Kattene bæsjer og tisser inne!
Jeg blir sprø. Helt siden vi fikk kattene i september har den ene hatt problemer med å gå i kassa. Den har hatt perioder hvor den har vært veldig flink og vi har hjulpet den med å sette den i kassa med jevne mellomrom. Det er en hannkatt som er kastrert. Han er nå 6 måneder gammel. Hunnkatten tror jeg ikke har uhell, for hun ser jeg går mer i kassa også.
Mannen har hjemmekontor nå og mens han snakket i telefonen hadde den ene katten bæsja bak sofaen. De hadde begge akkurat vært ute i 2 timer. Vi vasker alltid veldig godt der de har uhell (ikke med klor og salmiakk) og bærer de til kassa for å vise at det er der de skal gjøre fra seg. Kassa vaskes nokså ofte og bæsj og tiss tas ut hver dag. Uhellene er stort sett på de samme stedene, så det er åpenbart at det må lukte noe der enda. Noen tips til hva vi kan vaske med for å få vekk "luktene"?
Begge kattene ble ganske stressa på nyttårsaften med all smellingen og vi oppdaget et uhell rett etter det, og etter vi begynte å jobbe igjen har de hatt tisseuhell flere dager på rad. I dag var første dagen på lenge med bæsjeuhell. Ellers er begge kattene utrolig herlige og kosete og sosiale. De får være ute på dagtid når de vil også vil de gjerne være inne om natten (de har forøvrig aldri uhell på nattetid). Vi har ikke katteluke enda, men tenker å sette inn sånn som virker med chip.
Hva annet kan virke? Bytte kattesand? Ta av taket på kassa? Fjerne hele kassa og bare la de gå ute (når vi får dør til de)? Kjøpe feliway feromondyser til å ha i stikkontakten under sofaen? http://www.orionvet.no/produkt_no?produkt=11173154
Vi blir sprø av disse uhellene.
minibolle mai 2012
|