Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Engelskuttalen til div. politikere

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-12, 22:23   #1
Krinoline
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2012
Krinoline er litt kul
Standard

Engelskuttalen til div. politikere

Ja, er det bare jeg som synes at det er noe alvorlig galt fatt når jeg hører f.eks Tobben Jagland og Jens Stoltenberg snakke engelsk offentlig...
Det er nesten litt flaut hvor ille det faktisk høres ut, kjenner jeg spenner meg helt når Jagland skal utrope årets Nobelprisnominerte. Og Jens er egentlig ikke så himla mye bedre.
Merkelig at de ikke kan få noe slags kurs?
Meninger?

Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 22:26   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Engelskuttalen til div. politikere

De blir helt sikkert kurset titt og ofte, I guess. :shrug: Jagland er jo gjerne en historie for seg selv, men Stoltenberg synes jeg ikke er så verst. Dessuten har det gått i ball mange nok ganger for meg selv når jeg snakker engelsk i store forsamlinger til at jeg ikke skal kaste første sten.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 23:25   #3
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Min engelsk suger når jeg måååå snakke engelsk. Selv om det bedret seg veldig etter 1 år med engelsk sjef. Det var jobbrelatert engelsk jeg tenkte på da, for det blir noen uttrykk man liksom ikke bruker så mye i vanlig tale.
F.eks hva tollregnskap er....

Gammel 25-02-12, 23:44   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Torbjørn Jagland snakker egentlig et ganske godt engelsk, med fint ordforråd og gode ordvalg. Han har den klassiske veldig norske uttalen, men vi nordmenn er mye mer kritiske når det gjelder sånt enn det engelsktalende er. Franskmenn beholder sin sterke, franske aksent nesten uansett hvor språkmektige de er, indere har sin helt spesifikke aksent, for ikke å snakke om tyskere.

Det er litt pottitperspektiv å harselere med Jaglandaksenten, egentlig, for det viser at man ikke vet særlig mye om hvordan språk brukes og oppfattes rundt i verden.

Gammel 25-02-12, 23:47   #5
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes uttale ikke er så veldig problematisk. Engelsk er et verdensspråk, det er stor forskjell på "oxfordengelsk", "californiaengelsk", "sørafrikaengelsk" og "indiskengelsk". Jeg synes det er problematisk når det er store mangler i ordforråd og grammatikk, fordi det trekker ned på inntrykket andre får av det faglige/politiske innholdet i det som sies.

Gammel 25-02-12, 23:49   #6
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

F.eks når den norske bistandsministeren av hunkjønn fortalte en forsamling med afrikanske mannlige embetsmenn og politikere at hun ikke var helt forberedt "because it is in the beginning of my period".

Gammel 25-02-12, 23:51   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

F.eks når den norske bistandsministeren av hunkjønn fortalte en forsamling med afrikanske mannlige embetsmenn og politikere at hun ikke var helt forberedt "because it is in the beginning of my period".

Det er sånt jeg kunne vrengt ut av meg. Og så rødmet dypt og inderlig, så klart.

Gammel 25-02-12, 23:54   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, Acsa, sånt er jo ille. Og kan lett skje også! Men inntrykket mitt er at Jagland er flink på det der. Og har gode språkrådgivere.

Gammel 25-02-12, 23:55   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Det var Bondevik som snakket om day book-en han skrev fra Clinton-besøket, ja? Den har jeg irritert meg over i mange år, men sikkert hovedsakelig fordi han er KrF-er.

Gammel 26-02-12, 00:08   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg snakker engelsk sikkert 70 % av dagen hver dag på jobb, og kan til tider høres innfødt britisk ut, men man kan vedde på at de gangene jeg stotrer og bommer på intonasjon og leter etter ord, er de gangene jeg må snakke til veldig mange samtidig i ordnede former, type store møter. Er rimelig sikker på at jeg hadde svimt av om jeg hadde fått mikrofonene til hele verdenspressen stukket opp i ansiktet.

Politikere er også mennesker. Tror jeg.

Gammel 26-02-12, 00:18   #11
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er litt pottitperspektiv å harselere med Jaglandaksenten, egentlig, for det viser at man ikke vet særlig mye om hvordan språk brukes og oppfattes rundt i verden.

Helt enig med deg!

Og et annet perspektiv - det er vanskelig nok som det er å finne gode politikere, om man ikke skal sortere ut halvparten av dem pga dårlig engelsk. Jeg har ikke knekt den 'snakke-engelsk-flytende'-greia selv heller. Og også dansker og svensker høres veldig danske og svenske ut på engelsk. Det gjør kanskje bare litt ekstra vondt for oss når det er vårt eget språk vi kjenner igjen i engelsken.

Gammel 26-02-12, 00:26   #12
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Jeg reagerer ikke på at folk snakker engelsk med dialekt.
Ikke før jeg faktisk kom inn i en engelsktime som hjelpeassistent og læreren snakket engelsk. Da krympet jeg meg.. av forlegenhet. maken til overdrevent engelskengelsk har jeg aldri hørt.
Men det er mulig jeg er farget av min mann som er amerikansk og det er det vi prater hjemme..

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 02:09   #13
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Eller han som åpnet Teknologisk Messe på Sjølyst med ordene: "Welcome to this technological mess."

Gammel 26-02-12, 07:54   #14
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mopdy, her.

Ikke før jeg faktisk kom inn i en engelsktime som hjelpeassistent og læreren snakket engelsk. Da krympet jeg meg.. av forlegenhet. maken til overdrevent engelskengelsk har jeg aldri hørt.
Men det er mulig jeg er farget av min mann som er amerikansk og det er det vi prater hjemme..

Du krympet deg av forlegenhet fordi læreren snakket britisk engelsk (RP) og ikke norsk-engelsk eller amerikansk engelsk?

Gammel 26-02-12, 08:16   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge ordforråd, grammatikk og uttale er ok, så syns jeg ikke det er noe problem. Vi reagerer da ikke på andre lands aksenter, hvorfor skal vår være fraværende?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 08:28   #16
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jagland er jo gjerne en historie for seg selv,

Når det gjelder Jagland, bekymrer jeg mer over hans Bongo fra Kongo 'er enn engelsuttalen hans.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 09:17   #17
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Helt greit, og litt sjarmerende også, når folk hiver seg utpå engelsk tale uten å hemmes av at man har norsk tonefall. Heller det enn å bli så opphengt i uttalen at man ikke tør å snakke.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 09:25   #18
Morgaine
Aquademiker

Morgaine sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Morgaine er litt kulMorgaine er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jagland brukes som et prakteksempel når det gjelder god, forståelig engelsk.

Gammel 26-02-12, 09:26   #19
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Poly her.
Jeg synes dessuten det er flott at eldre, slik som min mor, kaster seg ut i det og lærer seg engelsk til hverdagsbruk på reise for eksempel. Hun har jo fullstendig fornorsket uttale, men det er ikke vanskelig å forstå hva hun sier. Jeg er glad dette med uttalen ikke stopper hennes drøm om å kunne et språk de ikke lærte på skolen.

Heyerdal var forresten et glimrende eksempel på en som kunne mer engelsk enn de fleste, men hadde en artig uttale.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 09:35   #20
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg jobber med engelsk språk på universitetsnivå, og må ærlig innrømme at norsk intonasjon ikke plager meg nevneverdig. Derimot opplever jeg oftere enn hva behagelig er at folk, spesielt ungdommer, har overdreven tro på egne ferdigheter, og vulgær amerikansk-aktig uttale, men totalt mangelfullt ordforråd og formuleringsevner. Det er mye verre, og Jagland og Stoltenberg er egentlig ganske flinke, sett fra mitt profesjonelle ståsted.

Sist redigert av Nera : 26-02-12 kl 18:05. Årsak: Rettet telefonrelaterte feil.
Nera er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:19.