|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Svada
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() AspartamHva tenker du om aspartam?
![]() |
#2 |
Svada
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Aspartam
![]() |
#3 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: AspartamOg så var det det med kildekritikk, da. Hele siden virker mildest talt suspekt, og kildene som oppgis er vel heller ikke de jeg ville lagt mitt liv i hendene på.
![]() |
#4 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: AspartamEg synest også denne sida verkar litt ukritisk og unyansert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: AspartamJeg holder ungene mine unna det, men drikker litt sjøl. Forskningen er omstridt og de har ikke klart å vise til at det er skadelig om man ikke drikker avsindig mengder hver dag, men sånn er det med alt. Barn tåler generelt mindre enn voksne så det er greit å være føre var med dem, synes jeg.
![]() |
#6 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Altså, det er mulig jeg tar feil, men jeg mener at forskning har vist langt skadeligere effekter av sukker enn av aspertam. Så det at vi kjenner det godt gjør jo ikke at det er trygt av den grunn.
![]() |
#7 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Det er mange naturlige stoffer jeg helst vil slippe å innta. Hvit fluesopp, for eksempel. Og mange kunstige jeg er glad for, som antibiotika.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: AspartamEg drikker litt sjølv, men unngår det til borna mine. Når det gjeld mat og drikke ynskjer eg at det skal vera mest mogeleg naturleg, men eg er ikkje fanatisk. Godteri og brus/ saft høyrer helg og selskap til hos oss, så dei ville ikkje fått i seg så store mengder uansett. Samboar likar ikkje smaken på kunstig søtstoff, og då er det naturleg å styra unna.
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
![]() Sv: AspartamJeg blir dårlig av aspartam selv, og holder derfor barnet mitt unna også. I tillegg tror jeg mer på måtehold framfor å bytte ut sukkeret med noe annet søtt.
![]() |
#10 |
Librocubicularist
|
Nei, det er sant. Men det er jo for eksempel stor diskusjon rundt aspertam, insulinproduksjon og svoltkjensle. Og eg merker sjølv at når eg drikk pepsi max, spis eg også meir. Når eg drikk cola, for eksempel (noko eg gjer veldig sjeldan), kjenner eg eit ubehag av sukkeret, dersom det blir for mykje. Eg veit også at eg for eksempel kan forbrenne dette ekstra sukkeret, med å gå ein tur eller ta ei treningsøkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Librocubicularist
|
Det kan godt hende, men sidan eg reagerer på smaken i tillegg, så synest eg framleis det er like greit å halde meg borte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Aquademiker
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: AspartamJeg syns aspartam er kvalmende og holder meg derfor unna. Merker med en gang om noe er søtet med det.
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
Jada, som du ser gjør jeg det selv også. Jeg har lest ganske mye om aspartam, og så vidt jeg kan se har alle påstander om det ene eller andre blitt tilbakevist. Jeg syns det er greit med fakta, ikke myter.
Sist redigert av Tallulah : 05-01-12 kl 21:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|