Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Palmeoljeguide

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-12, 12:23   #1
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Palmeoljeguide

Regnskogfondet og Grønn hverdag har laget en guide hvor man kan sjekke hvilke matvarer som inneholder hvor mye palmeolje. Nyttig!
www.regnskog.no/bevisst-forbruker/palmeoljeguide

Se her for mer info: http://www.regnskog.no/bevisst-forbr...opp-regnskogen

Gammel 25-01-12, 12:46   #2
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Palmeoljeguide

Takk for link!

Gammel 25-01-12, 12:57   #3
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Denne skal jeg bruke.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 14:29   #4
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Glitrende, takk. =)

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 14:47   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne gikk jeg akkurat inn her for å legge inn! Veldig smart.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 14:51   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nestlé nekter å oppgi, faktisk.

Heldigvis er Freiasjokoladene greie!

Gammel 25-01-12, 15:01   #7
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For ein gangs skyld kjem Toro bra ut. Det er bra for meg

Ellers listar eg meg stille ut av denne tråden, for eg er ikkje så opptatt av om eg får i meg palmeolje eller ikkje. Gir Nestlè-grøt til babyen og lar 4-åringen ete Eldorado-nudlar til kvelds. Fysjameg...

Gammel 25-01-12, 15:07   #8
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Oi, denne skal jeg inn og lese en dag jeg har bedre tid.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 15:15   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Ellers listar eg meg stille ut av denne tråden, for eg er ikkje så opptatt av om eg får i meg palmeolje eller ikkje. Gir Nestlè-grøt til babyen og lar 4-åringen ete Eldorado-nudlar til kvelds. Fysjameg...

Du skal få gjøre hva du vil med egen kropp, men palmeolje er ikke bare et problem for deg, isolert.

Sitat:

Palmeoljeproduksjon er en av de viktigste årsakene til at regnskogen ødelegges. 85 prosent av all palmeolje kommer fra Indonesia og Malaysia, der avskoging er et stort problem. Verdens forbruk av palmeolje er fordoblet de siste ti årene, og dersom det fortsetter i samme tempo vil vi se en ny dobling innen 2020. Palmeoljeproduksjonen truer både mennesker og dyr, og orangutangen står i fare for å bli utryddet på grunn av den regnskogsødeleggende oljen.

Gammel 25-01-12, 16:41   #10
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Du skal få gjøre hva du vil med egen kropp, men palmeolje er ikke bare et problem for deg, isolert.

I know! Men det er ein jungel der ute av ting ein kan og bør boikotte dersom ein skal vere politisk korrekt og eg orkar rett og slett ikkje å forholde meg til alt sammen. All ære til dei som orkar det, men eg gjer det ikkje. Eg har nok med å finne ut kva eg skal ha til middag når eg er på butikken. Dersom eg i tillegg skal passe på at det ikkje er politisk ukorrekte ingrediensar i det et kjøper blir det litt overload for meg. Eg får heller kompensere med å støtte bevaring av regnskogen økonomisk.

Og når det gjeld kosthold passar eg på at vi får i oss fisk 1-2 gangar for veka, mest mulig reinskore kjøtt, grovt brød og frukt og grønt kvar dag og begrenser sukkerinntaket så godt eg kan. Så får vi heller få i oss litt palmeolje og glutamat.

Gammel 25-01-12, 17:11   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjempefin link. Jeg prøver å passe meg for palmeolje, har bla. begynt å lage min egen margarin. En annen ting man bør huske på, men som dessverre få tar hensyn til, er kjøttproduksjonen, som vel er den største årsaken til ødeleggelse av regnskog.

Gammel 25-01-12, 17:19   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå bruker ikke jeg Toro (med svært få unntak), men jeg synes dette var litt kjekk lesning.

Sitat:

To klassikere forsvinner

Fra Toro forsvinner blant annet to klassikere, brun saus i blokk, med og uten løk.
– Årsaken er at vi ikke klarer å bytte ut palmeoljen i disse to produkter. Vi har byttet ut palmeolje med raps- eller solsikkeolje i over 500 Toro-produkter, men disse to klarte vi ikke å erstatte med bedre olje. Derfor fjerner vi dem, sier Geir Holen, kommunikasjonsrådgiver i Rieber & Søn ASA.

Herfra.

Gammel 25-01-12, 17:22   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusen takk!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 17:22   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes forrestenToro har gjort mye bra i det siste, selv om jeg spiser det i svært liten grad.

Gammel 25-01-12, 17:27   #15
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Tusen takk for link!

Det er bare ostepop som er den syndefulle hos oss (meg). Nok et signal om at kostholdet mitt er litt av det begrensede slaget, kanskje.

Gammel 25-01-12, 17:29   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Tusen takk for link!

Det er bare ostepop som er den syndefulle hos oss (meg). Nok et signal om at kostholdet mitt er litt av det begrensede slaget, kanskje.

Nei, hvorfor det?

Jeg spiser nesten ikke noe (om noe i det hele tatt) på lista. Men jeg synes jeg har et sunt kosthold.

Gammel 25-01-12, 18:27   #17
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

I know! Men det er ein jungel der ute av ting ein kan og bør boikotte dersom ein skal vere politisk korrekt og eg orkar rett og slett ikkje å forholde meg til alt sammen. All ære til dei som orkar det, men eg gjer det ikkje. Eg har nok med å finne ut kva eg skal ha til middag når eg er på butikken. Dersom eg i tillegg skal passe på at det ikkje er politisk ukorrekte ingrediensar i det et kjøper blir det litt overload for meg. Eg får heller kompensere med å støtte bevaring av regnskogen økonomisk.

Og når det gjeld kosthold passar eg på at vi får i oss fisk 1-2 gangar for veka, mest mulig reinskore kjøtt, grovt brød og frukt og grønt kvar dag og begrenser sukkerinntaket så godt eg kan. Så får vi heller få i oss litt palmeolje og glutamat.

Politisk ukorrekte ingredienser. Vet du hva? Det går fint an å velge og forholde seg til noen store globale utfordringer om du ikke velger alle.

Sorry, men blir bare så provosert av denne type holdninger.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 18:32   #18
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så får vi heller få i oss litt palmeolje og glutamat.

Spis glutamat så mye du bare vil, men palmeolje handler altså ikke (bare) om din personlige ernæring.

På samme måte som Nestlé barnegrøt ikke handler om at det er for mye sukker, men om å ikke benytte seg av anledningen til å si fra at som mor/far så har du et minimum av solidaritet med foreldrene til de titusener av babyer som dør hvert år fordi Nestlé er for opptatt av profitt til å ville følge WHO sine standarder for markedsføring av morsmelkserstatning.

For noen av oss handler ikke dette om å være "politisk korrekt", men om å skue bittelitt utenfor egen kjernefamilie. Eventuelt tenke noen år fram i tid, ettersom også dine barn kan merke de negative konsekvensene av mangel på regnskog.

Gammel 25-01-12, 18:34   #19
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hørte rykter om på jobb i dag at FBI i kveld skulle handle om palmeolje.

Jeg unngår det så godt jeg kan selv.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 18:42   #20
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Alle kjeks jo!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:11.