|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er d flink på å kildesortere i plastposer (med fordkjellige farger)? | |||
Nei, vi har ikke det systemet hos oss |
![]() ![]() ![]() ![]() |
69 | 57,02% |
Ja, jeg sorterer i posene |
50 | 41,32% |
Jeg gjør det til tider |
2 | 1,65% |
Vi har systemet, men bruker det ikke |
0 | 0% |
Dust |
0 | 0% |
Deltakere: 121. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Kildesortering i plastposerMange kommuner har begynt med kildesortering i plastposer som optisk leses av og havner på riktig sted i avfallsanlegget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Kildesortering i plastposerDet har vi gjort her i årevis, og det er en selvfølge å kildesortere. Vi har plastposer i 5 farger, grønt for matavfall, blått til plast, rødt til papp og orange til papir. Til restsøppel kan vi bruke hva som helst. Glass og metall samler vi og leverer for seg.
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Sv: Kildesortering i plastposerVi har akkurat flyttet til sted med poser, nå bor vi i leilighet og jeg ser i søppelcontsineren at det er få som gjør det. På vår nærmeste matbutikk er posene gjemt bak kassene. Hvordan skal dette systemet bli enklere for folk? Oslo Ren hadde håpet på at flere brukte systemet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Kildesortering i plastposerVi har bare spesialpose til to ting, men det funker fint. Grønn pose til matavfall, gjennomsiktig søplesekk til plastavfall, egen dunk til papir og alle slags bæreposer som ikke er grønne til restavfall. Glass og metall leveres inn separat.
![]() |
#5 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Kildesortering i plastposerVi får utlevert posene av søpletømmerne, men det er jo hakket enklere når vi har egne søplekasser ute. Da binder vi bare fast en pose av den typen det snart er tomt for på søplekassa, så får vi nye ved neste tømming, eller så kan de hentes gratis på Rådhuset.
![]() |
#6 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kildesortering i plastposerHer er det bare plast som er i egen pose, og det gjør vi. En stor bossekk i måneden. Vi har og blå spann til papp og papir, brunt spann til mat og grønn til vanlig restavfall. Vi har ikke vert noe flink med matavfallet siste året, men kommer nok til å skjerpe oss veldig nå når vi får bleiebarn igjen og trenger plassen i spannet. Vi bør jo uansett skjerpe oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Klar
|
![]() Sv: Kildesortering i plastposerVi kildesorterer, ja! Syns det er en selvfølge å gjøre det lille jeg kan få gjort for å bedre miljø og søppelproblematikk! Det er jo ikke noe mer arbeid med å sortere heller, for med flere dunker tar det lenger tid før søppelposene er fulle, så vi kaster ikke like ofte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kildesortering i plastposerJa, det gjør vi. Husk at restavfallet fremdeles skal i de vanlige posene, så de vil jo nødvendigvis også være der.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Kildesortering i plastposer
ja, jeg er klar over dette, men jeg har kun sett en blå pose i tre containere i løpet av to uker, foruten mine egne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: Kildesortering i plastposerVi har kun rød og grønn pose hos oss. Alt som er brennbart skal i den røde. Så det blir relativt lite restavfall. Ellers skal glass og hermetikk leveres på miljøstasjonen. Jeg skal innrømme at jeg kaster ett og annet leverposteilokk i restsøpla, men vi er for det meste flinke.
![]() |
#11 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2011
![]() |
![]() Sv: Kildesortering i plastposerAkkurat det systemet har vi ikke her. Sist redigert av Husfruen : 17-12-11 kl 11:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Born to run
Medlem siden: Nov 2009
![]() Sv: Kildesortering i plastposerVi har kildesortert i mange år. Har tre store søppelspann ute, en til bioavfall, en til restavfall og en til papir. I tillegg har vi store poser til plastavfall. Glass, metallembalasje og klær leveres på returstasjon på nærbutikken.
![]() |
#14 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Kildesortering i plastposerNei, ingen plastposer her nei. Jeg savner de grønne matavfallsposene fra hjemme, tror nok aldri jeg blir venn med papirposene her.
Sist redigert av star : 17-12-11 kl 14:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kildesortering i plastposerVi kildesorterer, men etter et annet system. Vi har 3 søppeldunker pr hus. En for plast, en for papir og en for rest. Glass/metall og farlig avfall tar vi for seg. Renholdsverket har turnusordning for når de ulike dunkene tømmes. Jeg synes det til tider er problematisk at plastdunken blir full og ikke skal tømmes på f.eks 2 uker.
![]() |
#16 |
Langøret
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
![]() Sv: Kildesortering i plastposerVi kildesorterer,men ikke i plastposer. Vi har tre dunker ute,en til papir,en til restavfall og en til glass/metall. Egen gjennomsiktig plastsekk til plast. Vi sluttet å sortere matavfall 1.september,for da ble matavfallsdunken erstattet med glass/metall. Jeg synes fortsatt det er uvant å skulle kaste maten i restavfallet,men renovasjonsselskapet vil ha det sånn,så da får jeg jo bare følge deres retningslinjer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Strikker
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
![]() Sv: Kildesortering i plastposerHer i kommunen har vi blå dunk for papp og papir og svart for restavfall. Vi har nettopp fått utlevert gjennomsiktige sekker til plastavfall som leveres samtidig med papp/papir.
![]() |
#18 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() Sv: Kildesortering i plastposerVi sorterer papp, papir, plast og restavfall i posene, og matavfall varmkomposterer vi, så det bruker vi ikke plastposer til. I tillegg sorterer vi ut glass/metall som vi leverer på nærbutikken, panteflasker som vi panter, batterier og el-avfall som vi leverer på nærbutikken eller elektriskforetning og bølgepapp som vi leverer på fyllinga. Når vi har annet avfall som leveres på fyllinga får vi sortert ganske bra, for de har mange forskjellige containere til ulikt avfall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Kildesortering i plastposerSorterer så godt jeg kan. |
![]() |
![]() |
![]() |
|