vel noe god mat på kvelden først ilag med 2 vennepar.

31.12: Kalkun hos et vennepar. mann er ikke helt hæppy for kalkun/kylkun 2 ganger på en uke menmen.
jeg må vel ta med noe turbo og Honda vennlig desert dit
Vi er vante med å spise pinnekjøtt på nyttårsaften så dette kan bli spennende

Sist redigert av Honda : 21-12-11 kl 08:38.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 08:34   #17
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Lille julaften: Ingen aning, vi reiser dit vi skal feire jul på ettermiddagen, så enten tar vi noe hjemme først eller så har de sikkert tenkt på noe der. Ordner seg, åpne butikker.
Julaften: Pinnekjøtt!
1. juledag: Kveite hjemme hos oss selv
2. juledag: Her er vi litt stuck, så jeg tenkte jeg kunne få ideer herfra. Vi er hjemme da også, to voksne og en baby, så det trenger ikke være store greier, men gjerne noe litt godt - er jo jul og greier.
3. juledag: Sannsynligvis julelunsj hos venner, vet ikke mer foreløpig

Dagene mellom der har vi ikke planlagt, men på nyttårsaften blir det kalkun! Vi nærmer oss det perfekte resultat etter to års forsøk, så i år blir det nok helt optimalt.

Gammel 21-12-11, 08:43   #18
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

23.12: Risengrynsgrøt
24.12: Ribbemiddag, karamellpudding og is til dessert. KAnskje Creme Brulè også..
25.12: Brunch og gomling hele dagen.
26.12: Til mamma på skinkestek. Jeg lager en kake.
27.12: Mannen er hjemme og får lage middag...
28.12:Samme som over.
29.12: Storebror blir 10 år og vi skal ha hele slekta så da blir det muligens lasagne.
30.12: Tja, kanskje laks.
31.12: Pinnekjøtt hos venner, har med dessert eller en kake.

Gammel 21-12-11, 08:55   #19
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg tar siste julehandel i dag, og håper eg har huska alt sånn at eg slipper å handle i romjula. Foreløpig plan er:
Julafta: Pinnekjøtt
1. dag: Hjortelår
2. dag: Oksesteik.
Romjula: Blomkålsuppe m/ bacon og fuccacia, lasagne, fish & chips, antageleg kinesisk ein dag, parmesankylling.
Nyttårsaften: buffet
Langt ut i januar: rester av buffet.

Eg vert veldig raskt lei av store, tunge middagar og dessuten har eg bedre ting å ta meg til enn å stå på kjøkkenet. Slik som å krølla meg saman i sofaen med ei god bok.
Samboar skal (så vidt eg veit, har visst gløymt å spørja) jobba heila romjula. Lillejulafta skulle vi bort, men det har blitt avlyst så då må eg finna på noko.

Gammel 21-12-11, 09:21   #20
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Lille julaften: Tacopizza, fast fredagsinnslag.
Julaften: Pinnekjøtt med kålrabistappe og rødkål.
1. juledag: Hummer, salat.
2. juledag: Svigermor bestemmer, jeg tror det blir koldtbord.
3. juledag: Vanlig jobbuke
-
-
6. juledag: Tacopizza
Nyttårsaften: Kalkun tror jeg

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:29.