|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Hvordan bruker jeg egentlig en riskoker?Jeg har arvet en riskoker av ukjent merke, og bruksanvisningen mangler. Det er en type med uttagbar teflongryte og glasslokk. Enkel type med av og på-knapp og koppemål inni. Hvordan bruker jeg den?
![]() |
#2 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Hvordan bruker jeg egentlig en riskoker?Mengde vann og ris etter anvisning på risposen og skru på. Så koker den til det er ferdig og slår seg over på 'hold varm' funksjon. Enkelt og greit.
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan bruker jeg egentlig en riskoker?
Det høres jo enkeltpenkelt ut. Går det greit å bare koke litt ris i den også? Ikke bare nok til en indisk storfamilie?
![]() |
#7 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Hvordan bruker jeg egentlig en riskoker?Det har jeg ikke prøvd, men du kan fint koke bulghur i den, etter samme mal.
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan bruker jeg egentlig en riskoker?I kjele gjør man det på akkurat samme måte.
![]() |
#9 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Hvordan bruker jeg egentlig en riskoker?I kjele må man passe på at risen ikke brenner seg, og det er årsaken til at vi kjøpte riskoker i utgangspunktet. :distré:
![]() |
#11 |
...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan bruker jeg egentlig en riskoker?Jeg har brukt den til fullkornsris, råris, brun ris, med "gress" i. Funket med alle typer jeg har prøvd. Jeg pleier også å hive oppi grønne linser, de har samme koketid som ris omtrent. Riskoker er genialt. Jeg slumper alltid. Tar i ris, skyller, og lar det være igjen nok vann til at det det dekker risen og så en fingerbredd til ca. Ris kokt i riskoker er mye bedre enn kokt i kjele, synes jeg. Og det beste er at man bare kan sette på risen når man starter på middagen, så holder risen seg varm til resten er klart uten at jeg må gjøre noe mer enn å trykke på en knapp.
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Ikke jeg heller.
Det er sånn jeg gjør det også. Blir aldri feil. Bortsett fra den gangen mannen kjøpte hurtigris.
![]() |
![]() |
#13 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Hvordan bruker jeg egentlig en riskoker?I vår riskoker skal det være like mengder ris og vann. Jeg pleier dog å ta litt ekstra vann, i hvt fall når jeg koker lite ris.
![]() |
#14 |
Passiv
|
Det samme tenker jeg, egentlig. Men så er riskokeren likevel flittig i bruk her. Den ble kjøpt da vi pusset opp kjøkkenet og ikke hadde kokemuligheter. Regnet med at det var en midlertidig greie. Men nå som jeg har valget mellom kjele og riskoker så trekkes jeg mot riskokeren. |
![]() |
![]() |
#15 |
I endring
|
![]() Sv: Hvordan bruker jeg egentlig en riskoker?Riskoker.
![]() |
#17 |
...
Medlem siden: Sep 2006
Noen riskokere selges med en rist så man kan dampe grønnsaker.
![]() |
#19 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvordan bruker jeg egentlig en riskoker?Jeg elsker, elsker riskokeren vår. Risen blir så mye bedre. Jeg bruker forresten ikke dobbelt så mye vann som ris, men en del ris og halvannen del vann. Og så lar jeg risen stå på ettervarmen ti minutters tid når den er ferdig (vår sier ifra når det er).
![]() |
#20 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hvordan bruker jeg egentlig en riskoker?Har dratt frem den gamle riskokeren, men husker selvfølgelig ikke dette med forholdet ris/vann. Prøvde med dobbelt så mye vann som ris, men da synes jeg den ble grøtete. Ønsker luftig ris, må jeg da bruke mindre vann? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|