|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
Se resultatene: Korleis handterer du matrester? | |||
Det meste står framme. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
2 | 1,32% |
Det meste står framme, men blir satt kaldt før leggetid |
5 | 3,29% |
Er nøye på enkelte matvarer, men andre varer kan stå framme til leggetid |
12 | 7,89% |
Set det meste i kjøleskapet etter nokre timar |
8 | 5,26% |
Set det meste i kjøleskapet etter nokre timar, men ikkje tørre kaker, boller el.l. |
54 | 35,53% |
Ryddar raskt opp etter måltid og set alt i kjøleskapet, unntatt tørre kaker, boller el.l |
63 | 41,45% |
Set alt i kjøleskapet umiddelbart! |
5 | 3,29% |
Alt i kjøleskapet, alltid, brød inkludert! |
3 | 1,97% |
Deltakere: 152. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Å lagre mat på benkenEtter ei hyggelig feiring hos svigers så har eg eit spørsmål til publiken. Lagrar de mat på kjøkkenbenken? Det er veldig vanlig i min svigerfamilie. Det blir gjerne servert oppvarma dagen etter. Middagsmat altså. Maten er tatt ut av gryta og har fått lokk på altså, men har ikkje stått kaldt. Rett skal vere rett - det meste går nok inn i kjøleskapet, men mykje står igjen på benken, særlig kokte sideretter som ris, erter, pasta og potet.
![]() |
#3 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2011
![]() |
![]() Sv: Å lagre mat på benkenJeg gjør ikke det. Men har besteforeldre som gjør det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Å lagre mat på benkenNei, men jeg ser at mange, fortrinnsvis litt eldre, gjør det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Fru Jacobsen
![]() Sv: Å lagre mat på benkenNei. Matvarer som har blitt stående ute av en eller annen grunn blir kastet dagen etter. Jeg er redd for å bli matforgiftet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Å lagre mat på benkenRis er jo virkelig skummelt å la stå på benken. Det er en egen bakterie som man blir skikkelig syk av, som kan utvikle seg i ris som står i romtemperatur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
maler
|
![]() Sv: Å lagre mat på benkenNei, slumper det til å stå lenge lunkent på kjøkkenbenken, kastes det. Det står så lenge at det ikke blir unødig kondens i kjøleskapet. Tørre matvarer som normalt ikke hører hjemme i kjøleskapet legges i dertil egnet beholder, det kan fint bli stående på benken hvis det ikke har en annen plass.
![]() |
#8 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Å lagre mat på benkenNei! Men svigers gjør det hele tiden, over natta - gjerne til og med to dager, og jeg brekker meg bare jeg tenker på det. Skummelt er det også. Mannen min var jo vant til det hjemmefra men jeg klarte raskt å plukke av ham det der.
![]() |
#9 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Å lagre mat på benkenMen oppfølgingsspørsmål:
![]() |
#10 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Å lagre mat på benkenJa, det med dressingar og sausar har eg ofte krangla med mannen om. Han meiner at alt som er sterkt tåler alt, for det dreper bakteriar. Eg har absolutt ingen tru på slikt.
![]() |
#12 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Å lagre mat på benkenMiddagsrester kan godt stå noen timer fremme helt til de enten blir spist til kveldsmat eller frosset ned om kvelden (eller kastet om det er for lite til at det er verd å fryse). Men mat vi skal spise dagen etter blir satt i kjøleskapet. Noen tørre varer står fremme i egnete beholdere. Feks mel og sukker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Å lagre mat på benkenFormkaker står på kjøkkenbenken. Kremkaker og ostekaker står i kjøleskapet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Å lagre mat på benkenHer settes alle middagsrester i kjøleskapet så fort de er litt nedkjølt, og så eventuelt videre til fryseren hvis de skal det. Setter det heller inn litt for varmt enn å vente veldig lenge, mener å ha lært at det er lurt.
![]() |
#16 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Å lagre mat på benkenNei, bare "tørr" mat, som enkelte kaker, f eks. Men jeg har sett at sånn lagring er mye mer vanlig blant eldre. Her blir alt satt i kjøleskap.
![]() |
![]() |
#17 |
Elsker gamlis- godis
![]() Sv: Å lagre mat på benkenJeg setter i kjøleskap etter Max en halvtime ca. Mine foreldre er ikke like nøye, dessverre.
![]() |
#18 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å lagre mat på benken
Samme her. Middager eller mat med egg, ost eller melk er jeg meget skeptisk til dersom det har stått på benken over natten. Det havner nok i matavfallet da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Ingen tittel
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Å lagre mat på benkenNei, det går i kjøleskapet. Hvis jeg glemmer det så går det i søpla. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å lagre mat på benkenRett i kjøleskapet med det så snart det er avkjølt
![]() |
|
|