|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
geskjeftig
|
![]() Hvor mye koster en komfyr av god kvalitet?Vi må kjøpe ny komfyr
![]() |
#2 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye koster en komfyr av god kvalitet?Da jeg kjøpte komfyr for ca 5 år siden var de med pyrolyse kun i øverste prisklasse og induksjon var urimelig dyr. Induksjon er komt ned i vanlig prisklasse nå og man kan kanskje finne pyrolyse i ulike prisklasser. Det er ikke så mange modeller med pyrolyse selv om det ikke er ny teknologi. Jeg har aldri hatt en dårlig komfyr, selv om noen av dem har vært enkle og uten ekstrafunksjoner som tidsinnstilte kokeplater og stekerfunksjoner; roterende grillelement, steam funksjoner og slikt. Det er veldig individuelt hvilke av disse funksjonene man har bruk for, man blir vant til det meste. Det er greit å ta en runde i butikken å sjekke hva man liker. Siemens har en stekeovnsmodell med "skyveskuff" hvor platene er festet i døren. Jeg vet flere synes dette er blitt ett must når de skulle ha ny komfyr, og det er praktisk med store steker og slikt man skal helle kraft over underveis. Man har full tilgang til det man steker ovenfra med det samme døren er åpnet. For 5000 kr er der en del man kan velge mellom. Sist redigert av arrow : 20-12-11 kl 12:44. Årsak: staving |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Hvor mye koster en komfyr av god kvalitet?Men hva er fordelen med pyrolyse fremfor Aqua-clean og denslags?
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye koster en komfyr av god kvalitet?Før man går for induksjon må man vel sjekke hva man kan benytte på det elektriske opplegget man har til ovnen. Må man oppgradere sikringsskapet, og i verste fall bytte kabel eller trekke ny kurs, blir det en del dyrere....
![]() |
#5 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Hvor mye koster en komfyr av god kvalitet?Takk for tips, både arrow og mrc!
![]() |
#6 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hvor mye koster en komfyr av god kvalitet?Vi kjøpte en på hytta som er ok. Det er ikke induksjon, men den er overraskende kjapp altså
![]() |
#7 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye koster en komfyr av god kvalitet?Jeg har nettopp kjøpt ny induksjonstopp og stekeovn til innbygging. Det var altså ingen hel komfyr, men jeg antar prinsippet er det samme. Jeg spurte en hvitevare-reparatør om råd og han sa følgende: "Kjøp noe med skikkelig kvalitet. Har du et begrenset budsjett, så velg god kvalitet med færre funksjoner og duppeditter. Styr unna billigmodeller med masse utstyr/funksjoner. Du får det du betaler for". |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye koster en komfyr av god kvalitet?
Jeg vurderer å kjøpe induksjonstopp, men dette hadde jeg ikke tenkt på. Sjekket sikringsskapet nå, og på komfyrsikringen (ett stikk til ovn og ett til platetopp) står det "B 2x20" - leiligheten er fra 2005, så jeg vil i utgangspunktet tenke at el.anlegget skulle tåle en induksjonsovn, men det gjør kanskje ikke det?
![]() |
#9 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hvor mye koster en komfyr av god kvalitet?Jeg er på linje med Nessie her. Kjøp heller en helt ok komfyr nå, og bruk pengene dere sparer om noen år. Vi har hatt en Grepa classic med keramisk topp til nå, og den har alltid vært god på varme. Mye bedre enn platetoppen (ikke induksjon) vi har nå.
![]() |
#10 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() Sv: Hvor mye koster en komfyr av god kvalitet?Vi skal renovere kjøkkenet nå, og visste at vi måtte ha en ny kurs til induksjonstopp. Men elektrikeren sa at vi måtte regne med elektrikerutgifter på maks. 30 000 for å få lagt opp så mange kurser som moderne kjøkken krever. Vi ender nok sannsynligvis under dette, for vi skal bruke eksisterende opplegg til kombiskap og oppvaskmaskin, og ikke endre planløsningen, men dyrt blir det uansett.
![]() |
#11 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye koster en komfyr av god kvalitet?Jeg kjenner ikke til Aqua Clean annet enn fra omtale, og den ser jo helt fin ut. Jeg vet at pyrolyse fungerer utrolig effektivt uansett hvor skitten komfyren enn er. Det som fungerer er godt nok, sikkert like bra begge deler ; ) Sist redigert av arrow : 20-12-11 kl 14:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Hvor mye koster en komfyr av god kvalitet?Interessant!
Det kommer litt an på hvor stort kjøkken du har.
![]() |
#13 |
Ikke helt mitt område i detalj slike løsninger, og her er det vel litt forskjellige standarder for elektrisk anlegg ute å går. Ville nesten tro at 2x20 betyr at det i tillegg er en løsning med 2 faser i stedet for at 3 faser benyttes. Hvis du bare skal ha induksjonstopp, og ovnen er separat, kan det være at du kan bruke 20A. Det vil også være avhengig av hvor mange plater det er og hvor kraftige de er.
![]() |
#14 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Hvor mye koster en komfyr av god kvalitet?Induksjonstoppen vår drar max 7400 W, ser jeg i spesifikasjonene nå. Vi har 20A sikring og det går bra. Sannsynligvis fordi behovet for å bruke alle 4 platene på max aldri har vært til stede og vi derfor aldri har belastet sikringen max. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye koster en komfyr av god kvalitet?Vi betalte 15 for to år siden, men det var en avansert induksjonskomfyr med pyrolyse, spesielt stort ovnsrom og hele pakka. 15.000 var prisen fordi vi snakket oss til 2.000 i rabatt.
![]() |
#16 |
Ja, benyttes ikke alt samtidig fungerer det såklart. Har man i tillegg en "treg" sikring (står gjerne C på dem) tåler den en viss overbelastning enn viss tid. Her er jo heller ikke stekovnen på samme. Gamle skrusikringer tåler gjerne også betydelig mer overbelastning enn nyere automater.
![]() |
#17 |
heimføing
|
![]() Sv: Hvor mye koster en komfyr av god kvalitet?Det er forskjell på frittstående komfyr med induksjon og innbyggingsovn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
![]() Sv: Hvor mye koster en komfyr av god kvalitet?Frittstående kan godt trenge mer enn 20A hvis man har tenkt å bruke en del samtidig - husk at da også stekovnen går på samme kurs som toppen. Frittstående kan vel derfor trenge *mer*.
![]() |
|
|