|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Originala
|
![]() Agnes Cecilia til niåring?Jeg tror Agnes Cecilia av Maria Gripe må ha vært den største leseropplevelsen jeg hadde som barn. Jeg har så lyst til å lese den med Lillemor, men det er så lenge siden jeg leste den at jeg er usikker på om den passer for en niåring. Noen som vet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Agnes Cecilia til niåring?Kommer an på niåringen. Jeg var noe eldre da jeg leste den, men jeg hadde ingen å diskutere den med.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Agnes Cecilia til niåring?Eldste her leste den for et halvt års tid siden. Tror jeg ville ventet litt med å introdusere den for frøkna di. Ikke fordi det er skadelig å lese den nå, men fordi jeg tror hun vil få større utbytte av den om et års tid.
![]() |
#5 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Agnes Cecilia til niåring?Jeg aner ikke hva som er passende alder, men måtte bare inn å spørre om det er boka som tilknyttet hørespillet som gikk på barnetimen da jeg var barn? Med en klokke som tikket og gikk bakover eller noe sånt, og skumle greier. Det gjorde stort inntrykk husker jeg.
![]() |
#7 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Agnes Cecilia til niåring?Åh, jeg kjenner at jeg grøsser bare av å tenke tilbake. Jeg husker at fotfulgte mamma og pappa rundt i deres gjøren og laden med kassettspilleren på skulderen, for jeg turte ikke å sitte alene på rommet å høre på.
![]() |
#8 |
intro
|
![]() Sv: Agnes Cecilia til niåring?
Da må det være en nyutgivelse, i så fall. Jeg leste den vel da jeg var omkring 13, tror jeg, og det er en av de største leseropplevelsene i mitt liv.
![]() |
![]() |
#9 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Agnes Cecilia til niåring?Det er nyutgivelse ja, Irma. Frøkna holder akkurat på å lese seg gjennom alt vi fant av Maria Gripe på biblioteket, og mange av bøkene som sto i hylla var helt tydelig splitter nye. Jeg leste disse da jeg var 10-12 år (husker ikke nøyaktig), og det var store opplevelser for meg også.
![]() |
#10 |
intro
|
Jeg tenker det samme, så jeg har ikke våget å begynne på mitt eksemplar selv om jeg har funnet det fram.
![]() |
![]() |
#11 |
Audacious
|
![]() Sv: Agnes Cecilia til niåring?Jeg tror ni er litt ungt for Agnes Cecilia. Jeg leste den på nytt for et par år siden, og har ventet med å introdusere den for Storesøster. Det er ikke det at det er så skummelt eller farlig eller at jeg ikke forlengst har forklart konseptet sex utenom ekteskap i forplantningsøyemed, men det er en ganske voksen beskrivelse av relasjonene i den boka, som jeg rett og slett ikke tror en niåring (eller en tiåring) har utbytte av. Det er så dumt å få "ødelagt" fine bøker av å lese dem for tidlig.
![]() |
#12 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Agnes Cecilia til niåring?Åh- jeg skal låne Agnes Cecilia i jula. :mimre, mimre: |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Agnes Cecilia til niåring?Agnes Cecilia er nydelig, men jeg tror at jeg ville ventet noen år. Til begynnelsen av ungdomsskolen kanskje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Agnes Cecilia til niåring?Åh det var en av de første bøkene som virkelig fenget meg.. lydbok vel og merke.. men guuud så spennende.. jeg tror jeg må ha vært ca 12.
![]() |
#15 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
![]() ![]() ![]() |
Men er ikke dette Tordivelen flyr i skumringen da?
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Agnes Cecilia til niåring?Å, denne har jeg faktisk ikke lest, jeg som har lest utrolig mye i oppveksten.
![]() |
#17 |
Ekvilist
|
Når jeg googlet "Agnes Cecilia og klokke" (som jeg husker helt bestemt) fant jeg følgende, så jeg tror ikke det er Tordivelen som flyr i skumringen.
Jeg leste enormt med bøker da jeg var barn/ung ungdom, rart jeg ikke fikk med meg denne?
![]() |
#18 |
Kidding, right?
|
Signerer hvert ord. Og nei, det der med klokken og russiske lapper har jeg aldri lest om. I tordivelen handlet det om egypt og gjernferdstemmer på kassettspiller som i tillegg spilte sjakk.
![]() |
![]() |
#19 |
Bedreviter
|
Jeg leste den for Frøkna da hun var nesten åtte, og hun elsket den, så det er ikke sikkert det var alderen. Kanskje den bare ikke fenget helt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
kamerat
|
Da er det kanskje ikke for tidlig å lese den for åtteåringen min, da?
![]() |
|
|