Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Stavmikser

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-12, 09:29   #1
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Stavmikser

Har du stavmikser? Hvilken? Er du fornøyd med den? Hvor ofte bruker du den, og til hva?

Så, det viktigste spørsmålet - trenger jeg en stavmikser, og i så fall hvilken?

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 09:30   #2
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stavmikser

Jeg har en, men den blir nesten aldri brukt. Kanskje en gang i året.

Gammel 05-03-12, 09:32   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en fra Braun som heter Multiquick. Jeg er veldig fornøyd med den og bruker den flere ganger i uken, blant annet til supper, saus og grønnsaksmos, til å hakke mandler og løk, og til å mose sammen røre til lavkarbopannekaker til søndagsfrokost.

Gammel 05-03-12, 09:37   #4
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Har en urgammel en som ikke har vært brukt på 10år.
Sist den var i bruk var for å mose grønnsaker som jeg kokte da størstemann begynte å spise mat...
Har ikke savnet den siden men slenger meg på her for å se hva den KAN brukes til.

Gammel 05-03-12, 09:37   #5
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg brukte stavmikser mye da jeg hadde små barn og laget babymat, men nå når jeg stort sett lager større porsjoner av ting har jeg gått over til å bruke blender. Men det er jo stort sett samme nytten. Jeg ville sagt at en av de to er nok, men det er veldig nyttig å ha en.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 09:44   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg brukte stavmikser mye da jeg hadde små barn og laget babymat, men nå når jeg stort sett lager større porsjoner av ting har jeg gått over til å bruke blender. Men det er jo stort sett samme nytten. Jeg ville sagt at en av de to er nok, men det er veldig nyttig å ha en.

Jeg synes stavmikser er veldig mye greiere til supper og sauser, siden jeg slipper å helle dem over i blenderen og så helle dem tilbake i gryten igjen etterpå. Dessuten er den mye enklere å vaske. Jeg ble overrasket over hvor praktisk jeg syntes det var å ha stavmikser etter å ha hatt bare blender i mange år - men det kommer selvsagt mye an på hva slags mat man pleier å lage også.

Gammel 05-03-12, 09:46   #7
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Man trenger den visst til å lage aioli. Det skal jeg prøve en dag. Og så bruker jeg den til å lage guacamole og mose babymat.

Gammel 05-03-12, 09:48   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Ja, det glemte jeg jo i farten. Det er helt genialt enkelt å lage majones med stavmikser. Poden er veldig glad i hjemmelaget majones, så det lager jeg faktisk en del, og det går på tre minutter og bare sammenslumpede ingredienser.

Gammel 05-03-12, 09:48   #9
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en, men bruker den aldri. Den fikser ikke å lage puré og sånn, men den er kanskje effektiv til kutting av mandler og nøtter og den slags. Jeg ville heller hatt en sånn:

(I tillegg til kjøkkenmaskina, off curse.)

Gammel 05-03-12, 09:49   #10
dea
Superaktiv

Medlem siden: Nov 2009
dea er litt kul
Standard

Vi har en fra Braun som brukes mye her. Jeg bruker den istede for blender, raskere å dra frem og lettere å vaske opp. Det den brukes mest til er sauser, supper, smoothie og barnemat.

dea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 09:49   #11
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kan vel egentlig bare gjøre sånn til Skilpaddas innlegg. Vår er også fra Braun, men jeg husker ikke typenavnet. Selve hakkedelen er av metall.
Stavmikseren er absolutt noe av kjøkkenremediene våre jeg bruker mest, og jeg lager mye mat fra bunnen av.
Så ja, du trenger en stavmikser.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 09:50   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Håndmikser er jo mest nødvendig, såklart - det var den eneste "kjøkkenmaskinen" jeg kjøpte med det samme jeg flyttet hjemmefra, så det gikk jeg bare ut fra at Dragen (og alle andre) allerede har. Men ja, Ramses, hvis man ikke har noen av delene, er jeg helt enig i at det er den man trenger mest.

Gammel 05-03-12, 09:50   #13
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til smoothies bruker jeg blender.

Gammel 05-03-12, 09:52   #14
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Håndmikser er jo mest nødvendig, såklart - det var den eneste "kjøkkenmaskinen" jeg kjøpte med det samme jeg flyttet hjemmefra, så det gikk jeg bare ut fra at Dragen (og alle andre) allerede har. Men ja, Ramses, hvis man ikke har noen av delene, er jeg helt enig i at det er den man trenger mest.

Jeg kjøpte stavmikser fordi jeg trodde den kunne erstatte en håndmikser, så det var der jeg bomma.

Gammel 05-03-12, 09:52   #15
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Jeg bruker også stavmikseren min (fra Braun) flere ganger i uka til ting som er nevnt over her.

Jeg synes det er viktig at det er litt styrke i den og at den er av plast slik at jeg kan bruke den i teflonbelagte gryter. Blir mye mindre oppvask enn en blender.

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 09:57   #16
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har denne fra Kenwood:

Den bruker jeg utrolig mye, og jeg er svært fornøyd med den. Den lave beholderen bruker jeg blandt annet til å hakke mandler, lage smuldredeig, guacamole osv.

Gammel 05-03-12, 09:59   #17
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Til guacamolen også, ja, det var lurt. Jeg bruker en sånn:

Gammel 05-03-12, 10:00   #18
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stavmikser i plast høres helt fantastisk ut.

Jeg lager stort sett supper og grønnsakspureer i teflongryte, og derfor har jeg foretrukket å bruke blender. Men om det er mulig å finne stavmikser i plast så er det absolutt et godt alternativ.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:02   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker stavmikser til guacamole fordi jeg får den konsistensen jeg vil ha, synes det blir bedre. Men jeg moser den ikke 100 %, må være litt grov. Men ellers brukes den lite, jeg bruker blenderen til majones, smoothies og sånt, og food processoren (som også har innsats til å lage kremer og slikt som en håndvisper gjør) til å hakke nøtter og sjokolade osv. Hvis jeg må velge én ting jeg ikke kan leve uten på kjøkkenet, må det være food processoren.

Gammel 05-03-12, 10:02   #20
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Kenwooden min har et stort plastmunnstykke som er ekstra bredt, og er spesiallaget for sauser og supper

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:42.