Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Voss-Stavanger

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-12, 21:43   #1
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Voss-Stavanger

Hvordan kommer man seg med bil fra Voss til Stavanger? Hvor lang tid tar det, sånn ca?

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 21:53   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Voss- Stavanger

Man kjører
a)Til Bergen - Os - ferge til Sandvikvåg - over Stord - ferge Mortavika og Stavanger.
Ca 6 timer, alt etter hvor heldig en er med ferger.
b) Hardanger - Ferge over fjorden, Folgefonntunellen, Odda, Skånevik, Etne - Ølen Haugesund - ferge over til Stavanger. Ca 4,5 - 5 timer, alt etter hvor heldig en er med ferger.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 22:06   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som siddis vil jeg si alternativ B. Det var min første innflytelse. Falt meg ikke inn at en Ksn dra via Bergen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 22:20   #4
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Alternativ B ville jeg også valgt.

Gammel 15-03-12, 23:16   #5
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville nok også tenkt alternativ b, men tror vanskelig det skal la seg gjøre på mindre enn 5 timer.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 01:52   #6
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Voss-Stavanger

Vi drar den strekningen hvert år og kjører rute B. Bruker nok lenger tid enn 4,5 t. Mener vi bruker ca 30 min fra Mortavika til Stavanger + ca 3 t mellom de to fergene (Arsvågen/Mortavika 25 min og Kvanndal/Utne/Kinsarvik ca 20 min) + tiden mellom Utne og Voss (husker ikke, men ca 30-45 min om jeg ikke tar helt feil).

Det er en (automatisk) bomstasjon ved Rullestadjuvet som koster rundt hundrelappen på strekningen mellom fergene. Ellers er det ganske grei skuring (bortsett fra alle svingene i Voss da ).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 08:26   #7
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Tusen takk. Det er ikke jeg som skal kjøre, men det høres ut som alternativ B er best.

Gammel 16-03-12, 08:33   #8
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Alternativ B, men dropp Folgefonntunnelen.

Voss - Hardanger, sjekk ferjerutene: Østsio er merket som hovedvei, men er dårligere og mer svingete enn Utne-Odda.

Anbefaler rastepause på Smelt kafé i Odda.

Så kjører dere opp mot Røldal/Haugesund, svinger til høyre ved Vintertun - Åkrafjorden - Etne - Ølen - Aksdal - og til ferge Mortavika - Arsvåg.

Voss - Odda tar vel halvannen time.
Odda - Stavanger 3,5-4 timer.

God tur til den som kjører.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 13:31   #9
Odelia

Odelia sin avatar

Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Alternativ B, men dropp Folgefonntunnelen.

Voss - Hardanger, sjekk ferjerutene: Østsio er merket som hovedvei, men er dårligere og mer svingete enn Utne-Odda.

Anbefaler rastepause på Smelt kafé i Odda.

Så kjører dere opp mot Røldal/Haugesund, svinger til høyre ved Vintertun - Åkrafjorden - Etne - Ølen - Aksdal - og til ferge Mortavika - Arsvåg.

Voss - Odda tar vel halvannen time.
Odda - Stavanger 3,5-4 timer.

God tur til den som kjører.

Vi bruker å kjøre vestsiden da den er bedre å kjøre (eller, bedre og bedre, fru Blom, begge sidene har utrolig smale og snirklete veier, men veiene er bedre på vestsiden). Ellers går vel fergene nokså likt, men den som går over fra Kinsarvik til Bruravik (altså østsiden) tar vel bare 10 min eller noe slikt), men i kjøretid er det ca samme tidsforbruk.

Gammel 16-03-12, 13:46   #10
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Standard

Jeg forstår ikke helt forskjellen på reiserutene her, men hvis jeg legger til som et element at ungene liker fergeturene, og at det bare er en sjåfør, hvilken rute er best da?

Gammel 16-03-12, 14:48   #11
Odelia

Odelia sin avatar

Standard

Som sagt foretrekker vi å kjøre vestsiden, og det gjør også svigers som kjører denne veien tjuetusen ganger i året. Rett og slett fordi veien er litt bedre og bredere (ikke så mye humper, og mer oversiktlig), men dette er nok smak og behag.

Begge deler er reiserute B, men følger du vestsiden (lilla strek) sviger du ned til Granvin og så tar du fergen Kvanndal-Utne. Følger du østsiden (blå strek) må du gjennom en laaang tunnel før du tar fergen Bruravi-Brimnes og så fortsetter nedover. (Alternativt kan du ta ned gjennom Granvin og så samme fergen som ved vestsiden, men altså fortsette over til Kinsarvik. Men denne velger man kun om det er mye omkjøring i Odda siden den tar lenger tid, men nå er det vel ikke så mye omkjøring i Odda lenger, tror de er ferdige nå.)

Forskjellen på fergetid er maks 10 min (blå rute kortest ferge, men lang tunnel som sagt).

Gammel 17-03-12, 21:20   #12
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Kinsarvik - Odda var ihvertfall utrolig fin strekning. Jeg følte jeg kjørte i et postkort.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:54.