|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntGenerasjonen over meg har noen helt vanvittig lange og sære fornavnskombinasjoner. De er fra nord Norge. Jeg outer dem ikke her, men er du interessert i eksempler kan du få dem på pm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
maler
|
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntDet gjelder i såfall nordtrøndere og nordmøringer også. Jeg tror ikke det har så mye med forkjærlighet for rare navn å gjøre, men mer med tonefallet i dialekten som gjør at det ikke høres så snodig ut med navnet snudd "feil vei".
![]() |
#4 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntJeg tror det stemmer. Jeg har kontakt med en del sunnmøringer gjennom jobben, og har møtt påfallende mange som har dobbeltnavn i "feil" rekkefølge. Arne Tor i stedet for Tor Arne f.eks. Men det gjelder stort sett menn, damene jeg har møtt har helt vanlige navn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
intro
|
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og sånt
Definitivt.
![]() |
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntJeg har samme erfaring som Mei. Det finnes utrolig mye rare navnkombinasjoner i Nord-Norge.
![]() |
![]() |
#7 |
Metallica!!
|
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntHaha ja det stemmer på en prikk!
![]() |
#8 |
kamerat
|
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntJeg tror ikke det er noen objektive grunner til at Olav-Per virker rarere enn Per-Olav.
![]() |
#9 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntDette diskuterte vi i familieselskap 2. juledag, og det var enighet om at det var vanlig å ha tostavelsesnavnet først hvis du kom fra Sunnmøre. Kåre Jan og Kari Gunn ble dratt fram som eksempler vi kjente til. Fulgt opp av fetteren min med Kåre Bob.
![]() |
#10 |
...we have cookies
|
Steve kommer sikkert fra Myre. De fleste med slike navn kommer fra Myre (uttales med tjukk r) eller området rundt der. Det er i alle fall det som gjelder i distriktet jeg vokste opp. Alle med merkelige navn (Steve, Kate, Krystle uttalt på norsk) eller kombinasjoner hadde også tjukk r og l og kom fra Myre, Klo, Strengelvåg og andre steder i kommunen der. Vi hadde yrkesskole på stedet jeg vokste opp på, så vi fikk høre alle rare varianter... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntJeg skal forresten ikke le for høyt i denne tråden. Knerten har en navnkombinasjon som mange mener er "feil". Men han er oppkalt etter min bestefar som hadde den samme rekkefølgen, så det er ikke "feil" i mine ører. Men det skal sies at begge navnene til knerten er høyst ordinære navn.
![]() |
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntRare navnesammensetninger er helt typisk for Sunnmøre. Det er jo så kjent at det blir fleipet med hele tiden. Hva het han komikeren som portretterte en dame fra Sunnmøre som hadde en sønn ned et sånt navn?
![]() |
#13 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntHoho, mormoren min tar vel kaka her. Alla hennes 7 unger fikk 3 fornavn på grunn av overtro, det første var et navn hun likte, så kom oppkallingsnavn eller navn på noen som mormor hadde drømt at kom på døra og skulle låne noe, eller st hun drømte hun skulle låne noe av de. Moren min har noen herlige mellomnavn og det ene kommer av at mormor drømte at Petter og Serine kom på døra og skulle låne sukker. Mamma heter Petrine til mellomnavn.
![]() |
#14 |
Unik
|
Leif Per ?
![]() |
#15 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntDen ene onkelen min heter forresten Othelius til mellomnavn, ække det kult så vet ikke jeg. Og ei tante har Engel som mellomnavn.
![]() |
#16 |
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntHildegunn i Kid-reklama har vel ein svoger som heiter Per-Leif, og sonen heiter vel Leif-Per (eller var det omvendt=?).
![]() |
#17 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntMormor var forresten fra Troms, uti havgapet.
![]() |
#18 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntPå Sunnmøte tror jeg det har vært, i eldre generasjoner, vanlig med navn med enstavelsesnavnet til slutt (Leif per, Hildegunn Gerd), mens langt mot nord er det mer vanlig med to tostavelsesnavn? Elin Anna, Ola Gunnar?
![]() |
#19 |
New kid on the block
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntHildegunn Moltubakk er gift med Leif-Per, og svogeren heter Per-Leif. Eller motsatt. Sønnen heter vel muligens Hans Petter? Og venninna heter Siv Perdis, og ho kan'kje sy - ho har pølsefingra.
![]() |
#20 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntDe sunnmøringene jeg kjenner har det ikke. Men en i familien min han har gitt barna sine merkelige navn, spesielt den yngste. Kan ikke outes da det mest sannsynlig bare finnes en person i verden med det fornavnet. Og de bor på østlandet og har ingen aner til møre eller nordnorge.
![]() |
|
|