Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

[Klesvask] Dunjakke med blod på

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-12, 15:27   #1
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

[Klesvask] Dunjakke med blod på

OK, dramatikk på skolen til ungene i dag gjør at Frøknas dunjakke har fått noen (relativt små) blodflekker på seg og må vaskes. Jeg har aldri vasket dunjakke før, og heller ikke klær med blod, så jeg lurer på to ting:

1. Trenger jeg å gjøre noe med flekkene før jeg vasker jakken? Ha noe på, legge jakken i noe el.l.

2. dunjakker tromles tørre? Det står nemlig det i vaskeanvisninga til jakken, men jeg har ikke trommel og kjenner ikke noen som har heller. Er det bare å levere jakken på renseri først som sist?

Gammel 03-02-12, 15:29   #2
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Klesvask] Dunjakke med blod på

Duna samler seg i klumper, så det lønner seg å tromle ja.
Zalo og kaldvann funker greit på proteinflekker forresten.

Gammel 03-02-12, 15:29   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ferske blodflekker fjernes best med kaldt vann tror jeg, ville prøvd å ta dem før vask i maskin. Men jakken må tromles. Den blir flat og rar ellers.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 15:30   #4
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

1. Jeg ville hatt på Bio Tex flekkfjerninsspray på flekkene

2. JA du må tromle. Lenge, gjerne med tennisballer inni.

Lykke til. Om du ikke kjenner noen med trommel, må du nok levere den inn til vask på renseri. Men pass på at de tørker den EKSTRA lenge. Vi måtte tilbake med parkasen til mannen tre ggr før jeg var fornøyd en gang vi leverte den inn. Den var fuktig inni og dunet klumpet seg..

Gammel 03-02-12, 15:39   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Skyll først vekk så mye du kan med kaldt vann varmt vann får blodet til å lever seg fast. Deretter tar du flekkfjerner på og vasker.

2. Ja. Tromles med et par-tre tennisballer.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 17:27   #6
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Gammel 03-02-12, 17:33   #7
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ville prøvd med neglebørsten, du sier jo at det er små flekker?

Gammel 03-02-12, 17:42   #8
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Heldigvis var flekkene mye mindre enn Frøkna fikk meg til å tro (hun er ganske dramatisk av seg ), så jeg fikk dem av med å skrubbe litt direkte på dem. Puh. Skjønner at jeg får satse på en renseritur før jakken legges bort for våren.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:28.