Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva slags kaffe liker jeg?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-11, 15:08   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hva slags kaffe liker jeg?

Jeg har fått kaffemaskin til jul. Med kapsler. Det viste seg at den som heter latte macchiato er veldig god. (Jeg liker egentlig ikke kaffe, men fikk det for meg at jeg skulle prøve en sånn.)

Har de sånn kaffe på kaffesjapper? Er det flere typer jeg burde prøve?

Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 15:10   #2
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva slags kaffe liker jeg?

Hva heter maskinen din?

Noen butikker har veldig bra utvalg av kapsler, men det kommer ann på hvilken maskin du har hvilken butikk som fører "dine".

Elkjøp og lignende har også bra utvalg.

Gammel 27-12-11, 15:19   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har en tassimo her hjemme. Men lurer på hva jeg kan be om ute i verden som jeg kanskje liker.

Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 15:21   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Har de sånn kaffe på kaffesjapper? Er det flere typer jeg burde prøve?

Tenker du kaffe til maskinen din, eller til å drikke der og da?

Macchiato får du på kaffesjapper. Det er espresso med litt melk i. Du drikker mest chai-te, gjør du ikke? Det finnes ulike siruper du kan få i kaffen din på kaffesjapper som gjør at du kanskje liker det. Da jeg begynte å drikke kaffe drakk jeg latte med peanut butter & chocolate-sirup. Etter graviditeten orker jeg ikke søtt i verken te eller kaffe, men det hender jeg ber om latte med en bittliten klunk myntesirup for det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 15:21   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

En slags bruksanvisning i designerkaffe, er vel egentlig det jeg ser etter.

Med vekt på ting med smak av is sånn ca.

Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 15:22   #6
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Da kommer jeg til kort dessverre....

Vår kaffemaskin brukes kun til sjokolade og varmt vann når vi ikke har besøk. Ingen kaffedrikkere her hjemme, gjestene er høflige og drikker det de får servert

Gammel 27-12-11, 15:22   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Så de ulike greiene er en kaffe latte med en eller annen sirup?

Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 15:23   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så de ulike greiene er en kaffe latte med en eller annen sirup?

Nei, det er det ikke. Hvis du ikke er så glad i kaffesmaken er nok de ulike melkbaserte kaffedrikkene best, også kan du evt. smaksette dem med ulike siruper. Aberet med siruper er at det blir veldig søtt. I de kapslene kan man kanskje få ulike smaker uten det søte?

Det finnes siruper med smaker som sikkert kan likne på ulike iser.

Her fant jeg en liste til deg:

Sitat:

ESPRESSO
Kaffe med tykk, rødbrun crema
For å lage perfekt espresso kreves nøyaktighet og innsikt i håndverket. Detaljer om dette finner du på siden om espresso.
- Ristretto: Espresso med et volum på under 25 ml
Mindre volum skal helst fremkomme av finere malt kaffe og ikke kortere tid. Søt, rund, viskøs og uten bitterheten som oppstår ved større volum og lengre ekstrahering.
- Lungo: Espresso med et volum på mer enn 30-35 ml, inntil 60 ml
Dette er motstykket til Ristretto og vil således karakteriseres ved sin fremtredende bitterhet, men litt "tynnere" og mildere i smaken. På bildet ser du en dobbel Lungo.
ESPRESSO MACCHIATO
Espresso markert med 1-2 spiseskjeer melkeskum
Espresso ekstraheres i espressokopp og en liten mengde melkeskum tilsettes forsiktig i sentrum av cremaen. Et vakkert syn dersom den er tilberedt riktig.
ESPRESSO CONPANNA
Espresso med ristet fløte
Espresso ekstraheres i espressokopp eller shots-glass. Fløten ristes i shaker og tilsettes forsiktig på toppen. Enkelte serverer denne som en annen variant med pisket kremfløte, men førstnevnte er originalen.
CAPPUCCINO
Espresso, steamet melk og ofte en tilsetning av kanel og sjokolade.
Enkel espresso brygges rett i koppen. Melk steames og helles ned midt i koppen, slik at cremaen løftes opp. Mot slutten kan du begynne dine kunstverk, eller du kan fortsette slik at den ferdige cappuccinoen kun har en smal ring av crema rundt det hvite skummet.
CORTADO
Ca. 50/50 med melkeskum og espresso
Cortado serveres normalt i små kaffeglass. Den lages ved å ekstrahere espressoen rett i glasset for så å tilsette steamet melk. Opprinnelig spansk, men adoptert av italienerne til en mer kvalitetsbevisst utgave av drikken.
CAFFÈ LATTE
Steamet melk i et glass eller en kopp tilsatt en enkel eller en dobbel espresso.
Steamet melk med masse skum helles i et høyt, klart glass. En eller flere espressi helles i en tynn stråle gjennom det samme hullet i melken. Nyt synet av kaffen som blander seg ujevnt med melken og gir fine marmoreringer og stadige forandringer i fargenyansene. Ved å skjelve på hånden du heller med, kan enda flottere sjatteringer oppnås.

I tillegg har du mocca, som er en latte med sjokoladesaus i.

Mange liker også å strø en blanding av kanel, sukker og kakao på cappucinoen sin.

Gammel 27-12-11, 15:29   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

HM. Den her fyller et kjøkkenglass. Det blir tre lag pluss et lag hvitt skum på toppen. Hvitt nederst, så lys brun og mørk brun og altså hvitt skum igjen.

Det passer jo ikke inn på noe her.

Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 15:30   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Den kapselen med kaffe heter espresso, ser jeg.

Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 15:31   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Da vil jeg tro at den er som en latte med ekstra skum. Espresso er utgangspunktet i alle kaffedrikkene.

Gammel 27-12-11, 15:33   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Da kan jeg prøve en latte med ekstra skum på kaffesjappe og se om det er godt. Jeg elsker chai latte ihvertfall.

Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 15:34   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg elsker chai latte ihvertfall.

Men det er jo te (evt. en sirup) lagd i melk melk, ikke kaffe.

men prøv en latte med ekstra skum! Jeg googlet nespresso latte macchiato, og da var den laget med melk, kaffe, og melkeskum på toppen, så det kan hende det blir omtrent det samme.

Gammel 27-12-11, 15:36   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er latte det og. Du måkke forsmå latten, tally.

Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 15:37   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det er latte det og. Du måkke forsmå latten, tally.

Ja, det er en latte, dvs. melk. Men ikke en kaffe latte (som er den man som regel mener med en "latte").

Gammel 27-12-11, 17:02   #16
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Latte Macchiato ser vel sånn ut lagvis med melk, kaffe og skum på en måte?

Mens med latte er kaffe og melken blandet, og det er bare litt skum på toppen. Cappuccino har jo mer skum.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 17:08   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ja, sånn som den øverste der så dette her ut.

Når jeg liker den så liker jeg latte antagelig?

Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 17:22   #18
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, sånn som den øverste der så dette her ut.

Når jeg liker den så liker jeg latte antagelig?

Ja, det vil jeg tro. Men det er litt mer skum på latte macchiato enn vanlig latte da. I utgangspunktet.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 17:28   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Og hvis jeg går på kaffesjappe så bestiller jeg en "Latte macchiato" også får jeg riktig?
(Jeg må ha det med teskje, jeg har en bad coffee experience for toogtyve år siden som sitter i enda. )

Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 17:31   #20
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke kaffe, men liker kaffe mocca.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:32.