Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kakebake-tipsetråd

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-12, 20:46   #1
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Kakebake-tipsetråd

Etter å ha kikket igjennom Salt baker-tråden og nesten kuppet den, fant jeg ut at en egen tråd var tingen.

Jeg har handlet inn en del kakestæsj i dag. Og skal prøve meg på å bake fancy kake til feiring av toåringen vår.

Og da har jeg selvfølgelig tusen spørsmål.

Så i denne tråden tenkte jeg vi kunne tipse hverandre om hva som er lurt og ikke.
Oversettelser av oppskrifter vi finner på nett. Hvor får man tak i forskjellig stæsj, osv osv. Var ikke det en lur idè?

Gammel 02-02-12, 20:49   #2
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kakebake-tipsetråd.

Ok, jeg starter.

Tenkte først å bake en gulrotkake å ha fondant utenpå. Men så fant jeg nå en red-velvetkake jeg fikk veldig lyst til å prøve. Salt syns den er god, og da stemmer jo det helt sikkert. Hos Bakerella.com fant jeg oppskriften.

Siden jeg ikke har erfaring med engelske oppskrifter så syns jeg det er litt vanskelig.
Hva er feks buttermilk? Cocoa regner jeg med er det jeg får kjøpt i helsekost?
Og hvilken olje er best å bruke når det bare står oil?

Hvor mye er 2oz, og cups?

Jeg er en ekte nybegynner, og det blir garantert fiasko. Men arti å prøve lell.

Gammel 02-02-12, 20:50   #3
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Jeg har dessuten en slik halv ball-form. Og lurer på hvor mye røre jeg må ha i den for at den ikke skal flomme over, eller at det skal bli for lite. Noen som har bakt med slik form?

Gammel 02-02-12, 20:56   #4
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kakebake-tipsetråd

Buttermilk er kjernemelk, men jeg lager en erstatning. Bruker 1 ss 7 % eddik per 2,5 dl melk. Ha det i, og la det stå i 5 minutter.

1 cup = 2,4 dl (eller 2,36 faktisk)
2 oz (unser) = 4 ss

Gammel 02-02-12, 21:01   #5
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Tusen takk.
Selger de ferdig kjernemelk over there da?

Ser denne kaken er veldig fuktig. Vurderer å lage muffins av den i stedet kanskje. Vet ikke enda. Oioioi, disse valgene.

Gammel 02-02-12, 21:04   #6
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg har dessuten en slik halv ball-form. Og lurer på hvor mye røre jeg må ha i den for at den ikke skal flomme over, eller at det skal bli for lite. Noen som har bakt med slik form?

Har prøvd en gang med sjokoladekake... Aldri mer!
Først hadde jeg i for mye røre. Det rant utover hele stekeovnen. Den måtte da rengjøres før jeg satte kaka inn igjen. Så sto den i ovnen i over 3 timer og var rennende i midten fortsatt. (-Jeg sjekket jevnlig med en stekepinne.) Etter disse 3 timer var den også blitt svart på toppen. Vel, jeg skjærte av det brente, la over aluminiumsfolie og stekte videre i 1 time. Den var da fortsatt rennende inni og klokka var nærmere 2 på natta, så jeg gav opp. Trenger jeg si at kaka gikk rett i søpla?
Denne forma brukes kun til gele i heimen hos oss...

-Men lykke til!

Gammel 02-02-12, 21:05   #7
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Jepp, den er veldig fuktig, den red velvet. Nydelig som cupcakes da!

Gammel 02-02-12, 21:09   #8
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av M&M, her.

Har prøvd en gang med sjokoladekake... Aldri mer!
Først hadde jeg i for mye røre. Det rant utover hele stekeovnen. Den måtte da rengjøres før jeg satte kaka inn igjen. Så sto den i ovnen i over 3 timer og var rennende i midten fortsatt. (-Jeg sjekket jevnlig med en stekepinne.) Etter disse 3 timer var den også blitt svart på toppen. Vel, jeg skjærte av det brente, la over aluminiumsfolie og stekte videre i 1 time. Den var da fortsatt rennende inni og klokka var nærmere 2 på natta, så jeg gav opp. Trenger jeg si at kaka gikk rett i søpla?
Denne forma brukes kun til gele i heimen hos oss...

-Men lykke til!

Oi da.

Jeg bør med andre ord ordne meg med en liten kriseløsning altså. Er det det du forsøker å si meg?

Gammel 02-02-12, 21:09   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker skummet kulturmelk som erstatter for kjernemelk og det funker som ei kule.

Gammel 02-02-12, 21:09   #10
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Jepp, den er veldig fuktig, den red velvet. Nydelig som cupcakes da!

Må tenke litt i morgen med andre ord. Lørdag blir bakedag tror jeg.

Gammel 02-02-12, 21:56   #11
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Siden jeg ikke har erfaring med engelske oppskrifter så syns jeg det er litt vanskelig.
Hva er feks buttermilk? Cocoa regner jeg med er det jeg får kjøpt i helsekost?
Og hvilken olje er best å bruke når det bare står oil?

Hvor mye er 2oz, og cups?

Jeg er en ekte nybegynner, og det blir garantert fiasko. Men arti å prøve lell.

Cocoa = kakao

1oz (ounses) = 28,35 gram (100 gr er ca 3,5oz)
1 cup er rett rundt 2,5 dl

Gammel 02-02-12, 22:03   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Google er din venn når du skal oversette mengde og temperatur. Du skriver for eksempel "2 cups in dl" og svaret kommer frem. Det samme kan du gjøre med temperaturer og valutakurser.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 23:26   #13
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Cocoa = kakao

Jeg har ingen unnskyldning, jeg brukte ikke huet.

Gammel 03-02-12, 02:48   #14
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selger de ferdig kjernemelk over there da?

Alle noenlunde store matbutikker har det.

Når du opererer med amerikanske mål, husk at oz (ounces) er både et flytende mål og et vektmål.

Gammel 03-02-12, 08:39   #15
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Google er din venn når du skal oversette mengde og temperatur. Du skriver for eksempel "2 cups in dl" og svaret kommer frem. Det samme kan du gjøre med temperaturer og valutakurser.

Åh, jeg har kun brukt det i valuta

Jeg på deg Mjau! Jeg er ikke så god på denne type kaker, jeg eier ikke tålmodighet

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 16:02   #16
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Jeg er veldig spent på hvordan dette går altså. Den skal jo egentlig stekes i to former står det. Betyr det at det er dømt til å mislykkes om jeg steker den i en slik halv ball-form da kanskje. Jeg skjelver i knærne, og må visst kjøpe inn til gulrotkake i tillegg bare sånn i tilfellet...

Gammel 05-02-12, 19:41   #17
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Da kan jeg på det varmeste anbefale vaniljemuffinsene til Salt, med smørkrem fra Magnolia cupcakes. Med fargen violet fra cacas på halvparten av muffinsene, og resten i naturell, ble det rett og slett lekkert.

Red velvet-kaken, ble ikke like vellykket da den første så ut som et krater, og jeg da ikke hadde mer rød farge igjen. Men denne dama visste råd, og farget neste bunn med lilla, så da ble det to lag i denne.

Pyntet med sukker fondant, ferdig kjøpt. Og lagde en krone i melis med eggehvite og sitron. Den lagde jeg kvelden før. Fytti rakkern, den var vanvittig skjør, men det gikk jo bra da.
Som fyll brukte jeg vanlig fyll for gulrotkake med philadelphiaost, melis og smør. Pluss litt vaniljesukker.

Dette var virkelig ikke så vanskelig som jeg trodde. Det tok bare litt tid. Men gøy var det, og kommer nok til å bake noe liknende igjen. Det ble i alle fall populært her i ettermiddag. Og Nessie har jo allerede bestillt.

Gammel 05-02-12, 19:48   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og du er nybegynner!? Det ser helt superproft ut!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 19:53   #19
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Takk.
Ja, jeg er faktisk det. Og det viser egentlig bare at det faktisk ikke er vanskelig altså. Bare man har lyst og litt tålmodighet.
Det var helt klart kronen som var det vanskeligste. Og kakebunnen, som jeg egentlig aldri har vært god på.

Slike cupcakes har jeg laget før da, men ikke så fine som nå, da jeg kjøpte en skikkelig stor sprøytetupp. Og den smørkremen var helt fantastisk i forhold til de jeg har smakt før.

Gammel 05-02-12, 20:17   #20
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Hvilken sprøytetupp brukte du? Den største jeg har er nr 32..

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:51.