|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Peppy!
|
![]() Hvordan rengjør man gardiner?Dette burde muligens ligget innunder Helse, men la gå. Jeg har liftgardiner på kjøkkenet som ser ut som om de bør få seg en vask. Hvordan gjør jeg det? Det aner meg at jeg ikke kan putte de i vaskemaskinen ... Samme med gardinene som henger på barnerommet, som er to enkle gardinlengder. Hva gjør jeg med de? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan rengjør man gardiner?Eh, vasker de? Du kan vel ta ut pinnen(e) i liftgardinen.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan rengjør man gardiner?De kan finne på å krympe. Jeg ville tatt ut pinnene og vasket dem på skånsom vask eller håndvasket dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Keep calm and trot on
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hvordan rengjør man gardiner?
Om det er kjøpegardiner er det sikkert en vaskelapp et eller annet skjult sted. Følg den, eller skånsom maskinvask, f.eks håndvaskprogram.
![]() |
#6 |
Unik
![]() Sv: Hvordan rengjør man gardiner?Kremt, man sender de på rens, betaler kilopris og får dem fine og rene og strøket tilbake.
![]() |
#7 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Hvordan rengjør man gardiner?Jeg vasker alle gardiner i vaskemaskina - de gardinene som ikke tåler det tåler ikke å leve i mitt hjem |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan rengjør man gardiner?Jeg gjorde dette i går. Skrudde ut metallringene, tok ut trepinnen i toppen. ( var en åpning på innsiden av stoffet )
![]() |
#9 |
This is normal!
|
![]() Sv: Hvordan rengjør man gardiner?Vi slengte stuegardiner i vaskemaskinen. Etterpå sto de fint i stil med buksene til kong Harald.
![]() |
![]() |
#10 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Hvordan rengjør man gardiner?Jeg tror jeg ville hengt dem opp i dusjen, spylt dem med kjølig vann i hånddusj, evt. gnidd litt Milo på dem og spylt av dem igjen. Så ville jeg klemt ut en del vann, men ikke så veldig mye, og så latt dem henge til tørk med alt vannet i. Tyngden i vannet vil gjøre dem mindre krøllete.
![]() |
#12 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hvordan rengjør man gardiner?Våre gardiner er kjøpt på IKEA, sydd av mamma, og vaskes etter anvisningen. Dog har jeg sluttet å vaske dem veldig ofte, etter at jeg oppdaget at jeg kunne stryke dem tre ganger uten at de egentlig ble helt bra igjen. Så nå rister jeg, helst...
![]() |
#13 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan rengjør man gardiner?Badekar, om du ikke har spiler som kan tas ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hvordan rengjør man gardiner?Jeg hiver alt på håndvaskeprogram, samme hva som står på vaskeanvisningen. Spiler og sånt vet jeg lite om da, ettersom jeg har vanlige lengder. Men jeg synes det blir for teit å kjøpe nye gardiner når de blir skitne. Eller å håndvaske åtte lengder bare fordi produsenten ikke gidder å teste ut hva de faktisk tåler (= avslørt av nær slektning som jobber i en interiør-kjede-butikk).
![]() |
#15 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Hvordan rengjør man gardiner?
Ikke så gæli at det ikke er godt for noe.
![]() |
#16 |
Einsam
|
![]() Sv: Hvordan rengjør man gardiner?Liftgardiner har jeg fjernet spilene i før vask. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvordan rengjør man gardiner?De fleste gardinene har jeg sydd selv, og de kan selvsagt vaskes. Og er ikke tynt krølle-stoff.
![]() |
#18 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Hvordan rengjør man gardiner?Jeg la mine liftgardiner til bløt/vask i badekaret. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|