|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hva gjør jeg med (mulig) seigt elgkjøtt?Jeg har litt elgkjøtt i fryseren, som grunnet dårlig pakking og merking, er av uviss type og mulig ganske lite mørt i utgangspunktet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Sv: Hva gjør jeg med (mulig) seigt elgkjøtt?Langtidssteking i ovn. 60 grader over natten, da mørnes det aller meste. Problemet kan være at det er slintrer/sener/hinner i kjøttet, men det kan du sjekke når du har tint kjøttet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør jeg med (mulig) seigt elgkjøtt?Jeg ville laget en viltgryte med god saus og latt den putre lenge. Har du leirgryte er det også flott å lage gryteretter i den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() Sv: Hva gjør jeg med (mulig) seigt elgkjøtt?Mange fine oppskrifter på matprat faktisk. jeg stekte en gang ei steik som jeg hadde null id e hvordan var på sånn leirgryte hele dagen. og det ble ganske så bra. Fant oppskrifta på matprat
![]() |
#9 |
![]() Sv: Hva gjør jeg med (mulig) seigt elgkjøtt?
Jeg tør ikke å ha ovnen på over natta, men langtidssteking på 60 grader kan jo også gjøres på dagen. Hvor mange timer vil det kunne ta, da (cirka)?
Jeg har ikke leirgryte, men det blir nok viltgryte av noe slag. Det er jo så godt! Takk for tipset. Det kan jeg prøve, når det til og med står i den bestemte oppskriften at "alt blir mørt" om man gjør det slik. Supert!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ja, problemet er at det er full bingo på hva slags kjøtt det er, hva slags dyr det kommer fra og hvor på dyret det kommer fra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Hva gjør jeg med (mulig) seigt elgkjøtt?Vi stekte en to-kilos stek ved 60 grader i jula- det tok ca 18 timer, men den var ikke romtemperert. Kan tenke meg at du kan få det til på 10. Bruk steketermometer og øk evt temperatur etterhvert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
XXX
Hvor: Orkdal
![]() Sv: Hva gjør jeg med (mulig) seigt elgkjøtt?Jeg ville gjernet det meste av slintrer og sener. Så skjært kjøttet i tynne skiver og brunet det i panne med salt og pepper på. Når det er ferdig brunet putter du det i en kjele med vann, og koker kjøttet i 1 1/2 til 2 timer. Sil kraften og lag en deilig saus av den og legg kjøttet i igjen. Serveres med poteter, grønnsaker og surkål. Nam!
![]() |
#13 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Hva gjør jeg med (mulig) seigt elgkjøtt?Lag elg bourguignon! Funker som bare det. La det putre i vei i noen timer så blir det så mørt, atte. :elgjegerdatter:
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør jeg med (mulig) seigt elgkjøtt?Jeg ville kokt elgkjøttsuppe med masse gode grønnsaker og buljong i |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
![]() Sv: Hva gjør jeg med (mulig) seigt elgkjøtt?Men atte, jeg kan altså velge mellom å steke det veldig lenge på 60 grader, eller noen timer på omtrent dobbel temperatur. Hva blir egentlig forskjellen på resultatet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
etterpåklokest
|
Jeg bruker elgkjøtt i alt mulig av gryter. Med et mulig unntak for fiskegryter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Teacher.
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør jeg med (mulig) seigt elgkjøtt?La kjøttet ligge å mørne i romtemperatur natten over, og så lager du en deilig elggryte.
![]() |
#18 |
Sperret
![]() |
![]() Sv: Hva gjør jeg med (mulig) seigt elgkjøtt?Skjær kiwi i skiver å legg på kjøttet, da har du mørt kjøtt på ett par timer |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Står på egne ben
![]() Sv: Hva gjør jeg med (mulig) seigt elgkjøtt?Jeg ville laget viltgryte av det. Stek det først i strimler og kok det så ganske lenge med vann til rett over kjøttet. Bruk vannet til gryta, jeg har også brukt pose, og ha kjøttet oppi på slutten av koketiden. Både Rondane viltgryte og jegergryte er god. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|