|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() Tvinges ut av legeyrket?Det har vært litt i media om dette i det siste og det er et ganske komplekst spørsmål. Det dreier som om fastleger som vil reservere seg mot å henvise kvinner til abort, skrive ut prevensjon og henvise lesbiske til kunstig berfruktning.
![]() |
![]() |
#2 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tvinges ut av legeyrket?Jeg skjønner at det må være fryktelig vanskelig for en lege som mener (og det må da være fullt forståelig at noen faktisk kan mene det) at abort er drap, å faktisk bidra til at dette blir utført. Likevel, på samme måte som jeg mener at man kan la sin religiøse overbevisning ligge igjen hjemme i politiet (les hijab-debatten) mener jeg at legene må finne må finne seg en annen jobb dersom de ikke klarer akkurat denne biten. Så vidt jeg har skjønt, er det vel en god del legejobber der man slipper å havne opp i denne typen problemstillinger? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
flisespikker
|
![]() Sv: Tvinges ut av legeyrket?Hvis man av personlig overbevisning ikke kan/vil utføre deler av en jobb, så må man jo la være å påta seg denne jobben. De trenger jo ikke engang tvinges ut av legeyrket, det finnes helt sikkert mange stillinger for leger som aldri er involvert i abort eller prevensjon.
![]() |
#4 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Tvinges ut av legeyrket?De burde finne seg en annen jobb enn fastlege dersom de ikke vil utføre nødvendige oppgaver som en fastlege skal gjøre. Det burde være mange alternativer, så det er ikke snakk om å tvinge noen ut av legeyrket.
![]() |
#5 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Tvinges ut av legeyrket?Jeg syns man bør skaffe seg jobber som man faktisk kan utføre - og kan man ikke drive prevensjonsveiledning og henvise til abort f.eks. så kan man ikke være fastlege, mener jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Tvinges ut av legeyrket?Jeg synes ikke de trenger å tvinges ut av legeyrket, men jeg synes de kan finne seg noe annet å gjøre enn å være fastlege for en haug med pasienter som stoler på at de får hjelp når de kommer til legen sin.
![]() |
#7 |
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tvinges ut av legeyrket?Som vanlig sier Hattifnatten det bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
can-jur
|
![]() Sv: Tvinges ut av legeyrket?Jeg vil tro at man visse typer prevensjon kan havne inn under dette:
![]() |
![]() |
#9 |
can-jur
|
![]() Sv: Tvinges ut av legeyrket?Også tenker jeg litt på om denne reservesjonsretten blir utvidet?
![]() |
![]() |
#10 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Tvinges ut av legeyrket?Hva om jeg skulle nekte å undervise homofile, blir det ikke omtrent det samme? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Like blid
![]() Sv: Tvinges ut av legeyrket?
Vi kan velge å bytte timer, slik at den som ev. har vansker med enkelte emner slipper å undervise i det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Tvinges ut av legeyrket?Det bør være elementæret for enhver hva det innebærer å være lege og har man store reservasjoner mot abort, henvisning til abort og utskriving av prevensjonsmidler så velger man ikke legeyrket eller unngår en posisjon som lege (gynekolog, fastlege e.l.) hvor man kan komme ut for situasjoner som går i mot ens overbevisning.
![]() |
#14 |
Like blid
Jeg vet ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
can-jur
|
Men du sier at du ikke kunne jobbet i forsvaret, av overbevisnings grunner. Da ville det jo vært rart å søkt jobb i forsvaret.... Og enda rarere å krevd at forsvaret skulle endre seg så du kunne jobbe der..... Evt kreve å få jobbe der, men reservert deg mot alt som hadde med krig å gjøre.
![]() |
![]() |
#16 |
maler
|
![]() Sv: Tvinges ut av legeyrket?Et tankeeksperiment; Hva om det ble tillatt med aktiv dødshjelp i Norge og det ble vedtatt at fastlegene pliktet å bidra til at pasienten fikk denne tjenesten. Det er ganske åpenbart for de fleste av oss at dette ville vært ganske etisk vanskelig å forholde seg til. Selv om de fleste har et helt annet syn på abort er det omtrent slik de som har reservert seg ser på det, og de har hatt en reservasjonsrett i mange år. Og det er ofte snakk om leger som er ganske langt oppe i årene.
![]() |
#17 |
Passiv
|
![]() Sv: Tvinges ut av legeyrket?Jeg syns hensynet til pasienten må gå foran. Dermed bør en lege kunne søke fritak fra noen få og begrensede ting under forutsetning at han har n plan for de pasientene han ikke vil hjelpe. |
![]() |
![]() |
#18 |
maler
|
Nei. Dette blir for fnattens del mer som om de hadde pålagt prester å bistå hvis pasienten ønsker psykisk og moralsk støtte ved selvmord. Eller noe ikke fullt så graverende, men dog. Altså noe nytt som det har vært greit å ikke utføre tidligere, og som berører liv og død og medfører et etisk dilemma. Saken for meg dreier seg mest om hvorvidt det plutselig kan lovpålegges nye og etisk vanskelige oppgaver i et yrke som i en årrekke har hatt reservasjonsrett. Jeg mener at man da bør begynne med de som går inn i yrket, og ikke de som har jobbet mange år med en slik reservasjonsrett.
![]() |
#19 |
rakkarpus
|
Evolusjon, kanskje..
![]() |
#20 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Tvinges ut av legeyrket?Jeg trodde først det var snakk om å fjerne retten til å reservere seg mot å UTFØRE en abort. Eller kanskje det gjelder dette også? Jeg hadde nok, som lege, klart å henvise til en abort med tungt hjerte, men jeg hadde ikke klart å utføre en.
![]() |
|
|