|
Autofil Bilsnakk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hva koster det egentlig å ha en bil?Jeg skjønner at det ikke finnes noe fasitsvar altså, men litt hjelp hadde vært kjekt. Jeg og mannen er begge helt grønne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva koster det egentlig å ha en bil?Vi budsjetterer med 10,000 i året til Forefallende (årsavgift, reparasjoner, service, dekk, vask etc.), 1500/mnd til bensin, 500/mnd på parkering (det inkluderer garasjeleien på 300). Forsikringen husker jeg ikke på stående fot, lurer på om den ligger på rundt 10-12,000 (vi har lav bonus og full kasko). Billånet er nedbetalt. Femseter, 2003-modell.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hva koster det egentlig å ha en bil?Vi betaler ca 6500 i forsikring pr år, 400*12 i parkering, årsavgift 2500-3000(?) pr år, diesel og bompenger ca 1000*12, ca 10000 til ymse vedlikehold pr år. Det blir vel omtrent 3000 pr mnd + verditap. Vi har nedbetalt lånet.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hva koster det egentlig å ha en bil?Vi bruker bilen veldig lite, og bruker vel maks 300-400 på bensin i mnd. Betaler 2600 på billån, og forsikringen er jeg usikker på, vi betaler 12000 i året, men det er inkl. barneforsikring, inbo og reise + ansvar og kasko på bilen. Budsjetterer også med 10000 i året til årsavgift, reperasjoner etc, men jeg tror vi som regel har penger igjen derfra.
![]() |
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva koster det egentlig å ha en bil?Det dyreste for en relativt ny bil er kapitalkostnadene, verditapet og forsikringen. For en bil på rundt 300 000 er vel kapitalkostnadene rundt 15-30 000, verditapet minst 30 000, vil jeg tro, og om du ikke har opptjent bonus er vel forsikringen også fort oppe i 10 - 15 000? Hva blir det, 60-75 000 i året? Så kommer småutgiftene som bensin og årsavgift i tillegg.
![]() |
#6 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Hva koster det egentlig å ha en bil?Jeg regnet på det da jeg var langpendler og kom til 8000 kr per måned. Med vanlig kjørelengde blir det vel ca 5000 kr per måned tror jeg.
![]() |
#7 |
Fersk i gamet
![]() Sv: Hva koster det egentlig å ha en bil?
Ja. Problemet med taxi er bare at det er utrolig kronglete med 3 bilstoler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hva koster det egentlig å ha en bil?SIFO oppgir 2100 kr pr. måned til bilutgifter for vår familie (to voksne, to barn). Det inkluderer alle utgifter og er basert på en "ordinær bil". |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva koster det egentlig å ha en bil?Det inkluderer vel ikke verditap og kapitalkostnader, gjør det, Teo? Og det er jo de største kostnadene ved bil i Norge.
![]() |
#10 |
Bedreviter
|
Nei, det tror jeg ikke. Det dekker nok bare driftskostnadene, så vidt jeg kan skjønne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Fersk i gamet
Med tre barn får jeg opp 3120 kr. Voldsomt så dyrt det siste barnet var? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bedreviter
|
Du har tre barnehagebarn. Jeg tror kanskje de regner ganske mye bilkjøring på slike? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Fersk i gamet
Det gjør de sikkert. Nå vil vi nok uansett ikke bruke den i bhg, og det er i så fall snakk om veldg få km i året. Men skjønner jo at folka på SIFO ikke tar med det i betraktningen. Og synes uansett det var rart at det var barn nummer tre som skulle skru det opp med en 1000-lapp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bedreviter
|
Det var antall barn, og ikke antall i barnehage, ser jeg når jeg leker med tallene. Det var heller ingen prisforskjell på tre og fire barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Tøff
|
![]() Sv: Hva koster det egentlig å ha en bil?www.bilkollektivet.no er vår løsning, knall for oss så langt. :-)
![]() |
#16 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() |
![]() Sv: Hva koster det egentlig å ha en bil?Så et regnestykke i en avis engang på at man måtte regne ivertfall 60 høvdinger.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() Sv: Hva koster det egentlig å ha en bil?Vi leaser en Toyota Auris,har hatt den i 1 år.(har skrevet kontakt på 3 år) Gratis service,kjørelengde er max 16 000 i året, betale 2000 kr på den i mnd, denne er disel, eneste de hadde inne for de hadde gjort en feil. Den bruker 0,4 på bykjøring. Mann bruker denne på jobb,og kjører svært mye i byen.
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden ![]() ![]() Sist redigert av Honda : 29-12-11 kl 12:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() |
![]() Sv: Hva koster det egentlig å ha en bil?Du betalte vel noen kroner i "innskudd" for bilen også gjorde du ikke? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Nei.
![]() |
#20 |
Fersk i gamet
Vi er medlemmer der. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|