|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Om det å bruke rase for å beskrive et annet menneskeI går var jeg med guttungen til frisøren. Oppdaget senere på dagen at resultatet ikke ble helt bra, så jeg bestemte meg for å stikke innom frisøren for å få rettet opp i dette.
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: Om det å bruke rase for å beskrive et annet menneske...Som beskrivelse av utseende synes i alle fall ikke jeg det er noe problem å si at "hun ser asiatisk ut" eller "han ser søreuropeisk ut". Det er jo bare en utseendebeskrivelse. (Noe annet ville være å si "hun er en guling" eller "han er en degos", liksom.
![]() |
#3 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Om det å bruke rase for å beskrive et annet menneske...Ja, det er helt greit, så lenge man ikke bruker nedsettende ord. Jeg er av asiatisk opprinnelse, så det ville være nokså unaturlig å unnlate det i en utseendebasert beskrivelse.
![]() |
![]() |
#4 |
maler
|
![]() Sv: Om det å bruke rase for å beskrive et annet menneske...Jeg tenker at det må være helt greit. Hvis ikke det er greit når man skal beskrive noen med nøytrale ord blir det veldig vanskelig tenker jeg, nesten på grensen til komisk. (Hvis du skal lete etter den blonde jenta som er utvekslingsstudent på en japansk skole blir det jo litt småkomisk å si at det er hun i den rosa genseren eller hun med oppstoppernese).
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Om det å bruke rase for å beskrive et annet menneske...Jeg er enig med Skilpadda. Hvis man trenger å beskrive noen, så kan man gjøre det med henvisning til rase. Men man kan godt være litt taktfull i måten man gjør det på, og "asiatisk opprinnelse" er taktfullt nok.
![]() |
![]() |
#6 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Om det å bruke rase for å beskrive et annet menneske...Jeg er enig med røkla her. Ellers blir det bare komisk rart på samme måte som når George i Seinfeld skal overbevise noen om at han er totalt fordomsfri og later som om han aldri har lagt merke til at den mørke vennen han har spadd frem er mørkhudet. "Er han?? Det har jeg virkelig aldri lagt merke til".
![]() |
#7 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Om det å bruke rase for å beskrive et annet menneske...Å si at noen ser asiatisk ut, henviser vel strengt tatt heller ikke til rase men til geografisk opprinnelse. Helt uproblematisk i mitt hode.
![]() |
#8 |
Må man ha en tittel?
![]() Sv: Om det å bruke rase for å beskrive et annet menneske...Dere tenker som meg ser jeg. Jeg synes "asiatisk opprinnelse" er en helt ok, og for meg naturlig måte å si det på. Om jeg viste nøyaktig hvor hun kom fra, så kunne jeg sagt det også, like naturlig. Feks "hun er Koreansk".
![]() |
#9 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Om det å bruke rase for å beskrive et annet menneske...Eg tenker at "asiatisk utseende" er av same karakter som "han med nordlandsdialekt" eller "ho bergenseren", dersom det er ein del av ei nøytral skildring av ein person, medan "det var ein utlending" med megetsigende trykk på utlending kan vere langt verre. Eg tenker det i stor grad kjem an på tonefallet og ordvalet. Det er forskjell på å seie "ho feite" og "ei litt kraftig ei", når du skal forklare kven nokon er, også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
flisespikker
|
![]() Sv: Om det å bruke rase for å beskrive et annet menneske...
Jeg er ikke enig i at det er en henvisning til geografisk opprinnelse - damen kan være født og oppvokst i Lørenskog eller Chicago, for alt vi vet. Å si at noen ser asiatisk ut er helt klart en påpekning av at vedkommende har visse utseendemessige trekk som tidligere ble kalt "rase", det betyr ikke at personen er fra Asia.
![]() |
#11 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Om det å bruke rase for å beskrive et annet menneske...Jeg synes det er mer komfortabelt å bli beskrevet som "av asiatisk opprinnelse" enn som "koreansk". Jeg er ikke koreansk. Men jeg bryr meg i grunn lite, uansett, altså.
![]() |
![]() |
#12 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Da misforsto du meg. Da man brukte "rase" til å klassifisere folk, snakket man blant annet om mongloide, negroide og kaukasiske raser. Asiatisk referer til et geografisk område - ikke til en rase. Det var det jeg mente med geografisk opphav, ikke at folk nødvendigvis må være derfra.
![]() |
#13 |
flisespikker
|
Ja, sånn ja. Da er jeg enig.
![]() |
#14 |
Må man ha en tittel?
Jeg ser den. Å si at du er Koreansk blir jo feil, faktisk. Koreansk opprinnelse blir vel mer riktig da, så lenge man vet at det er tilfelle.
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
Minner meg om da jeg begynte å studere, og kom hjem med bilde av alle de nye vennene mine. Min mor peker på en av dem og spør: "Hvor kommer hun fra da?" "Brumunddal," svarer jeg. Det var ikke helt det mamma hadde spurt om, for jenta var adoptert fra Korea. Men mamma lurte vel egentlig på om hun var norsk eller utvekslingsstudent, og det ble konstatert at hun var norsk.
![]() |
![]() |
#16 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Om det å bruke rase for å beskrive et annet menneske...Vanlig samtale da vi var i USA:
![]() |
![]() |
#17 |
flisespikker
|
![]() Sv: Om det å bruke rase for å beskrive et annet menneske...Det er ikke helt rart at folk - kanskje særlig litt eldre - lurer på om folk som "ser utenlandske ut" er norske eller ikke. Men det finnes jo høflige og mindre høflige måter å spørre om ting på. Jeg synes det er fascinerende med dem som synes det er helt greit å spørre og grave om egentlig ganske personlige ting, og særlig når de blir irritert fordi de ikke får svar på det de egentlig lurer på (som er "hvorfor ser du sånn ut?"). Det er for eksempel ganske mange utenlandsadopterte i vår generasjon, og de er jo norske - og selv om man da eventuelt kan komme frem til at vedkommende er født i Korea eller Colombia eller noe annet, så vil jo barna deres også "se utenlandske ut", og de er jo i alle fall norske! (De vi kaller andre- og tredjegenerasjonsinnvandrere er jo også norske, men der kan man i det minste kanskje strekke det til å si at "familien er pakistansk/bosnisk/chilensk".)
![]() |
#18 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Om det å bruke rase for å beskrive et annet menneske...Det hender at eldre skryter av norsken min.
![]() |
![]() |
#20 |
Mother of Dragons
|
Hehe jeg har også fått skryt for norsken min. Gamle telemarkinger greide ofte ikke å skille trøndersk dialekt fra utenlandske aksenter, de bare syntes jeg uttalte ting litt rart.
![]() |
|
|