|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
By the Sea
|
![]() Har du en favorittlyriker? Eller flere?Jeg leser for lite dikt. Men jeg liker å lese gode dikt. Kanskje er jeg for utålmodig til å pløye meg gjennom diktsamlinger for å finne de diktene som virkelig treffer?
![]() |
#2 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du en favorittlyriker? Eller flere?Jeg er utrolig glad i Olav H. Hauges dikt. Ellers liker jeg Haldis Moren Vesaas, Gunvor Hofmo, Henrik Wergeland, Lars Saabye Christensen m.fl.
![]() |
#3 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Har du en favorittlyriker? Eller flere?Inger Hagerup
![]() |
![]() |
#4 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du en favorittlyriker? Eller flere?Olav H. Hauge. The one and only.
![]() |
![]() |
#5 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du en favorittlyriker? Eller flere?Kolbein Falkeid og Stein Mehren har mye fint. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
priiiima donna
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du en favorittlyriker? Eller flere?Haldis Moren Vesaas.
![]() |
#8 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Har du en favorittlyriker? Eller flere?Jan Erik Vold |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
New kid on the block
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du en favorittlyriker? Eller flere?Herbjørg Wassmo
![]() |
#10 |
intro
|
![]() Sv: Har du en favorittlyriker? Eller flere?Det må nok være Inger Hagerup - på grunn av skjønnhetene i ordene og den høye gjenkjennelsesfaktoren.
![]() |
![]() |
#12 |
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du en favorittlyriker? Eller flere?I tillegg til allerede nevnte så er jeg veldig glad i André Bjerke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
flisespikker
|
![]() Sv: Har du en favorittlyriker? Eller flere?Det er mange lyrikere jeg setter pris på. Mange av de mest opplagte er nevnt - Vold, Hagerup, Bjerke, Vesaas, Saabye Christensen - og så er jeg fryktelig glad i mange av diktene til Tor Jonsson, Jens Bjørneboe og Ernst Orvil. Nobelprisvinner Tomas Tranströmer er veldig fin om man liker Rolf Jacobsen, og amerikanske Billy Collins har også en del til felles med begge disse.
![]() |
#14 |
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
![]() Sv: Har du en favorittlyriker? Eller flere?Jóanes Nielsen. Færøyene. Les han før du dør.
![]() |
#15 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Har du en favorittlyriker? Eller flere?Edith Södergran
![]() |
![]() |
#16 |
Under cover
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du en favorittlyriker? Eller flere?
Disse er mine favoritter også, spesielt Kolbein Falkeid. Han treffer meg ofte midt i magen og får meg også til å smile gjenkjennende. At jeg kommer fra samme sted og har et sterkt forhold til havet, har nok noe å si, men mest av alt liker jeg hans unike blanding av varhet og råskap.
![]() |
![]() |
#17 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Har du en favorittlyriker? Eller flere?Karin Boyes Ja visst gör det ondt. Olav H Hauge; har du lest "Gamal diktar prøver seg som modernist"? Det er et fantastisk morsomt og selvironisk dikt. Og Rolf Jacobsen, for han har denne fascinasjonen samtidig med skepsis overfor det moderne.
![]() |
#18 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Har du en favorittlyriker? Eller flere?Mange av mine favoritter er allerede nevnt (Inger Hagerup, Karin Boye, Olav H. Hauge), men jeg vil også trekke frem to andre: Gene Dalby, som har tidvis humoristiske, tidvis harde, tidvis såre dikt. Og Bertrand Besigye, som ofte har en helt deilig flyt i språket. Særlig diktet "Og du dør så langsomt at du tror du lever".
![]() |
#20 |
Leser
|
![]() Sv: Har du en favorittlyriker? Eller flere?Jeg vil ikke si jeg har en favorittlyriker, jeg har bare favorittdikt. Jeg har rett og slett lest for lite lyrikk til at jeg har fått meg en favoritt.
![]() |
|
|