|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ser lyst på livet
|
![]() Anne fra BjørkelyEller Anne of green gables, stemmer det at det er ni bøker på engelsk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Anne fra BjørkelyJeg tror jeg har 6 bøker i den norske serien min. Jeg har ihvertfall 2 bøker og jeg tror det er 3 bøker ihver bok. Men jeg har skjønt man bør lese de på engelsk. Jeg har lest andre bøker på engelsk, så kanskje dette skulle være julelektyren min?
![]() |
#3 |
We weren't born to follow
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() |
![]() Sv: Anne fra BjørkelyFant denne. http://www.amazon.com/Complete-Avonl.../dp/0553609416
![]() |
#4 |
We weren't born to follow
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() |
![]() Sv: Anne fra BjørkelyOg etter å ha lest litt mer så ser jeg at det er en niende, en som ble levert forlaget den dagen forfatteren døde.
![]() |
#5 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Anne fra BjørkelyDet er åtte bøker i serien (de som Ivars mamma allerede har vist til). I tillegg er det en del bøker som har handling fra Avonlea, som ligger tett opp til Anne-bøkene i tema og kanskje noen småtterier som har dukket opp i ettertid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Anne fra Bjørkely
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Anne fra BjørkelyJeg har "Anne fra Bjørkely", "Anne som frøken", "Anne drar fra Bjørkely", "Annes drømmehjem", "Anne og Regnbuedalen" og "Anne og Marilla".
![]() |
#8 |
⭐️⭐️⭐️
|
Robyn har bestilt julegave til seg selv.
![]() |
#9 |
Bedreviter
|
Anne of Windy Willows (heter også Anne of Windy Poplars i noen utgivelser). Ingen av disse er oversatt til norsk, uvisst av hvilken grunn. (Eller var ikke det da jeg sjekket sist. Det er noen år siden nå.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Er frisk!
|
Er de verdt å lese? Har du lest dem? Eller vil de ødelegge en romantisk barndomsverden?
![]() |
#11 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Anne fra BjørkelyRekkefølgen er: |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Anne fra BjørkelyDen siste boken jeg leste som barn omhandlet Annes voksne barn, handlingen var langt til første (?) verdenskrig tror jeg? Er det den siste boken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bedreviter
|
Ja. Ja. Nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bedreviter
|
Jeg leste dem på engelsk for første gang da jeg var student, og jeg var positivt overrasket over hvor godt de hadde holdt seg. Svært positivt overrasket, faktisk. Det var først mange år senere at jeg oppdaget at den norske oversettelsen er kuttet ned med nær 40 % i forhold til originalen; det finnes omtrent ikke stemningsbeskrivelse eller tids- og stedskoloritt igjen i de norske bøkene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
⭐️⭐️⭐️
|
Jeg leste den ene boken både på engelsk og norsk som barn og reagerte på akkurat det at den norske boken manglet en god del.
![]() |
#17 |
Introvert textrovert
|
Hvordan er det å bestille fra amazon? Toll? hvordan betaler man?
![]() |
#19 |
Bedreviter
|
Det er knapt en utfordring, en gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Bedreviter
|