Hvem eier bruksretten til et snødyr på felles område?
Dette er dagen for de store og viktige spørsmålene, og vi snublet over en problemstililng i dag som jeg faktisk ble veldig usikker på om vi har håndtert på den beste måten.
Vi bor i et borettslag, der alle eier utearealet. Fellesareal altså. I natt kom det snø. Og da min mann tok med seg våre to unger ut for å ake og base i snøen i ettermiddag oppdaget de en usedvanlig sjarmerende snøhest der de pleier å leke. Eldste på 8 år klappet og gav den mat, og bygde en kamerat til den, og satt på den. Den yngste på 2 år gikk mest rundt seg selv, men klappet da hesten han også.
Mens de holdt på med dette åpnet det seg et vindu oppe i en etasje i blokken nær hesten, og en mann ropte og kjeftet på ungene som lekte med hesten, og på mannen min som ikke holdt ungene vekk fra den. Da min mann ikke syns denslags roping er et alternativ til kommunikasjon tok han med seg våre to unger hjem. Eldste var på gråten da de kom inn, yngste skjønte ikkeno. Og så gikk han bort og ringte på til denne mannen og sa at han syns det var en voldsom reaksjon. De ble enige om at de var uenige om saken, og da fant mannen min ut at det var best å avslutte samtalen før det ble varmt der.
Men vi har snakket med våre eldste om at uteplassen er for alle, og så lenge man resekterer andres snødyr og ikke ødelegger noe så er det lov å fortsette å leke ute, også snø som har fasonger skapt av andre barn.
Men altså, er vi veldig på jordet? Er det en uskreven regel at snødyr ikke må røres, ei heller lekes med? Og jeg mener faktisk å stille et seriøst spørsmål her altså, for det kan jo hende vi ikke kan dette sosiale kompliserte greiene godt nok.
|