|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Røyklukt i gulvteppe - hvordan bli kvitt?Mamma skal flytte fra hus til leilighet, og i den forbindelse får jeg hennes temmelig nye, neste utråkket-på-av-føtter ullfloss-gulvteppe som passer perfekt under spisestuen min. Et ganske dyrt et, også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: røyklukt i gulvteppe - hvordan bli kvitt?Prøv å henge det ute i frisk luft og la det henge noen dager. Husker det hjalp på klær når man hadde vært på byen og stinket røyk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Røyklukt i gulvteppe - hvordan bli kvitt?Lufting funker. Eddikvann også. Kanskje spraye med eddikvann først for så å la det henge ute i friluft noen dager?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Røyklukt i gulvteppe - hvordan bli kvitt?Hør på de andre.
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Røyklukt i gulvteppe - hvordan bli kvitt?Jeg renset mine gamle, persiske tepper (de luktet "gammel dame-leilighet", da, ikke røyk) hos en firma som holder til i Griniveien, vest for Leos lekeland, mener jeg å huske. I høgget der, i hvert fall. På en gammel låve eller noe.
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Røyklukt i gulvteppe - hvordan bli kvitt?Ja, og det ble ikke KJEMPEdyrt, men ikke billig heller. Kan det ha vært en tusenlapp per teppe?
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Røyklukt i gulvteppe - hvordan bli kvitt?
Det er snakk om at man lukter innrøkt etter 5 minutter i huset altså |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Røyklukt i gulvteppe - hvordan bli kvitt?Du prøver eddik og lufting først, det koster deg jo ingenting, også sjekker du rensemuligheter hvis det ikke funker?
![]() |
#11 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Røyklukt i gulvteppe - hvordan bli kvitt?Jeg ville ha renset, for etter min erfaring, sitter røylukt i tekstiler veldig godt i noen ganger.
![]() |
#12 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Røyklukt i gulvteppe - hvordan bli kvitt?Legg teppet i snøen. Det virket på minkene jeg arvet av oldemor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Etylbarbital
![]() Sv: Røyklukt i gulvteppe - hvordan bli kvitt?Jeg har renset ullflosstepper. Det er ikke superdyrt, det var sånn at jeg godt kunne gjort det et par ganger i året hvis jeg gadd å rulle det sammen og levere det.
![]() |
#14 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Røyklukt i gulvteppe - hvordan bli kvitt?Jeg tror jeg ville gått for billigvarianten med å leie tepperensmaskin og rense selv, gjerne to ganger, og deretter henge teppet ut til tørk/grundig lufting. Har teppet ligget på gulvet i 2 år hos en storrøyker, så kan du være brennsikker på at det er spekket med alskens ekle giftstoffer og skitt i tillegg til lukta.
![]() |
![]() |
#15 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Røyklukt i gulvteppe - hvordan bli kvitt?Jeg har hatt dårlig erfaring med ulike hjemmerens maskiner. De ødelegger teppene selv om de blir litt renere. Jeg ville ikke brukt slike på et teppe som forholdsvis lett kan flyttes. Et firma som spesialiserer seg på tepper renser mye mer effektivt og skånsomt enn de dampbaserte eller "spray-på-og-sug-av" maskinene. Et ordentlig ullteppe er verd å behandle riktig selv om det er litt dyrt. På den andre side vil nok røykelukten forsvinne med gjentatte luftinger og tålmodighet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Står på egne ben
![]() Sv: Røyklukt i gulvteppe - hvordan bli kvitt?Hva med å sjekke med noen som driver med bilpleie og bilvask profesjonellt hva de gjør for å få ut røyklukt av seter i biler? De har noe spesielle rensegreier og midler til dette. I og med at det kan brukes på tekstiler i biler så kan det jo hende det kan brukes på tepper også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Røyklukt i gulvteppe - hvordan bli kvitt?Det stemmer Elisabeth, men bilseter er nesten alle 100 % polyester (unntaket er skinn) og er letter å rense med maskiner enn vevde/flettede ulltepper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Einsam
|
![]() Sv: Røyklukt i gulvteppe - hvordan bli kvitt?Tepperensemaskin + Bactomatic. Sistnevnte fjerner til og med tisselukt fra madrasser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
søt
![]() Sv: Røyklukt i gulvteppe - hvordan bli kvitt?
Mitt beste råd også. Helst i mange dager... Men det tok ikke en innrøkt overmadrass.
![]() |
#20 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Røyklukt i gulvteppe - hvordan bli kvitt?Her selger Rema en genial sprayflaske med noe som fjerner lukt fra søppeldunker osv. Den ville jeg sett etter. Flasken er hvit med noe grønt på. Det står på flaska hva den brukes til. Jeg har fjernet mange muffens lukter fra ting jeg har kjøpt brukt, og fra ting som har vært lagret i kjeller. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|