Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Krydderurter?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-12, 22:07   #1
Leandra
Superduperaktiv

Leandra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Krydderurter?

Hvorfor dør krydderurtene mine alltid etter en dag eller to?
Kjøper dem i matbutikkene, og da er de helt fine. Men jeg får aldri brukt dem mer enn en gang, fordi de visner ALLTID Har prøvd å ta av plasten, ha på plasten, ikke la dem stå i trekk osv..Visner uansett"drømmer om kjøkken benken full av friske urter uten å dyrke dem selv.."

Gammel 26-01-12, 22:20   #2
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Krydderurter?

De vil ha lys, vinduskarm er bra!

To gode råd: kjøpeurter holder seg mye bedre hvis du setter de i en vanlig potte og spanderer på mer jord.

Ellers sett de i en liten bolle og fyll bollen med vann. Enklere enn tefat for da slipper du vanne så ofte.

Gammel 26-01-12, 22:21   #3
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Eva SOlo urtepotter og litt ekstra jord. På den måten får jeg basilikumplanter til å leve i (nesten) evigheter.

Gammel 26-01-12, 22:23   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har Eva Solo. De dauer hos meg. Jeg fatter det ikke. Har gitt opp.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 22:25   #5
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg har også mine i små boller, som jeg fyller litt vann i hver dag. Da holder de 2-3 uker, stort sett såpass at jeg får brukt dem opp, i alle fall. Om sommeren har jeg urter i krukke på verandaen. Egensådde holder mye bedre og tåler mer. : på tide å kjøpe frø snart :

Eva Solo-potta mi ligger nederst i skap-drivhuset. Jeg fikk det aldri til å funke.

Gammel 26-01-12, 22:46   #6
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

kjøpe urter på hagesenter i steden for på matbutikken.

Gammel 26-01-12, 22:57   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Basilikum overlever i Eva Solo-potter, men alt annet må jeg potte om og sørge for at jeg tynner dem ut når jeg bruker urtene. Dra opp litt her og der.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 23:06   #8
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lært at krydderurter må tynnes ut når man tar det man vil ha, som i at man ikke forsyner seg av en bunke, eller klipper av en lengde, men tar et stråd her og der. Om det funker vet jeg ikke. Jeg har stort sett alltid hatt velvillige krydderurter plantet ute om sommeren, og har lite erfaring med krydderurter på benken.

Gammel 26-01-12, 23:14   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg setter dem på oasis i blomsterpotte. De jeg har nå er fire og to mnd. Kjøpt på rema til en tier hver.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 23:24   #10
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det er vanskelig å få urter til å overleve særlig lenge. Pleier å ta det jeg ikke får brukt opp og ha ferdigkuttet opp i isbitformer, helle over vann og fryse ned. Da kan jeg ta en terning eller to i maten jeg lager.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:17.