Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å lagre mat på benken

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Korleis handterer du matrester?
Det meste står framme. 2 1,32%
Det meste står framme, men blir satt kaldt før leggetid 5 3,29%
Er nøye på enkelte matvarer, men andre varer kan stå framme til leggetid 12 7,89%
Set det meste i kjøleskapet etter nokre timar 8 5,26%
Set det meste i kjøleskapet etter nokre timar, men ikkje tørre kaker, boller el.l. 54 35,53%
Ryddar raskt opp etter måltid og set alt i kjøleskapet, unntatt tørre kaker, boller el.l 63 41,45%
Set alt i kjøleskapet umiddelbart! 5 3,29%
Alt i kjøleskapet, alltid, brød inkludert! 3 1,97%
Deltakere: 152. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-12, 20:28   #1
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Å lagre mat på benken

Etter ei hyggelig feiring hos svigers så har eg eit spørsmål til publiken. Lagrar de mat på kjøkkenbenken? Det er veldig vanlig i min svigerfamilie. Det blir gjerne servert oppvarma dagen etter. Middagsmat altså. Maten er tatt ut av gryta og har fått lokk på altså, men har ikkje stått kaldt. Rett skal vere rett - det meste går nok inn i kjøleskapet, men mykje står igjen på benken, særlig kokte sideretter som ris, erter, pasta og potet.

Mannen min, født og oppvokst i denne familien, har dei samme tendensane - han kan gjerne la ei risgryte stå på komfyren, for å varme det opp i mikro dagen etter. Men eg har nå oppdradd han litt i alle fall, og har fått han til å få ting i kjøleskap.

Kva gjer andre? Poll følger.

Gammel 05-01-12, 20:29   #2
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lagre mat på benken

Nei, rester nedkjøles i kaldt vann, dekkes til og sette i kjøleskapet.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 20:30   #3
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Jeg gjør ikke det. Men har besteforeldre som gjør det.

Her står det på benken kun til det er såpass nedkjølt at jeg kan sette det i kjøleskapet. På med lokk og rett inn i kulda.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 20:32   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men jeg ser at mange, fortrinnsvis litt eldre, gjør det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 20:34   #5
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Nei. Matvarer som har blitt stående ute av en eller annen grunn blir kastet dagen etter. Jeg er redd for å bli matforgiftet.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 20:36   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ris er jo virkelig skummelt å la stå på benken. Det er en egen bakterie som man blir skikkelig syk av, som kan utvikle seg i ris som står i romtemperatur.

Jeg setter alt som skal stå kaldt i kjøleskapet så fort det er nedkjølt. Varm mat skal jo ikke settes inn i kjøleskap. Er det mye igjen setter jeg det i kaldt vann for å få det kjølt ned fort.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 20:36   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, slumper det til å stå lenge lunkent på kjøkkenbenken, kastes det. Det står så lenge at det ikke blir unødig kondens i kjøleskapet. Tørre matvarer som normalt ikke hører hjemme i kjøleskapet legges i dertil egnet beholder, det kan fint bli stående på benken hvis det ikke har en annen plass.

Gammel 05-01-12, 20:38   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei! Men svigers gjør det hele tiden, over natta - gjerne til og med to dager, og jeg brekker meg bare jeg tenker på det. Skummelt er det også. Mannen min var jo vant til det hjemmefra men jeg klarte raskt å plukke av ham det der.
Hos svigers lar de feks. lasagnen eller pizzaen stå i ovnen til dagen etter (kald ovn) og bare skrur på ovnen og varmer det til lunsj eller middag igjen. De setter heller aldri ting som søt chilisaus, ketchup, sennep osv i kjøleskapet når det er åpnet, alt går i skapet og går gjerne ut på dato. Jeg er så glad jeg (bank i bordet) ikke er blitt syk der enda.

Gammel 05-01-12, 20:39   #9
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men oppfølgingsspørsmål:

Kor lenge held ei kvikklunsj-kake seg på kjøkkenbenken? Det har eg ofte lurt på, for den kan godt stå framme hos oss. Ikkje så lenge kanskje, sidan det er kake, men dog. Kva er ei kake egentlig? Er det i kategori med brød, som tåler mange dagar, eller bør det kaldt sidan det er egg og melk i?

Gammel 05-01-12, 20:40   #10
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Ja, det med dressingar og sausar har eg ofte krangla med mannen om. Han meiner at alt som er sterkt tåler alt, for det dreper bakteriar. Eg har absolutt ingen tru på slikt.

Gammel 05-01-12, 20:42   #11
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Har vi samme svigerforeldre?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 20:46   #12
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Middagsrester kan godt stå noen timer fremme helt til de enten blir spist til kveldsmat eller frosset ned om kvelden (eller kastet om det er for lite til at det er verd å fryse). Men mat vi skal spise dagen etter blir satt i kjøleskapet. Noen tørre varer står fremme i egnete beholdere. Feks mel og sukker.

Kaker lar jeg stå på kjøkkenbenken dekket med plast. Selv om det er melk og egg i, så er det varmebehandlet og holder seg.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 20:47   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja jeg setter ikke heller mel og sukker i kjøleskapet altså.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 20:51   #14
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Formkaker står på kjøkkenbenken. Kremkaker og ostekaker står i kjøleskapet.

Jeg setter vanligvis middagsrester i kjøleskapet (kanskje ikke om det skal spises mer senere samme dag), men jeg har glemt pizza- og lasagnerester i stekovnen over natta. Da har vi spist det som vanlig dagen etter likevel.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 20:53   #15
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Her settes alle middagsrester i kjøleskapet så fort de er litt nedkjølt, og så eventuelt videre til fryseren hvis de skal det. Setter det heller inn litt for varmt enn å vente veldig lenge, mener å ha lært at det er lurt. Å la det stå fremme til neste dag er uaktuelt. Tørrvarer har sin egen plass, brød ligger i pose på kjøkkenbenken.

Gammel 05-01-12, 20:55   #16
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, bare "tørr" mat, som enkelte kaker, f eks. Men jeg har sett at sånn lagring er mye mer vanlig blant eldre. Her blir alt satt i kjøleskap.

Gammel 05-01-12, 21:00   #17
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg setter i kjøleskap etter Max en halvtime ca. Mine foreldre er ikke like nøye, dessverre.

Gammel 05-01-12, 21:02   #18
tante Veronica
Superduperaktiv

tante Veronica sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Middagsrester kan godt stå noen timer fremme helt til de enten blir spist til kveldsmat eller frosset ned om kvelden (eller kastet om det er for lite til at det er verd å fryse). Men mat vi skal spise dagen etter blir satt i kjøleskapet.

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Formkaker står på kjøkkenbenken. Kremkaker og ostekaker står i kjøleskapet.

Samme her. Middager eller mat med egg, ost eller melk er jeg meget skeptisk til dersom det har stått på benken over natten. Det havner nok i matavfallet da.

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 21:07   #19
Patsy
Ingen tittel

Patsy sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Patsy er populærPatsy er populærPatsy er populærPatsy er populær
Standard

Nei, det går i kjøleskapet. Hvis jeg glemmer det så går det i søpla.

Patsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 21:10   #20
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Rett i kjøleskapet med det så snart det er avkjølt

Husker enda med gru når jeg for første gang skulle lage komler etter at jeg flyttet for meg selv. Gryta ble stor, og jeg fikk ikke plass i kjøleskapet til det som var til overs etter middagen. Gryta stod på kjøkkenbenken natten over...det var sommer og varmt...når jeg varmet opp igjen neste dag så smakte komlene godt, men de neste fem timene på toalettet var rett og slett forferdelige
Jeg var da 18 år og lærte mathygiene den harde veien

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:19.