Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Røyklukt i gulvteppe - hvordan bli kvitt?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-12, 09:44   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Røyklukt i gulvteppe - hvordan bli kvitt?

Mamma skal flytte fra hus til leilighet, og i den forbindelse får jeg hennes temmelig nye, neste utråkket-på-av-føtter ullfloss-gulvteppe som passer perfekt under spisestuen min. Et ganske dyrt et, også.

Men mamma røyker og alt som er i hus der _stanker_ av røyk. Vi snakker storrøyker, selv en svipptur innom gjør at jeg må hjem og vaske alle klær og dusje, og selv _brev_ fra mamma lukter røyk.

Hvordan i all verden blir jeg kvitt røyklukta som helt sikkert sitter i teppet?
...går det an å få renset slike tepper? Koster det en arm og et bein så det omtrent er like billig å kjøpe nytt?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 09:47   #2
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: røyklukt i gulvteppe - hvordan bli kvitt?

Prøv å henge det ute i frisk luft og la det henge noen dager. Husker det hjalp på klær når man hadde vært på byen og stinket røyk.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 10:03   #3
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Røyklukt i gulvteppe - hvordan bli kvitt?

Blande eddikkvann på spruteflaske og dusje det med? Henge ut til lufting?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 10:09   #4
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lufting funker. Eddikvann også. Kanskje spraye med eddikvann først for så å la det henge ute i friluft noen dager?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 10:24   #5
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hør på de andre.
Noen ganger holder det ikke å lufte, men om teppet er omtrent nytt og ikke har ligget å blitt innrøyket i 20 år, så har jeg troen på at det går. Eddikvann og mange dagers lufting.

Gammel 01-03-12, 10:27   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg renset mine gamle, persiske tepper (de luktet "gammel dame-leilighet", da, ikke røyk) hos en firma som holder til i Griniveien, vest for Leos lekeland, mener jeg å huske. I høgget der, i hvert fall. På en gammel låve eller noe.

Funket som bare det. (tror jeg - eller så har jeg vent meg til lukten. )

Gammel 01-03-12, 10:27   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og det ble ikke KJEMPEdyrt, men ikke billig heller. Kan det ha vært en tusenlapp per teppe?

Gammel 01-03-12, 10:31   #8
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Hør på de andre.
Noen ganger holder det ikke å lufte, men om teppet er omtrent nytt og ikke har ligget å blitt innrøyket i 20 år, så har jeg troen på at det går. Eddikvann og mange dagers lufting.

Det er snakk om at man lukter innrøkt etter 5 minutter i huset altså
Og teppet har ligget der i 2 år tenker jeg, under et spisestuemøblement som har vært sjeldent i bruk.

Rense, kanskje

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 10:34   #9
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du prøver eddik og lufting først, det koster deg jo ingenting, også sjekker du rensemuligheter hvis det ikke funker?

Min bestemors innrøkte teppe ble luktfritt og det var 5 år gammelt. Jeg vet ikke hvor mange dager man trenger, men vi lot teppet henge ute i ca 1 uke. Det hadde sikkert holdt med et par dager, ihvertfall hvis man banker litt på det og sånn.

Gammel 01-03-12, 10:34   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville renset.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 10:43   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ha renset, for etter min erfaring, sitter røylukt i tekstiler veldig godt i noen ganger.

Vi overtok en sofa etter foreldrene mine - en sofa som hadde stått under tak på en terrasse, like fullt ute, i et par år, etter at mor og far fikk seg ny. Mor var og storrøyker. Selv etter to år ute på terrassen, luktet det røyk av sofaen.

Gammel 01-03-12, 10:45   #12
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Legg teppet i snøen. Det virket på minkene jeg arvet av oldemor.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 11:08   #13
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har renset ullflosstepper. Det er ikke superdyrt, det var sånn at jeg godt kunne gjort det et par ganger i året hvis jeg gadd å rulle det sammen og levere det.

Gammel 01-03-12, 11:21   #14
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror jeg ville gått for billigvarianten med å leie tepperensmaskin og rense selv, gjerne to ganger, og deretter henge teppet ut til tørk/grundig lufting. Har teppet ligget på gulvet i 2 år hos en storrøyker, så kan du være brennsikker på at det er spekket med alskens ekle giftstoffer og skitt i tillegg til lukta.

Gammel 01-03-12, 12:18   #15
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Jeg har hatt dårlig erfaring med ulike hjemmerens maskiner. De ødelegger teppene selv om de blir litt renere. Jeg ville ikke brukt slike på et teppe som forholdsvis lett kan flyttes. Et firma som spesialiserer seg på tepper renser mye mer effektivt og skånsomt enn de dampbaserte eller "spray-på-og-sug-av" maskinene. Et ordentlig ullteppe er verd å behandle riktig selv om det er litt dyrt. På den andre side vil nok røykelukten forsvinne med gjentatte luftinger og tålmodighet.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 12:34   #16
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med å sjekke med noen som driver med bilpleie og bilvask profesjonellt hva de gjør for å få ut røyklukt av seter i biler? De har noe spesielle rensegreier og midler til dette. I og med at det kan brukes på tekstiler i biler så kan det jo hende det kan brukes på tepper også.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 12:43   #17
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Det stemmer Elisabeth, men bilseter er nesten alle 100 % polyester (unntaket er skinn) og er letter å rense med maskiner enn vevde/flettede ulltepper.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 17:57   #18
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tepperensemaskin + Bactomatic. Sistnevnte fjerner til og med tisselukt fra madrasser.

Flossete tepper er ikke lette å rense, jeg har tatt mitt skikkelig et par ganger med høytrykksspyler og masse rensemidler + bactomatic den gangen en av kattene hadde tisset på teppet. Godt som nytt Men det måtte henge til tørk noen dager da..

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 19:36   #19
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Legg teppet i snøen. Det virket på minkene jeg arvet av oldemor.

Mitt beste råd også. Helst i mange dager... Men det tok ikke en innrøkt overmadrass.

Gammel 01-03-12, 19:41   #20
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her selger Rema en genial sprayflaske med noe som fjerner lukt fra søppeldunker osv. Den ville jeg sett etter. Flasken er hvit med noe grønt på. Det står på flaska hva den brukes til. Jeg har fjernet mange muffens lukter fra ting jeg har kjøpt brukt, og fra ting som har vært lagret i kjeller.

Googlet litt, den heter Bioguard.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:20.