|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Om guttejenter og enkle mennMarta Breen har to blogginnlegg som jeg syns er veldig interessante i retorikken rundt hvordan vi fremstiller oss selv som kjønn.
Det som er interessant med dette er at gutteegenskapene sees på som positivt hos en voksen dame, men i skolen er (mange av) de samme egenskapene ofte beskrevet negtivt hos gutter. De bråker for mye, de ødelegger for jentene, de er ikke modne nok. Fører dette til retorikken vi ser i det andre blogginnlegget, hvor menn liker å fremstille seg selv som enkle?
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om guttejenter og enkle mennMakan til passende innlegg, Tallulah! Jeg har tenkt på dette temaet en stund nå, denne gangen etter å ha observert reaksjonene på kroppen til Marit Bjørgen under Idrettsgallaen. Jeg ønsker ikke å diskutere kroppen til Bjørgen (virkelig ikke), men jeg synes reaksjonene sier ganske mye om hvor smale rammer kvinnerollen faktisk har. Jeg har tenkt på hvordan jeg kunne formulere en tråd om dette, men ikke kommet så langt. Så takk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
can-jur
|
![]() Sv: Om guttejenter og enkle mennDet er i allefall ikke spesielt moro være guttejente i skolesystemet...
![]() |
![]() |
#4 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Om guttejenter og enkle mennFantastisk spennende diskusjon også har jeg ikke tid til å være med.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Om guttejenter og enkle mennJeg syns det er minst like viktig å tenke på at ved å skape trange kvinneroller, skaper vi også trange roller for menn. Det er også veldig paradoksalt at idealet for småjenter går på tvers av det for voksne kvinner, og egentlig litt det samme for gutter også.
![]() |
#6 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Om guttejenter og enkle mennJeg har i mange år reagert på hvordan kvinner i mange tilfeller synes å være opptatt av å distansere seg fra andre kvinner. "De andre, nei de er så slarvete og intrigeglade og sånn er jo ikke jeg, derfor har jeg mest guttevenner." Og dumme ting som at "kvinne er kvinne verst" og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg er blitt fortalt at det er så grusomt å jobbe på kvinnedominerte arbeidsplasse fordi det er så mye sladder/ intriger eller enda verre, det grusomme begrepet "kos med misnøye" der. Jeg har jobbet i kvinnedominerte miljøer siden 1987 og kjenner meg virkelig ikke igjen i det.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Om guttejenter og enkle menn
Nettopp. Jeg har så mange svevende tanker om temaet, men du setter fingeren på noe veldig viktig i min verden. Egenskaper en person innehar knyttes så alt for ofte opp til hvilket kjønn personen innehar. En og samme egenskap kan sågar, særlig i det profesjonelle, være positiv å ha som mann, men ikke som kvinne. Og omvendt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Om guttejenter og enkle mennDet er jo en kjennsgjerning at dette skjer i utstrakt grad - vi mener at treklatring er guttete og puslerier er jentete. Jenter kommer unna med å være pysete, mens gutter absolutt ikke skal være det. Men hva kjan vi gjøre for å endre det, da? Jeg prøver på så godt jeg kan å ikke forbinde ulike egenskaper med kjønn og er ganske bevisst på dette. Jeg blir veldig, veldig sur når noen sier "typisk Mannfolk!!" eller "typisk jenter!!" Men hvis jeg sier noe, synes folk at jeg er sur og streng, da. Typisk sånn snart-i-menopausen-kjeftekjerring.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Panzerekstremfeminist
|
Nemlig!
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Om guttejenter og enkle mennInteressant tema! *abbonerer*
![]() |
#12 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Om guttejenter og enkle mennDa jeg skulle ha første barn fikk jeg kommentar om at gutter er så mye mer realle. Det kom fra mødregenerasjonen. Hørte aldri noe slikt fra menn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Om guttejenter og enkle mennJeg har snart femogtyve års erfaring med studier og jobb i sterkt mannsdominert miljø og kan krystallklart avkrefte myten om at det ikke er sladder, sutring og intriger blant menn. Hormoner har de og, følelsesmannfolkene. |
![]() |
![]() |
#15 |
Panzerekstremfeminist
|
Jeg vet!
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Introvert optimist
|
amen.
![]() |
#17 |
<*(((<
|
Den der typen ting slår litt to veier, jmf. det Tallulah nevnte om trange roller. Jeg stresser i hvert fall med at om jeg glemmer noe en av ungene skulle ha med seg på skole eller leverer sjuskete barn i barnehagen en stressa morgen – så plasserer det meg umiddelbart i «bare en mann»-kategorien, mens for kvinner så er det en sånn episode selvsagt kun et uheldig unntak.
Ikke spis den gule snøen. Sist redigert av torsk : 19-01-12 kl 18:54. Årsak: Skrivefeilfiks |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
<*(((<
|
Hihi, samme erfaring her (selv om jeg selvsagt er altfor ung til å ha jobbet fullt så lenge).
![]() |
#19 |
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Om guttejenter og enkle mennJeg får ikke prikket pøbelsara, men applauderer alt hun sier. Fikk prikket Marla, da, som jeg også applauderer høylytt.
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Om guttejenter og enkle mennJeg husker jeg fikk skikelig pes i en tråd her inne for mange år siden som handlet om "jentemobbing" når jeg påpekte at det var farlig å sette slike merkelapper på det, fordi man da lett kunne overse de samme mekanismene mellom gutter. Der kom det også mange myter om jenter som baksnakket og gutter som sloss.
Sist redigert av Tallulah : 19-01-12 kl 19:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|