|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
Se resultatene: Er The Secret & The Power godt & riktig eller kleint tåkeprat? | |||
TS&P er åndelig rike og virker slik som de påstår. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
2 | 6,90% |
De er åndelig vakre men virker ikke akkurat slik... |
2 | 6,90% |
De er nok moralsk kjipe, men det funker som faen! |
1 | 3,45% |
De er navlebeskuende, egosentrert, åndsforlatt oppspinn. |
24 | 82,76% |
Deltakere: 29. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() The Secret; The PowerEt uskyldig søk etter julegavelitteratur fikk meg akkurat til å revurdere min avstandstagen til akevitt: Rhonda Byrne, forfatteren av "The Secret" har begått nok en bestseller i god tid til julehandelen: "The Power". Og knapt en kritisk stemme dukker opp på Google. Er jeg bare en åndelige blind naturviter som ikke ser Sannhetene TS&TP presenterer, eller er det forstemmende at ukritiske vattnisser i media (ser på deg, ja, Oprah) markedsfører usympatisk oppspinn til folk som kunne ha trengt virkelig hjelp?
![]() |
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: The Secret; The PowerJeg er enig med deg. Du formulerer deg såpass kult at det er jo søren ikke mulig å være uenig. |
![]() |
![]() |
#3 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: The Secret; The PowerJeg har lest litt i The Secret, og vurderte å gi den til enkelte familiemedlemmer til jul. Hvis man kutter ut det religiøse/overtroiske pjattet er det noen greie holdninger der:
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: The Secret; The PowerJeg kan ikke annet enn å signere smilefjes.
![]() |
#5 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: The Secret; The PowerNå skal jeg tilstå at jeg ikke kjenner til "The Secret", og dermed er farget av hva jeg har lest i denne tråden og på FP generelt.
![]() |
#6 |
Skal rømme
|
![]() Sv: The Secret; The PowerDet er forskjell på å se halvfulle glass i verden og på å tro at verden endrer seg helt fysisk og materielt fordi noen tenker en tanke. The secret har tatt det altfor langt altså, og gir mennesker og deres tanker ansvar for alt for mye. Det er ikke alt vi kan kontrollere.
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: The Secret; The PowerJeg tror jo også at det har en stor verdi i å se etter tomme parkeringsplasser og ikke bare banne over de fulle - det ER nok lettere å faktisk spotte en ledig plass da. (Men ikke, som eksemplet noen nevnte i en annen tråd, tro at hvis man ser for seg en ledig plass hardt nok, så vil den dukke opp).
![]() |
#8 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: The Secret; The PowerJeg har en person i nær familie som lever og ånder for disse bøkene. Om du har mye tid og en del penger så kan du fint fylle mye av dagene dine med seminarer og andre sosiale samlinger som er basert i dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: The Secret; The PowerJeg var nysgjerrig, mest pga salgssuksessen. Og nektet å bruke penger (dvs støtte forfatteren) på noe jeg innerst inne følte jeg kom til å bli direkte opprørt av. Bare det at det ikke står noenting utenpå boken om hva "hemmeligheten" er peker i retning lureri og humbug for meg.
![]() |
![]() |
#10 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: The Secret; The Power
Men hvorfor ikke heller gi bort bøker med greie holdninger men uten religiøst/overtroisk pjatt? Skulle tro at slike bøker finnes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: The Secret; The PowerDet jeg fikk ut av boka er at jeg bør bli mer positiv, mer halvfull..
![]() |
#12 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: The Secret; The PowerJeg er også tilhenger av positiv tenkning slik du beskriver, gajamor, men for meg er ikke The Secret veien å gå for å "lære" seg å tenke positivt. Jeg fikk boka i gave, men ble raskt både provosert og oppgitt over innholdet (av mye av de samme grunner som Ulvefar så bra beskriver), og leste under halvparten før jeg måtte gi opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: The Secret; The PowerJEg har ikke lest noe av dette, men det hindrer meg selvfølgelig ikke fra å mene noe av den grunn.
![]() |
#15 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: The Secret; The PowerHar lest The Secret etter å ha fått den i gave fra noen som mente at nå kom alle mine problemer til å forsvinne og jeg kom til å bli både frisk og lykkelig.
![]() |
#16 |
Travelt opptatt
|
Fordi jeg kjøper gaver som mottakeren liker, ikke ting jeg selv liker.
![]() |
#18 |
By the Sea
|
Om man tar bort ordet "bare" så ser jeg slett ikke bort i fra at du er en åndelig blind naturviter.
![]() |
#19 |
Absolute Beginner
|
Ett av problemene jeg har med boka (og filmen, jada, jeg så den også) er at jeg synes hallelujastemningen er bygget mye rundt materielle verdier og et egoistisk fokus. Glasset er halvfullt-tankegang tror jeg kan ha mye for seg på mye her i livet. Jeg synes også veldig lite om en tankegang som bygger opp under at mennesker som rammes av ulykker og sykdom tiltrekker seg dette. (Toåringer med kreft?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Skal rømme
|
![]() Sv: The Secret; The PowerFinnes mye annet som er mer fornuftig enn the secret, hvis man vil lære seg å tenke mer konstruktivt om ting. Jeg foreslår Ingvard Wilhelmsens "Sjef i eget liv".
![]() |
|
|