|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
![]() Engelskuttalen til div. politikereJa, er det bare jeg som synes at det er noe alvorlig galt fatt når jeg hører f.eks Tobben Jagland og Jens Stoltenberg snakke engelsk offentlig... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Sv: Engelskuttalen til div. politikereDe blir helt sikkert kurset titt og ofte, I guess. :shrug: Jagland er jo gjerne en historie for seg selv, men Stoltenberg synes jeg ikke er så verst. Dessuten har det gått i ball mange nok ganger for meg selv når jeg snakker engelsk i store forsamlinger til at jeg ikke skal kaste første sten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Engelskuttalen til div. politikereMin engelsk suger når jeg måååå snakke engelsk. Selv om det bedret seg veldig etter 1 år med engelsk sjef. Det var jobbrelatert engelsk jeg tenkte på da, for det blir noen uttrykk man liksom ikke bruker så mye i vanlig tale.
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Engelskuttalen til div. politikereTorbjørn Jagland snakker egentlig et ganske godt engelsk, med fint ordforråd og gode ordvalg. Han har den klassiske veldig norske uttalen, men vi nordmenn er mye mer kritiske når det gjelder sånt enn det engelsktalende er. Franskmenn beholder sin sterke, franske aksent nesten uansett hvor språkmektige de er, indere har sin helt spesifikke aksent, for ikke å snakke om tyskere.
![]() |
#5 |
Audacious
|
![]() Sv: Engelskuttalen til div. politikereJeg synes uttale ikke er så veldig problematisk. Engelsk er et verdensspråk, det er stor forskjell på "oxfordengelsk", "californiaengelsk", "sørafrikaengelsk" og "indiskengelsk". Jeg synes det er problematisk når det er store mangler i ordforråd og grammatikk, fordi det trekker ned på inntrykket andre får av det faglige/politiske innholdet i det som sies.
![]() |
#6 |
Audacious
|
![]() Sv: Engelskuttalen til div. politikereF.eks når den norske bistandsministeren av hunkjønn fortalte en forsamling med afrikanske mannlige embetsmenn og politikere at hun ikke var helt forberedt "because it is in the beginning of my period".
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Engelskuttalen til div. politikere
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Engelskuttalen til div. politikereJepp, Acsa, sånt er jo ille. Og kan lett skje også! Men inntrykket mitt er at Jagland er flink på det der. Og har gode språkrådgivere.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Engelskuttalen til div. politikereDet var Bondevik som snakket om day book-en han skrev fra Clinton-besøket, ja? Den har jeg irritert meg over i mange år, men sikkert hovedsakelig fordi han er KrF-er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Engelskuttalen til div. politikereJeg snakker engelsk sikkert 70 % av dagen hver dag på jobb, og kan til tider høres innfødt britisk ut, men man kan vedde på at de gangene jeg stotrer og bommer på intonasjon og leter etter ord, er de gangene jeg må snakke til veldig mange samtidig i ordnede former, type store møter. Er rimelig sikker på at jeg hadde svimt av om jeg hadde fått mikrofonene til hele verdenspressen stukket opp i ansiktet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Off the map.
|
Helt enig med deg!
![]() |
#12 |
-Holy macaroni-
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Engelskuttalen til div. politikereJeg reagerer ikke på at folk snakker engelsk med dialekt.
![]() |
#13 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eller han som åpnet Teknologisk Messe på Sjølyst med ordene: "Welcome to this technological mess."
![]() |
![]() |
#14 |
Audacious
|
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Engelskuttalen til div. politikereSå lenge ordforråd, grammatikk og uttale er ok, så syns jeg ikke det er noe problem. Vi reagerer da ikke på andre lands aksenter, hvorfor skal vår være fraværende?
![]() |
#16 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Når det gjelder Jagland, bekymrer jeg mer over hans Bongo fra Kongo 'er enn engelsuttalen hans. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Engelskuttalen til div. politikereHelt greit, og litt sjarmerende også, når folk hiver seg utpå engelsk tale uten å hemmes av at man har norsk tonefall. Heller det enn å bli så opphengt i uttalen at man ikke tør å snakke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Aquademiker
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() |
![]() |
#19 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Engelskuttalen til div. politikereEnig med Poly her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() Sv: Engelskuttalen til div. politikereJeg jobber med engelsk språk på universitetsnivå, og må ærlig innrømme at norsk intonasjon ikke plager meg nevneverdig. Derimot opplever jeg oftere enn hva behagelig er at folk, spesielt ungdommer, har overdreven tro på egne ferdigheter, og vulgær amerikansk-aktig uttale, men totalt mangelfullt ordforråd og formuleringsevner. Det er mye verre, og Jagland og Stoltenberg er egentlig ganske flinke, sett fra mitt profesjonelle ståsted.
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it. 2009 2012 Sist redigert av Nera : 26-02-12 kl 18:05. Årsak: Rettet telefonrelaterte feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|