Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Savner du Fantasy på norsk?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-12, 18:31   #1
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Savner du Fantasy på norsk?

Sitat:

Norsk forlagsbransje er en gammel dame som ønsker å dø hjemme, omgitt av sine nærmeste.

Så sier forfatteren bak "Song for Eirabu", Kristine Tofte, i kronikken der hun kritiserer forlagsbransjen for å ikke satse mer på Fantasy-sjangeren.

Jeg må innrømme at jeg personlig ikke har hatt helt sansen for Fantasy. Muligens har jeg ikke god nok fantasi til å se for meg alt og da blir det litt kronglete å holde styr på handlingen. Men "Song for Eirabu" var et herlig unntak. Ellers er det sønnen i huset som er Fantasy-leseren her. Og han foretrekker engelsk.

Så da lurer jeg litt på hvordan dere andre tenker. Er Fantasy på norsk et savn? Foretrekkes engelsk fordi det bare er sånn eller har det noe å gjøre med kvaliteten på oversettelsene?

Jeg tror jeg kjenner flere som per i dag sjelden leser annet enn Donald som antageligvis hadde storkost seg med Fantasy i god norsk oversettelse, men som skyr engelske bøker. Så kanskje er det slik at forlagsbransjen går glipp av et marked større enn den delen som foretrekker å lese engelsk?

Noen tanker?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 18:37   #2
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Savner du Fantasy på norsk?

Det er da ikke riktig at det ikke gis ut fantasy på norsk. Det gis bare ikke ut på voksenavdelingen, og det kan man jo godt mene noe om.

Personlig syns jeg ikke det spiller så stor rolle om fantasyen jeg leser opprinnelig var norsk eller om jeg leser den på engelsk.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 18:41   #3
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror norsk forlagsbransje kommer til å slite i forhold til hvor lett tilgjengelig engelskspråklig (og andre språk også, for den del, men det er nå en gang engelsk de aller fleste behersker godt) uavhengig av sjanger. Den kommer til å sveve inn i solnedgangen på sin egen lille boksky. Det er en stadig større andel av befolkningen som leser engelsk ubesværet, vil jeg tro.

Jeg har forøvrig lest Song for Eirabu, med all velvilje jeg eide i meg, men noe så traurig, kjedelig og uforløst har jeg knapt lest før eller siden. Dessverre.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 19:50   #4
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Det brukte å irritere meg veldig. Helt til jeg kjøpte en Kindle. Endelig kan jeg lese ut en god fantasy/science fictionbok uten redsel for å ikke finne en ny

At det koster mye mindre er heller ikke et aber. Jeg leser vel tre ganger så mye nå som pre-Kindle

Gammel 10-02-12, 19:51   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For min del, nei. Jeg leser fint lite fantacy i utgangspunktet, og det jeg leser av den sjangeren, det leser jeg på engelsk.

Gammel 10-02-12, 21:45   #6
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Gammel 10-02-12, 21:54   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser stort sett engelsk litteratur og har aldri savnet fantasy på norsk. Det er ikke mangelen på norsk fantasy som kommer til å ruinere norsk forlagsbransje til slutt, tror jeg. : ser norsk versjon av Amazon i glasskulen:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:33.