|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvorfor må etablerte skolegrenser flyttes?Jeg er så sint så sint. Jeg tror jeg sprekker snart.
![]() |
#3 |
maler
|
![]() Sv: Hvorfor må etablerte skolegrenser flyttes?De har flyttet litt på grensene i området her også, men jeg skjønner jo hvorfor. Det finnes grenser for hvor full en skole skal bli mens andre er halvfulle. Men jeg er glad jeg ikke bor i kanten for å si det sånn.
![]() |
#4 |
Lengter etter sola
![]() Sv: Hvorfor må etablerte skolegrenser flyttes?Joa, jeg skjønner jo, men når de først bygger en ny skole så trenger de ikke bygge den for liten. Evt så trenger de ikke tilate så mye nybygg som de har gjort i vår bydel.
![]() |
#5 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hvorfor må etablerte skolegrenser flyttes?Tja, det funker med en på hver skole også. Ikke optimalt, men jeg synes ikke mer synd på dere enn på oss. Det jeg synes er teit er jo at de gikk tilbake på det i fjor, og så er det tilbake igjen i år. Hva var vitsen da liksom?
Guttene 02 og 05. On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier. Sist redigert av Karamell : 10-01-12 kl 18:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor må etablerte skolegrenser flyttes?Hvis det er Ranheimssiden du snakker om, så har byplanleggerne feilberegnet litt. Det ble flere barnefamilier en kalkulert, derfor blir skolen full lenge for tiden. Surt, ja.
![]() |
#7 |
maler
|
![]() Sv: Hvorfor må etablerte skolegrenser flyttes?
Dette er jo never ending story. Overalt. Man må planlegge for smått for å få finansiering til nye bygg, og så blir det planlagt for mange boliger i forhold til infrastruktur. Så ender det med overfylte skoler og barn som ikke får gå på nyskolen likevel. Det er jo det som er årsaken her oppe også. Og der foreldrene mine bor. Det går seg jo alltid til over noen år, men det er frustrerende. Spesielt for de som må splitte ungene sine eller ikke får gå på den nærmeste skolen likevel.
![]() |
#8 |
Lengter etter sola
![]() Sv: Hvorfor må etablerte skolegrenser flyttes?Bystyret vedtok i 2009 at vi skulle sokne til R skole i fremtiden... Skal fremtiden defineres som 3 år?
![]() |
#9 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Hvorfor må etablerte skolegrenser flyttes?Har ikke søsken rett til å gå på samme skole?
![]() |
![]() |
#10 |
Lengter etter sola
![]() Sv: Hvorfor må etablerte skolegrenser flyttes?Nei, de har ikke rett til det. Den jeg snakket med i dag (kommunen) sa at de i noen tilfeller tok hensyn til det om det var søsken som var veldig nær i alder. Dvs 1-2 år. I vårt tilfelle er det 3 år. Kommer uansett til å søke om det med bla. det som grunnlag.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vet de i det hele tatt hva de driver med ang skolebygg i byen her da...?
![]() |
#12 |
Lengter etter sola
Det er jo enda mer hårreisende enn saken her....
![]() |
#13 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hvorfor må etablerte skolegrenser flyttes?Men vi fikk lov til å velge skole? De måtte riktignok søke, naboene våre, men det var bare formelt. Og vi kunne flyttet eldste over på R nå hvis vi ville.
![]() |
#14 |
One of These Days
|
![]() Sv: Hvorfor må etablerte skolegrenser flyttes?De flytter grenser fordi skoler blir fulle og fordi antall barn i kretser endres. Det er jo en dynamikk i det hele. I Oslo er det fritt skolevalg, så selv om du ikke hører til en skole, så kan du søke deg dit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Lengter etter sola
Ja, og vi kan også flytte A til V om vi ønsker det, det er andre veien som blir vanskelig. Skolen kan jo ikke ta inn fler om de mener de er fulle. Å flytte A er uaktuelt av ganske mange andre grunner.
![]() |
#16 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hvorfor må etablerte skolegrenser flyttes?Tja, fordi enkelte skoler er så sprengfulle at det må gå 30 stk i hver klasse, og de må bruke spesialrom som klasserom. Bare for å nevne noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem siden: Mar 2008
Vi er i litt i samme båt. Ny skole til høsten som allerede er omtrent full så vidt jeg vet. Den er kun bygget for 3 klasser på hvert trinn. Til høsten begynner 104 førsteklassinger. Elendig planlegging rett og slett når de bygger hundrevis av hus på feltene her og enda flere kommer. Det er nå snakk om å endre skolegrensene, som hos dere.
![]() |
#18 |
bits and pieces
|
Her står det på kommunen sine sider at søsken har rett til å gå på samme skole. Så jeg tar egentlig for gitt at de havner på samme skole selv om vi bor akkurat utenfor skolegrensa. Jeg vet det har vært snakk om å flytte grenser her også.
![]() |
![]() |
#19 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Hvorfor må etablerte skolegrenser flyttes?Her snakker de støtt og stadig om flytting av grensene, men det blir opprør hver gang. Resultatet er en bitteliten skole med masse plass, og en stor stappfull en. Fint for oss som går på den lille |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Hvorfor må etablerte skolegrenser flyttes?Her skal visst også grensene flyttast om nokre år, men då i vår favør. Vi får nemleg fleire elevar på vår skule, og her er det jo jubel. Ikkje fullt så stor jubel i andre enden, men det har eg full forståelse for.
![]() |
|
|