|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
En som trener
|
![]() (Populærvitenskapelig?) psykologibokJeg synes psykologi er interessant (og krig og fred også da selvfølgelig |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: (Populærvitenskapelig?) psykologibokEg liker veldig godt bøkene til Finn Skårderud. Han skriv litt essayistiske refleksjonar rundt psykiatri, trekk inn litterære figurar og samfunnsforhold på ein veldig interessant måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: (Populærvitenskapelig?) psykologibokKanskje litt på siden, men jeg synes denne virker interessant: |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: (Populærvitenskapelig?) psykologibokDe bøkene som nevnes over er kanskje mer i psykiatri sjangeren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Teller ned
![]() Sv: (Populærvitenskapelig?) psykologibok |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: (Populærvitenskapelig?) psykologibokEn lærebok for videregående skole vil vel gi et godt overblikk?
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: østfold
![]() Sv: (Populærvitenskapelig?) psykologibokEssential Psykology A concise introduktion av Philip Banyard,Mark N.O Davies, Cristine Normann og Belinda Winder.
![]() |
#9 |
Leser
|
![]() Sv: (Populærvitenskapelig?) psykologibokJeg har lest bare populærvitenskapelige bøker om psykologi (kanskje en eller to fagbøker
Finn Skårderud mer i psykiatri sjangeren? Det ble jeg overrasket over å lese.
(Sitatet er hentet herifra)
![]() |
#10 |
En som trener
|
![]() Sv: (Populærvitenskapelig?) psykologibok
Tja, jeg vet egentlig ikke helt. Oppvekstpsykologi er vel ikke helt det jeg tenker på. Jeg kunne vel i første omgang tenkt meg noe lettlest som ga en generell innføring i litt av hvert og så kan jeg se hva som fenger mest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: (Populærvitenskapelig?) psykologibokDa tror jeg en vgs-bok er en god idé. Jeg tok selv psykologi som valgfag på vgs, og fikk en fin innføring på den måten. Derfra kan du se hva du ønsker å lære mer om. Det skal dessuten være bøker skrevet av fagfolk.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Leser
|
"Uro" av Finn Skårderud er veldig fin synes jeg. Mange temaer, fint skrevet og veldig "moderne". Også bøkene av Irvin D. Yalom, feks "Kjærlighetens bøddel".
![]() |
#13 |
Librocubicularist
|
Vi bruker den frå CappelenDamm. Det er ei lettfattelig og oversikteleg bok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Ferdig!
Nå har ikek jeg lest boka, men siden den har psykiatri i tittelen tenkte jeg at det var mer psykiatri enn psykologi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Leser
|
Ah, slik ja. Finn Skårderun er psykiatriker, men de bøkene jeg har lest av ham har veldig lite fokus på den medisinske delen. Nå har jeg ikke lest alt av ham heller, godt mulig han har noen bøker som har fokus der også. (biblografien han er på nett, på hans eget nettsted)
![]() |
#16 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: (Populærvitenskapelig?) psykologibokSkårderud sine bøker er ikkje medisinske nok til å kallast psykiatri-litteratur etter mi meining. Det er meir populærvitenskapelige bøker eller essaysamlinger om abnormalpsykologi. Kva del av psykologien er du interessert i? Det som handler om det unormale og tidvis "sjukelege", sosialpsykologi, korleis hjernen styrer kroppen... Det er mange ulike område innanfor faget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Skal rømme
|
![]() Sv: (Populærvitenskapelig?) psykologibokSkårderud er ganske tung å lese altså. Han er psykiater, men skriver som en litteraturviter. Han skriver ikke "innføringsbøker i psykologi", mer essays i skjæringsfeltet mellom psykologi/psykiatri og litteraturvitenskap. Ikke populærvitenskaplig, etter min mening.
![]() |
|
|