|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Folkeeventyr for barn anno 2012Jeg holder på med en artikkel om folkeeventyrenes betydning for barns utvikling, og er intereressert i FP-foreldres synspunkter/erfaringer om det å lese de klassiske eventyrene for barn (Asbjørnsen og Moe, Brødrene Grimm, Perrault osv.).
![]() |
#2 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: Folkeeventyr for barn anno 2012De har fortsatt verdi og er veldig spennende for barn. Ungene tåler det så lenge fortellingen ender godt for helten. Det er ikke så lenge siden jeg leste det jeg tror er det orginale rødhetteeventyret for ungene i barnehagen. Blod og gørr, men happy ending. Mange barn med kulerunde øyne, ja, men de elsker det.
![]() |
#3 |
Sær og kresen
![]() Sv: Folkeeventyr for barn anno 2012Takk for bra svar, Meissa. Den artikkelen kunne jeg tenkt meg å lese. Vet du om den er å få tak i noe sted?
![]() |
#4 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: Folkeeventyr for barn anno 2012Artikkelen ble publisert i "Barnehagefolk" nr 2 i 1988. Jeg har den i et kompendie som vi brukte i norskfaget på førskolelærerutdanninga i 2009. Jeg hadde Toril Sverdrup som lærer i pedagogikk på første året og venninna mi hadde henne i småbarnspedagogikk. Grepa dame.
![]() |
#5 |
Sær og kresen
![]() Sv: Folkeeventyr for barn anno 2012Så utrolig snilt av deg! Jeg sender deg en melding.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Folkeeventyr for barn anno 2012Jeg leser Asbjørnsen og Moe for 1. og 2. klassen jeg underviser i. Superengasjerte barn som elsker historiene og magien. Jeg tror overhodet ikke de er utdaterte. Tvert i mot tror jeg barn trenger de, som en motvekt for alle actionfyllt cartoon-barnetv. Vi jobber med å lytte til historiene, og ved hjelp av fantasien skape mentale bilder. Utrolig morsomt og fengende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Folkeeventyr for barn anno 2012Endel av de vi har lest, har vanskelig språk. Kanskje særlig Asbjørnsen og Moe? Vi har modernisert når vi har lest, ellers forstår ikke barna innholdet skikkelig.
![]() |
#8 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Folkeeventyr for barn anno 2012Jeg har lest mye eventyr for ungene (særlig Herremannen) de siste årene. Det jeg merker er det samme som tiddelibom - selv om innholdet i mange er spennende, er språket ofte veldig tungt og vanskelig tilgjengelig, særlig hos A og M. Selv den svært språkbevisste 10-åringen min får ofte trøbbel med dem. Brødrene Grimm er språklig enklere og har slått bedre an når jeg bare har funnet de gode historiene. For det er slett ikke alle eventyrene som appellerer til unger, men det er i grunnen helt greit.
![]() |
#9 |
flisespikker
|
![]() Sv: Folkeeventyr for barn anno 2012Poden vår har satt stor pris på eventyr, både A&M, H. C. Andersen og Brødrene Grimm. (Han har også vært veldig entusiastisk til å lese om gresk mytologi; jeg tenker det er en grunn til at noen historier har overlevd i hundrevis eller tusenvis av år!).
![]() |
|
|