Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Barna i uken

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-01-12, 14:57   #1
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Barna i uken

Mandagsbarn får vakre øyne.

Tirsdagsbarn blir lett på tå.

Onsdagsbarn får perletårer.
...
Torsdagsbarn får langt å gå.

Fredagsbarn gjør alle glade.

Lørdagsbarn blir sjelden trett.

Søndagsbarn får største gaven:

Alle dyder under ett.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hvordan tolker dere "Torsdagsbarn har langt å gå"?
Jeg har jo hørt denne reglen siden jeg var bitteliten, og hver gang tenkte jeg "stakkars de som er født på en torsdag, de får et tøft liv." Men i dag leste jeg den igjen og plutselig så jeg at den kan bety at torsdagsbarn får et langt og godt liv?

Hva tror dere er meningen?

(Nei jeg tror ikke reglen er riktig altså. Jeg er bare undrende til hva dere tror/mener.)

Gammel 17-01-12, 15:03   #2
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barna i uken

Jeg har tenkt at torsdagsbarn har litt lengre vei å gå med flere humper/utfordringer . Det stemmer for vårt torsdagsbarn.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 21:34   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mellomsøster er torsdagsbarn.

Storesøster er søndagsbarn, Pluggen er tirsdagsbarn og Sumo er lørdagsbarn.

Gammel 17-01-12, 15:04   #4
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tror den som laget reglen var desperat etter å finne noe som rimet på tirsdagsbarna.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 15:06   #5
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og wtf er "perletårer"? Krystalliserte utfellinger i tårevæsken, eh? Pussklumper i tårekanalen? Eller synes onsdagsbarna at det er gøy å grine?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 15:09   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Og wtf er "perletårer"? Krystalliserte utfellinger i tårevæsken, eh? Pussklumper i tårekanalen? Eller synes onsdagsbarna at det er gøy å grine?

Sitat:

I cry because it looks so good
I cry, why not, it's free
and there's nothing more interesting
than crying constantly
And as I tell everyone,
crying all the time is fun

(http://tinyurl.com/67sr867)

Gammel 17-01-12, 15:06   #7
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsket den der når jeg var liten, husker jeg.

:søndagsbarn:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 15:06   #8
kharadra
Aktiv

Medlem siden: Oct 2007
kharadra er litt kul
Standard

Jeg er selv torsdagsbarn, og har kjent til reglen fra jeg var ganske liten. Husker jeg synes det var urettferdig, for alle de andre har veldig positive egenskaper knyttet til ukedagen de ble født, mens "langt å gå" høres mer negativt ut.

Skal jeg relatere til eget liv, blir nok betydningen at jeg ikke kommer så lett til ting, jeg har måttet (og må) kjempe for mye mange andre tar som en selvfølge. Men jeg tror ikke det har noen relasjon til at jeg er født på en torsdag, altså.

kharadra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 15:06   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte alltid at det bokstavelig talt betydde at jeg måtte gå langt. Jeg var et veldig bokstavelig barn.

Gammel 17-01-12, 15:11   #10
kharadra
Aktiv

kharadra er litt kul
Standard

"Perletårer" tolket jeg som noe veldig vakkert. Altså, noen gråter vakkert, store, perleliknende tårer som triller sakte nedover kinnet. Mens jeg, for eksempel, spruter tårer, blir rød i både øynene og i ansiktet. Man kan godt se på meg at jeg hadde en skikkelig gråtekule dagen før.

Men jeg tolket det ikke bokstavelig.

kharadra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 15:08   #11
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle i min familie har alltid ledd rått av denne – jeg er nemlig tirsdagsbarn.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 15:10   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kharadra, her.

Jeg er selv torsdagsbarn, og har kjent til reglen fra jeg var ganske liten. Husker jeg synes det var urettferdig, for alle de andre har veldig positive egenskaper knyttet til ukedagen de ble født, mens "langt å gå" høres mer negativt ut.

Perletårer er vel ikke veldig positivt?

Jeg har i grunn aldri tenkt over det diktet, særlig siden jeg ikke hørte det før i voksen alder på foreldreforum.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 15:09   #13
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er mandagsbarn og har mandagsbarn.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 15:12   #14
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns reglen er søt jeg. *onsdagsbarn*
Da har altså flere enn meg reagert på torsdagsbarn altså. I'm not alone!

Gammel 17-01-12, 15:13   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, skulle man tolket det bokstavelig ville det vært økonomisk innbringende å gråte perletårer. Eller kanskje ikke, om alle onsdagsbarn griner så perlene spruter.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 15:14   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, skulle man tolket det bokstavelig ville det vært økonomisk innbringende å gråte perletårer. Eller kanskje ikke, om alle onsdagsbarn griner så perlene spruter.

Hvis noen behandler dem skikkelig svinaktig dårlig, ja. Det er jo der uttrykket "perler for svin" stammer fra, som alle vet.

Gammel 17-01-12, 15:16   #17
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis noen behandler dem skikkelig svinaktig dårlig, ja. Det er jo der uttrykket "perler for svin" stammer fra, som alle vet.

Men det gjør jeg selvfølgelig ikke.

Gammel 17-01-12, 15:17   #18
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Det finnes mange versjoner av denne - jeg tror jeg har mest sansen for nummer 2 ;

Mandagsbarn får vakre øyne
Tirsdagsbarn blir lett på tå
Onsdagsbarn får perletårer
Torsdagsbarn får langt å gå
Fredagsbarn gjør alle glade
Lørdagsbarn blir sjelden trett
Søndagsbarn får største gaven - alle dyder under ett.

Mandagsheks har onde øyne
Tirsdagsheks to ekstra tær
Onsdagsheks har fluetekke
Torsdagsheks en nese svær
Fredagsheks har giftig hale(?)
Lørdagsheks er alltid trett
Søndagsheks får beste gave
alle lyter under ett.

Mandagsbarn er trivelige
Tirsdagsbarn er livlige
Onsdagsbarn er triste små
Torsdagsbarn har langt å gå
Fredagsbarn er kjærlige
Lørdagsbarn er strevsomme og ærlige
Barn som på søndag blir født
er blide og glade stadig og støtt.
Barna kan bære født på hvilken dag det skal være
De er alle sammen like kjære!

Mandagsbarn har fagert skinn
Tirsdagsbarn har kjærlig sinn
Ondagsbarn får meget se
Torsdagsbarn er det meget ved
Fredagsbarn får kjærlighet og lykke
Lørdagsbarn skal skjønnhet smykke
Søndagsbarn skal leve lenge og alltid ha nok av penger!

Faktisk tror jeg at den jeg "lærte" når jeg var lita, var annerledes enn noen av disse? Leter litt til...

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 15:21   #19
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Det finnes mange versjoner av denne - jeg tror jeg har mest sansen for nummer 2 ;

Mandagsbarn får vakre øyne
Tirsdagsbarn blir lett på tå
Onsdagsbarn får perletårer
Torsdagsbarn får langt å gå
Fredagsbarn gjør alle glade
Lørdagsbarn blir sjelden trett
Søndagsbarn får største gaven - alle dyder under ett.

Mandagsheks har onde øyne
Tirsdagsheks to ekstra tær
Onsdagsheks har fluetekke
Torsdagsheks en nese svær
Fredagsheks har giftig hale(?)
Lørdagsheks er alltid trett
Søndagsheks får beste gave
alle lyter under ett.

Mandagsbarn er trivelige
Tirsdagsbarn er livlige
Onsdagsbarn er triste små
Torsdagsbarn har langt å gå
Fredagsbarn er kjærlige
Lørdagsbarn er strevsomme og ærlige
Barn som på søndag blir født
er blide og glade stadig og støtt.
Barna kan bære født på hvilken dag det skal være
De er alle sammen like kjære!

Mandagsbarn har fagert skinn
Tirsdagsbarn har kjærlig sinn
Ondagsbarn får meget se
Torsdagsbarn er det meget ved
Fredagsbarn får kjærlighet og lykke
Lørdagsbarn skal skjønnhet smykke
Søndagsbarn skal leve lenge og alltid ha nok av penger!

Faktisk tror jeg at den jeg "lærte" når jeg var lita, var annerledes enn noen av disse? Leter litt til...

Jeg er en heks som er liten og trist med perletårer og som får se mange fluer!
Jeg tror jeg går å legger meg.

Gammel 17-01-12, 15:25   #20
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Her er hele hurven lørdagsbarn, men fire mer ulike individer skal man lete lenge etter.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:19.