|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
<3
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Mat til barna i dåp?Vi skal ha dåp og skal servere rømmegrøt og spekemat, as usual. Men i går kom jeg til å tenke på at ungene burde få noe i tillegg (+ ei gravid, hvis hun ikke allerede har født). Jeg tror ikke de spiser seg mette på spekemat og ikke vet jeg om de andre ungene spiser spekemat, heller. Hva serverer man da?
![]() |
#2 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Mat til barna i dåp?Hva med kanapeer til ungene? Godt brød med pølse, kjøttboller, omelett, bacon osv? Kan jo pyntes ihjel med det meste av grønt, og servere ketchup ved siden av. Hadde glidd rett ned hos mine iallefall.
![]() |
![]() |
#3 |
Strikker
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
![]() Sv: Mat til barna i dåp?Spiser ikke barna rømmegrøt?
![]() |
#4 |
<3
![]() Sv: Mat til barna i dåp?De spiser nok grøt, ja - men blir man ikke fryktelig dårlig i magen av å spise seg mett på rømmegrøt? Flere av ungene som kommer blir hvertfall det.
![]() |
#5 |
Pauset
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Mat til barna i dåp?Jeg har valgt å ha pølser til barna i dåpen, dette fordi jeg vet at barna elsker det |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mat til barna i dåp?Skåler med små cocktailpølser og kjøttboller sammen med spekematen? Så kan de ha det samme tilbehøret.
![]() |
#7 |
Strikker
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
![]() Sv: Mat til barna i dåp?
Det var en veldig god ide!
![]() |
#8 |
På vei
![]() Sv: Mat til barna i dåp?Da vi og et vennepar arrangerte dåp for mange år siden falt det meg ikke inn å ha noe alternativ til rømmegrøt og spekematen. Eldstejenta som den gang var to år spiste en stor tallerken grøt og nøt det. Men hvis du konkret vet at noen ikke spiser rømmegrøt stiller det seg kanskje litt annerledes. Men seg syns at man kan prøve å utfordre smaksløkene litt til ungene og ikke servere pølser som festmat i enhver anledning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mat til barna i dåp?I 4-års bursdagen vår i desember lagde jeg pastasalat med babymais, kokte gulrotbiter som jeg trykket ut i stjerner og pølsebiter (røkt kyllingpølse uten skinn) trykket ut i stjerner. Det var en suksess, og foreldrene som var der syns det var topp som avveksling til de kvalme pølsene (jeg er ikke noe fan av pølser). Ungene spiste masse gulrot-stjerner. De hadde garantert ikke spist dem hadde de ikke sett ut som stjerner
![]() |
#10 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Mat til barna i dåp?Jeg kan ikke skjønne at man trenger noe annet ved siden av det dere skal ha. Til den gravide kan du fryse ned noe av spekematen først, det skal vel være greit å spise det da eller? Dere har kanskje ikke eggerøre til spekematen siden dere har rømmegrøt? Det kan kanskje være ett alternativ?
![]() |
#11 |
På vei
![]() Sv: Mat til barna i dåp?Vi serverer forresten rømmegrøt med spekemat hver 17. mai. Ingen av ungene er misfornøyd med det. Da har vi eggerøre og potetsalat også. Og nå ble jeg litt i tvil, men vi har røkelaks også, har vi ikke? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() |
#13 |
maler
|
![]() Sv: Mat til barna i dåp?Jeg er vant til at unger spiser spekemat og rømmegrøt. Vi bruker å ha med endel pølse (som i morr, fårepølse og dets like) til spekematen, og det glir glatt ned hos barn sammen med flatbrød eller annet brød. Ellers bruker vi å servere salat til spekematen, kanskje ha en skål med salatkylling eller noe sånt til den gravide som hun kan ha oppi der hvis hun ikke har født.
![]() |
#14 |
ekstremt trøtt
|
Ok, da ville jeg kanskje hatt ett alternativ. Jeg klarer ikke rømmegrøt så jeg ser problemet.
![]() |
#16 |
<3
![]() Sv: Mat til barna i dåp?Jeg klarer heller ikke rømmegrøt, er sikkert derfor jeg tenker over det. Fryse ned spekepølsa er ikke et alternativ fordi vi antageligvis skal bestille mat gjennom en kompis som er kjøkkensjef på et hotell her. Men vi skal ha eggerøre og potetsalat inntil, ja - så kunne funnet en type kjøtt som passer inntil det.
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Mat til barna i dåp?Hvis noen ikke tåler melk er rømmegrøt skikkelig bad. Noe av det jeg blir dårligst i magen av er grøt og sauser med kokt melk. Jeg syns det er helt ok å ha pølser ved siden av. Det var jo til og med nattmat i kronprinsbryllupet, så det er vel ok i en dåp også.
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Samme her. Mine ville ikke rørt rømmegrøt, men nå er de ganske kresne, da.
![]() |
#19 |
Bare sær
![]() Sv: Mat til barna i dåp?Å spise seg mett på rømmegrøt er omtrent som å spise seg mett på kake for meg. Jeg synes ikke det skal være den eneste maten man kan spise.
![]() |
|
|