Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat til barna i dåp?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-12, 10:51   #1
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Mat til barna i dåp?

Vi skal ha dåp og skal servere rømmegrøt og spekemat, as usual. Men i går kom jeg til å tenke på at ungene burde få noe i tillegg (+ ei gravid, hvis hun ikke allerede har født). Jeg tror ikke de spiser seg mette på spekemat og ikke vet jeg om de andre ungene spiser spekemat, heller. Hva serverer man da?
Det første som slo meg var å varme pølser, men det er da litt stusslig i en dåp det også? (For meg da, sikkert ikke for dem)
Noen som har tips til noe (lettvint) man kanskje kunne laget i forveien?
Disse barna er 9, 5, 4 og 1,5 år. De på 4 og 1,5 år er altetende og de to andre er ganske mer kresne. Og hun som kanskje er gravid da, hun er 26.

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 11:13   #2
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat til barna i dåp?

Hva med kanapeer til ungene? Godt brød med pølse, kjøttboller, omelett, bacon osv? Kan jo pyntes ihjel med det meste av grønt, og servere ketchup ved siden av. Hadde glidd rett ned hos mine iallefall.

Gammel 11-01-12, 11:17   #3
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Spiser ikke barna rømmegrøt?
I min slekt er grøt og spekemat sånt som alle spiser, så problemstillinga er ukjent.

Har du sjekket med foreldra så du vet sikkert at det er noen som ikke vil ha grøt?
Jeg hadde glatt servert pølse til de kresne.

Gammel 11-01-12, 11:41   #4
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

De spiser nok grøt, ja - men blir man ikke fryktelig dårlig i magen av å spise seg mett på rømmegrøt? Flere av ungene som kommer blir hvertfall det.
Så dere mener at pølser egner seg? Det er jo fryktelig lettvint, da. Men - servere pølser til hun gravide også, er ikke det kjedelig?

Gammel 11-01-12, 12:08   #5
elli
Pauset

Medlem siden: Aug 2011
elli er litt kulelli er litt kul
Standard

Jeg har valgt å ha pølser til barna i dåpen, dette fordi jeg vet at barna elsker det
Hun gravide kan jo spise rømmegrøt, man må jo ikke ta spekemat til.

elli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 12:10   #6
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skåler med små cocktailpølser og kjøttboller sammen med spekematen? Så kan de ha det samme tilbehøret.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 12:18   #7
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Skåler med små cocktailpølser og kjøttboller sammen med spekematen? Så kan de ha det samme tilbehøret.

Det var en veldig god ide!

Gammel 11-01-12, 12:20   #8
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Da vi og et vennepar arrangerte dåp for mange år siden falt det meg ikke inn å ha noe alternativ til rømmegrøt og spekematen. Eldstejenta som den gang var to år spiste en stor tallerken grøt og nøt det. Men hvis du konkret vet at noen ikke spiser rømmegrøt stiller det seg kanskje litt annerledes. Men seg syns at man kan prøve å utfordre smaksløkene litt til ungene og ikke servere pølser som festmat i enhver anledning.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 12:20   #9
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

I 4-års bursdagen vår i desember lagde jeg pastasalat med babymais, kokte gulrotbiter som jeg trykket ut i stjerner og pølsebiter (røkt kyllingpølse uten skinn) trykket ut i stjerner. Det var en suksess, og foreldrene som var der syns det var topp som avveksling til de kvalme pølsene (jeg er ikke noe fan av pølser). Ungene spiste masse gulrot-stjerner. De hadde garantert ikke spist dem hadde de ikke sett ut som stjerner Men jeg sa at det er DORA-stjerner, og da likte plutselig alle det..

Gammel 11-01-12, 12:38   #10
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan ikke skjønne at man trenger noe annet ved siden av det dere skal ha. Til den gravide kan du fryse ned noe av spekematen først, det skal vel være greit å spise det da eller? Dere har kanskje ikke eggerøre til spekematen siden dere har rømmegrøt? Det kan kanskje være ett alternativ?

Gammel 11-01-12, 12:47   #11
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Vi serverer forresten rømmegrøt med spekemat hver 17. mai. Ingen av ungene er misfornøyd med det. Da har vi eggerøre og potetsalat også. Og nå ble jeg litt i tvil, men vi har røkelaks også, har vi ikke?

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 13:25   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg kan ikke skjønne at man trenger noe annet ved siden av det dere skal ha. Til den gravide kan du fryse ned noe av spekematen først, det skal vel være greit å spise det da eller? Dere har kanskje ikke eggerøre til spekematen siden dere har rømmegrøt? Det kan kanskje være ett alternativ?

Nei, frosset spekemat er ikke egenltig "godt nok" for en gravid.

Jeg hadde ikke spist det, jeg rører ikke spekemat når jeg er gravid. (Dertil er jeg en sånn særing som ikke liker rømmegrøt, så jeg ville slitt litt om maten var spekemat og rømmegrøt ja. Heldigvis aldri vært i en slik situasjon, for vi har ikke tradisjon for å servere rømmegrøt og spekemat, i noen som helst sammeheng, i noen av våre sosiale kretser.)

Gammel 11-01-12, 13:47   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vant til at unger spiser spekemat og rømmegrøt. Vi bruker å ha med endel pølse (som i morr, fårepølse og dets like) til spekematen, og det glir glatt ned hos barn sammen med flatbrød eller annet brød. Ellers bruker vi å servere salat til spekematen, kanskje ha en skål med salatkylling eller noe sånt til den gravide som hun kan ha oppi der hvis hun ikke har født.

Gammel 11-01-12, 17:23   #14
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Nei, frosset spekemat er ikke egenltig "godt nok" for en gravid.

Jeg hadde ikke spist det, jeg rører ikke spekemat når jeg er gravid. (Dertil er jeg en sånn særing som ikke liker rømmegrøt, så jeg ville slitt litt om maten var spekemat og rømmegrøt ja. Heldigvis aldri vært i en slik situasjon, for vi har ikke tradisjon for å servere rømmegrøt og spekemat, i noen som helst sammeheng, i noen av våre sosiale kretser.)

Ok, da ville jeg kanskje hatt ett alternativ. Jeg klarer ikke rømmegrøt så jeg ser problemet.

Gammel 11-01-12, 17:28   #15
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville nok hatt noe annet til barna enn rømmegrøt ja, det er mange som ikke spiser det. Pølser eller kylling vil jeg tro er helt greit å servere.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 20:10   #16
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Standard

Jeg klarer heller ikke rømmegrøt, er sikkert derfor jeg tenker over det. Fryse ned spekepølsa er ikke et alternativ fordi vi antageligvis skal bestille mat gjennom en kompis som er kjøkkensjef på et hotell her. Men vi skal ha eggerøre og potetsalat inntil, ja - så kunne funnet en type kjøtt som passer inntil det.
Jeg kan ikke si med 100 % sikkerhet at ungene ikke spiser, men jeg vet at de tåler dårlig grøt, så da regner jeg med at rømmegrøt går litt for det samme.
Har ikke lyst å servere pølser, men kanskje kjøttboller er en idè? Det er jo veldig lett å steke opp også når vi først varmer opp grøten.

Gammel 11-01-12, 20:24   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis noen ikke tåler melk er rømmegrøt skikkelig bad. Noe av det jeg blir dårligst i magen av er grøt og sauser med kokt melk. Jeg syns det er helt ok å ha pølser ved siden av. Det var jo til og med nattmat i kronprinsbryllupet, så det er vel ok i en dåp også.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 20:36   #18
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Jeg ville nok hatt noe annet til barna enn rømmegrøt ja, det er mange som ikke spiser det. Pølser eller kylling vil jeg tro er helt greit å servere.

Samme her. Mine ville ikke rørt rømmegrøt, men nå er de ganske kresne, da.

Gammel 11-01-12, 20:39   #19
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å spise seg mett på rømmegrøt er omtrent som å spise seg mett på kake for meg. Jeg synes ikke det skal være den eneste maten man kan spise.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 20:39   #20
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville hatt salat, eggerøre og potetsalat ved siden av jeg. Da funker det for alle, og det er noe for dem som ikke synes rømmegrøt er særlig godt også.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:04.