Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Barn som reiser alene (innenlands) - får man følge til gaten?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-12, 10:51   #1
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Barn som reiser alene (innenlands) - får man følge til gaten?

Vi får besøk av tremenningen til gutta i helgen og sist hun reiste alene så fikk vi alle følge inn til gaten når hun skulle dra.
Men mener å ha lest at man ikke får komme innenfor sikkerhetssonen så lett lengre? Noen som vet hvordan det er nå?

Gammel 09-02-12, 10:57   #2
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn som reiser alene (innenlands) - får man følge til gaten?

Jeg vet ikke hvordan, men så noen hadde følge når vi returnerte fra Værnes. Jeg ville ringt den aktuelle flyplassen og spurt.

Gammel 09-02-12, 10:58   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man må vise boardingkort i sikkerhetskontrollen nå, så "hvem som helst" kan ikke bare gå ut til gaten. Men hvis man følger barn som reiser alene, får man en bekreftelse på det ved innsjekking, mener jeg, og kan vise denne i sikkerhetskontrollen.

Gammel 09-02-12, 10:59   #4
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Ja, du får følge helt inn. Jeg mener å huske at man fikk et skjema man måtte fylle inn eller noe. Jeg er ikke helt sikker.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 11:05   #5
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

På Flesland og Sola får man følge helt inn. Vet ikke om hele storfamilien får være med inn, men en voksen får bli med inn til gaten. Tror flyselskapet foretrekker at vi har kontrollen så lenge som mulig.

Dataene er fra da storebror fløy til Stavanger i helga. På vei hjem var fetter med, også han var vel med gjennom sikkerhetskontrollen antar jeg.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 11:27   #6
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Femåringen min fløy alene fra Flesland til Amsterdam i høst. Begge voksne som fulgte (mormor og morfar) fikk følge helt til gaten.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 11:27   #7
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Ringte og spurte, dette er på Gardermoen, Widerøe og det kommer visst litt an på de i sikkerhetskontrollen!! Hun har akkurat fyllt 12 år og da er hun å anse som voksen og kan reise helt alene.. huff.

Men det kommer visst også an på om hun har billetten rundt halsen eller ikke og jeg er litt usikker på hva slags billett som er bestilt, får ikke tak i mamman akkurat nå.
Tidligere har vi vært med inn, hele hurven og hatt en voldsom farvel-scene og det synes hun jo er såååå stas... jenter liker oppmerksomhet, vettu.

Og så har jeg kunnet shoppe litt i butikkene der også, det er jo også litt av morroa.
Men da vet vi at uansett er det kun en som isåfall får være med innenfor sikkerhetssonen.

Jeg skal spørre ved sikkerhetskontrollen i morgen når vi henter.

Gammel 09-02-12, 11:31   #8
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Man man alltid be om assistanse. Da vil hun uansett bli fulgt til gate av flyplasspersonell. Tror nok jeg ville gjort det om 12 åringen er lite reisevant.

Gammel 09-02-12, 11:58   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er barnet mellom 5 og 12 år, så man betale for "reiser alene"-opplegg, og følge til gaten, barnet må hentes i andre ende og kvitteres ut og slikt. Mellom 12 og 15, tror jeg (sikkert avhengig av flyselskap) kan man velge om barnet skal reise "som voksen" (uten assistanse) eller om man skal betale det tillegget man gjør for yngre barn og få assistanse og få følge til gaten og slikt. Så kan man selv vurdere hvor trygg og reisevant den aktuelle 12-åringen (og foreldrene ) er.

Gammel 09-02-12, 12:01   #10
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Men uavhengig av flyselskap kan man vel be om assistanse. Slik assistanse som bare utføres av flyplasspersonell. Jeg fikk det en gang jeg reiste med små barn og hadde forstuet foten. De hjalp til med bagasje og sørget for at vi slapp å stå i kø ved sikkerhetssjekk og ved gate.

Gammel 09-02-12, 12:03   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

Men uavhengig av flyselskap kan man vel be om assistanse. Slik assistanse som bare utføres av flyplasspersonell. Jeg fikk det en gang jeg reiste med små barn og hadde forstuet foten. De hjalp til med bagasje og sørget for at vi slapp å stå i kø ved sikkerhetssjekk og ved gate.

Jo, men akkurat når det gjelder 12-15-åringer, så har de allerede et opplegg på plass for dette, og jeg synes vel man bør velge dette opplegget dersom man har en 12-åring som man ikke synes er voksen/reisevant nok til å klare seg selv. Kanskje de til og med vil be om at man gjør det, dersom man ringer og spør om assistanse på forhånd - det ville jeg egentlig forventet, men jeg vet jo ikke.

Gammel 09-02-12, 12:23   #12
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Standard

Ja, jeg så at det er muligheter til å velge assistanse fra 12-15 år. Må finne ut av hva slags billett som er valgt.
Uansett så kan vi jo øve på hva hun må gjøre ved sikkerhetskontorllen og at hun selv finner flightnr. og gaten hun skal til.
HUn drar visst med buss til et senter på shopping alene så hun har da vært ute på tur før.
Og denne flyreisen til/fra OSlo har hun tatt mange ganger til oss - med assistanse - så hun kjenner jo rutinene.

Lillesøsteren skal kanskje også begynne å være med og skal ha flere år med assistanse så da kan hun jo uansett bare dilte etter bak....
Takk for alle svar.

Gammel 09-02-12, 12:50   #13
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sitat:

Med et ledsagerbevis kan én foresatt følge barn som reiser alene innenlands helt ut til flyet. Ledsagerbevis utstedes av innsjekkingspersonalet mot fremvisning av legitimasjon med bilde. Spør om ledsagerbevis når du sjekker inn for barnet ditt. Ved ankomst venter de foresatte på barnet utenfor bagasjehallen.

Hentet herfra.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 12:54   #14
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ikke noe problem å følge barn inn.
Man sier bare i fra til den som sjekker boardingkortene i sikkerhetskontrollen at man skal følge barn inn.
Man kan også følge barn som flyr til utlandet, men man må da gå ut via tollen.

Jeg fulgte barne mine helt til den innerste passkontrollen når de reiste til London i romjula og det var ikke noe problem.

Gammel 09-02-12, 13:10   #15
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Barn som reiser alene får ha følge helt til gaten av 1 voksen. Før kunne jeg og min mor følge, men nå er det bare 1 som får være med. Dessuten må man vente ved gaten til flyet er lettet.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 13:11   #16
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Foreløpig har det ikke vært noe problem for meg å følge jentene mine til gate når de har vært hos familie,men da har de hatt "UM"-mappene hengende rundt halsen,så det er synlig at de reiser alene. Nå blir yngstejenta mi 12 i april,så da får man kanskje ikke kjøpt assistanse lenger. Kjenner terskelen for å sende de alene med fly om jeg ikke får følge de til gaten blir høyere,men håper jeg kan få være med de litt til. Det er sannelig ikke bare-bare å finne fram på Gardermoen,og det er ikke alltid flyet går fra den først oppsatte gaten,da blir det veldig forvirrende. Men,om det er eget opplegg for barn fra 12-15,kan jeg sikkert puste lettet ut litt til.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 14:02   #17
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Mener man kan kjøpe assistanse til de er 18.

Gammel 13-02-12, 08:48   #18
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Standard

Da har vi avlevert en fornøyd 12 åring og både jeg og storebror fikk følge til gaten.
Jeg leste ikke det Arkana har linket til bra nok for der stod det...

Da vi kom til innsjekken sa vakten at jeg skulle hatt en skjema til, ja et sånt ledsagerbevis for min gutt også. Altså et ledsagerbevis for meg - som jeg fikk helt automatisk siden jeg stod der sammen med henne.
Storebror stod også der men det var ikke noe spørsmål om han skulle få.. jeg fulgte ikke så godt med på hva vi fikk tilbake av papirer.....

Men det gikk fint. Jeg og storebror fulgte til gaten og jeg fikk glant litt på klær på innenlands.
Neste gang ber jeg om to ledsagerbevis om storebror skal være med innenfor sikkerhetssonen sånn at det blir helt riktig.

Gammel 13-02-12, 09:08   #19
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor møter man barn som kommer reisende alene til Gardermoen?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 09:18   #20
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Hvor møter man barn som kommer reisende alene til Gardermoen?

Jeg har alltid møtt mine nede i ankomsthallen. Står og venter der fra jeg ser på tavlen at flyet har landet,og får som regel følge inn og hente bagasjen. Men,mine flyr alltid innenlands,da.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:50.