Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Erteproblem

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-12, 17:43   #1
Fnissa
Aktiv

Fnissa sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Sørlandet
Fnissa er litt kul
Spørsmål

Erteproblem

I dag skulle jeg koke ertesuppe, med salt svineknoke. Satte ertene i rikelig med vann på kjøkkenbenken i går ettermiddag..

Begynte å koke på knoken halv 12, hev i ertene (kokte de opp først i en annen gryte og helte av dette vannet, for å unngå luft i magen..), løk, purreløk og persille klokken halv ett. Da klokken ble halv to begynte jeg å skrelle/kutte opp poteter og gulrøtter og hadde dette i. Planen var ā spise klokken to.

Men.... Ertene ble jo aldri kokt! Jeg drøyde det til halv tre for å se, men det var like galt! Hva kan ha gjort at ertene nektet å bli myke etter to timers koking?

Fnissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:49   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erteproblem..

Jeg gjorde helt det samme i går og brukte gule erter og gule splitterter. Det var mørt etter kort tid. Svineknoken, derimot, den tok sin tid.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:50   #3
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Erteproblem..

Jeg ville ha kokt ertene ferdig i egen gryte, også hatt de i suppen mot slutten. Når man har diverse ingredienser i en gryte kan det være at kokepunktet endrer seg og ikke er hundre grader mer. Dermed blir det vanskeligere å få kokt enkelte ingredienser som krever høy temperatur. Det samme skjer om man forsøker å koke poteter i tomatgryter, f.eks bacalao.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 18:45   #4
Fnissa
Aktiv

Fnissa sin avatar

Fnissa er litt kul
Standard

Sv: Erteproblem

Aha.. Så da var kanskje ikke temperaturen høy nok for ertene.. :-) Jeg kommer nok til å koke dem for seg neste gang ja.. For ett styr å sortere vekk ertene.. :-P Og veldig kjedelig når jeg hadde gleder meg til å lage dette.. Takk og pris for at jeg ikke hadde invitert gjester! Det hadde vært ganske så flaut tror jeg.. ;-) hehe.. Kommer også til å sette svineknoken på en halvtime tidligere neste gang, den var gjennomkokt, men jeg liker det best når kjøttet nesten detter av beina av seg selv.. ;-)

Gammel 29-01-12, 18:47   #5
Fnissa
Aktiv

Fnissa sin avatar

Fnissa er litt kul
Standard

Sv: Erteproblem

Takk for svar forresten! :-)

Svar

Emneord
ertesuppe

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:00.