|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Lær meg å smelte sjokolade!
![]() |
#2 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lær meg å smelte sjokolade!Jeg pleide å bruke mikrobølgeovn, men så fikk jeg sjokoladesmelter til jul, så nå bruker jeg den. Men uansett gjør litt delfiafett jobben med å lage tynt, glatt trekk mye lettere.
![]() |
#4 |
Kald på føttene
|
![]() Sv: Lær meg å smelte sjokolade!Jeg pleier å smelte sjokoladen i vannbad, brekker den opp i biter og lar den stå og smelte for seg selv (og oss som er til stede), uten å røre noe i den før den er helt gjennomsmelta. Har ofte oppi litt delfiafett hvis jeg skal ha det tynnere, da smelter det oppi sammen med sjokoladen.
![]() |
#7 |
kissable
![]() Sv: Lær meg å smelte sjokolade!Jeg har ikke sjokoladesmelter (er det noe som heter det??), og jeg synes delfiafett er litt ekkelt.
![]() |
#8 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Lær meg å smelte sjokolade!
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg gjør det samme. Men jeg passer på at bollen jeg har sjokoladen oppi, ikke rører vannet. Altså, en glassbolle oppi gryta, men gryta må være akkurat så trang at glassbollen henger på kanten, ikke går ned i bunnen. Så 2-3 cm vann i gryta, sjokoladen brytes i biter oppi bollen. Kok opp, skru ned varmen når sjokoladen begynner å smelte. Jeg har hatt en slik bolle stående på laveste varme omtrent 1 time med fin glatt sjokolade. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Lær meg å smelte sjokolade!Jeg pleier å smelte rett i tykkbunnet kjele på veldig lav temperatur mens jeg passer godt på. Når det meste er smeltet begynner jeg å røre sånn at de siste bitene forsvinner i den varme sjokoladen. Pleier å bli helt fint. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
kissable
Skal vannet småkoke hele tiden?
![]() |
#12 |
Personlig pessimist
|
Det trenger ikke koke. Det blir lett for mye varm damp om vannet koker.
![]() |
![]() |
#13 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Lær meg å smelte sjokolade!Det er delfiafett som gjør at den blir tyntflytende og brukelig. Skal bare en liten bit til, du kommer ikke til å merke det. Og jeg smelter i vannbad (bolle i kjele med varmt vann, ikke kokende).
![]() |
#14 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Lær meg å smelte sjokolade!Rett i kjelen, lav lav temperatur, røre jevnlig og tålmodighet. Sjokolade smelter allerede ved 32 grader, så det er ikke mye varme som skal til.
![]() |
#15 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Lær meg å smelte sjokolade!Du må IKKE få en eneste dråpe med vann i bollen om du bruker vannbad.
![]() |
#16 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Lær meg å smelte sjokolade!Idealtemperaturen for å jobbe med sjokoladen er 33 grader. Jeg har lært denne fremgangsmåten av en konditor: |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg bruker å skru helt ned, slik at det bare damper. Dampen holder sjokomassen flytende. Greitt hvis du bruker lang tid. Jeg har fylt på med mere sjokolade underveis, fordi jeg hadde så mye å dyppe. Det gikk fint. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Søt og rar
|
Jeg pleier å gjøre det i kummen/kjøkkenvasken. Hiver oppi glovarmt vann, så det koker ikke i det hele tatt. Og så bruker jeg desilitermål i metall, eller en liten kjele til å ha sjokoladen oppi.
![]() |
#19 |
kissable
Ah. Det forklarer gårsdagens fadese.
![]() |
#20 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård